Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter"— Præsentationens transcript:

1 Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter
v/Peter Qvist Overlæge Center for Kvalitet, Region Syddanmark

2 Tværsektorielt (tværfagligt) samarbejde
DGMA´s undersøgelser vedrørende medicinske ambulatorier Perspektivering – aktuelle initiativer

3 Tværsektorielt samarbejde

4 Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning)

5 Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer)

6 Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering)

7 Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering) Kan vi gøre det bedre?

8 Overordnede mål med samarbejdet

9 Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb

10 Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling

11 Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser

12 Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer

13 Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer Enslydende patientinformation

14 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)

15 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler

16 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier

17 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer

18 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige)

19 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg)

20 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care

21 Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care Tværfaglige/tværsektorielle teams

22 Virker det?

23 Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler

24 Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling

25 Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap)

26 Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer

27 Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer Evaluering af PKO

28 Henvisning, visitation
og opfølgning af ambulante medicinske patienter

29 Det ambulante patientforløb
Primærsektor Sekundærsektor Primærsektor Afsl. Henvendelse Us./beh. Henvisning Vis. Amb. FU Us./beh. Kontrol Afsl. Us. Kontrol

30 Deltagende afdelinger
• Patientinformantundersøgelse • Henvisning og visitation

31 Indikatorer Henvisninger Timing Relevans Indhold Visitation
Planlægning Ventetider Koordinering af undersøgelser og kontrol ”Dobbelt- undersøgelser” Placering af ansvar for fremtidig kontrol

32 Fig. 18 Henvisningens timing
Ratio Afdelingskode Frekvens af patienter, hvor visiterende overlæge vurderer, at henvisning er sendt på det rigtige tidspunkt i forløbet.

33 Henvisningens indhold

34 Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.)

35 Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed)

36 Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater)

37 Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste

38 Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste Formålet med henvisningen

39 Fig. 4 Indhold af oplysninger om undersøgelsesresultater
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder oplysninger om undersøgelsesresultater.

40 Fig. 5 Indhold af medicinliste
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder fyldestgørende medicinliste.

41 Fig. 1 Samlet vurdering af henvisningens indhold
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der vurderes som fyldestgørende/tilfredsstillende.

42 Fig. 20 Planlægning af undersøgelsesprogram
Ratio Afdelingskode Frekvens af henvisninger, hvor der i forbindelse med visitation er planlagt en eller flere undersøgelser.

43 Fig. 21 Ventetider Antal dage Afdelingskode Gennemsnitligt antal dage fra modtagelse af henvisningen til første ambulante besøg.

44 Tabel 7 Vurdering af dobbeltundersøgelser
Tabellen viser vurdering af frekvensen af unødige dobbeltundersøgelser for hele patientmaterialet. Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Frekvens af gentagne undersøgelser 28% 24,3% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af gentagne undersøgelser 17,5% 24,8% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af alle 4,9% 6,0%

45 Tabel 8 Vurdering af ansvar for fremtidig kontrol
Tabellen viser vurdering af, hvordan patienten i fremtiden bør følges (hele patientmaterialet). Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Primært i ambulatorium 25,1% 20,3% Primært hos egen læge 26,3% 34,0% Hos begge 17,4% 17,6% Ingen kontrol på længere sigt eller for tidligt at vurdere 31,2% 28,0% Ønskedes kun besvaret, hvis patientens tilstand som minimum kunne henføres til en hoveddiagnosegruppe

46 Opfølgende interviews

47 Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret

48 Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet

49 Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer

50 Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer Kommentarer til undersøgelsens design

51 Diskussion, formidling og konsekvens
Gennemført Planlagt Ikke planlagt Resultater diskuteret 21 (75%) 2 5 Resultater formidlet (almen praksis) 13 (46%) 9 6 Konkrete initiativer 10 (36%) 10 8

52 Konklusion

53 Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation

54 Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider

55 Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer

56 Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer Nogen uenighed om ansvar for kontrol af patienter med kronisk sygdom

57 Hvad oplever patienterne?

58 Hvad oplever patienterne?

59 Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation

60 Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning)

61 Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer

62 Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer Opgavefordeling mellem fagfolk

63 Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier

64 Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier

65 Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier

66 Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter

67 Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter Fokus på kommunikation, planlægning og ventetider

68 Fig. 2 Overensstemmende information
Andelen af patienter, der har fået information fra mere end en faggruppe, som angiver at informationen var overensstemmende. Beregningerne er foretaget på alle deltagere, som har fået information fra mere end en fagperson. Antal besvarelser: 1423 (58,2%), Besvarelsesprocent af antal mulige: 90,4%, Gennemsnitsratio: 0,84 max. 0,96 min. 0,48

69 Fig. 6 Ny tid ved samme læge
Andelen af patienter, som har fået ny tid ved samme læge. Antal besvarelser: 1803 (74%) 227 patienter fik ingen ny tid. Besvarelsesprocent af antal mulige: 83%. Gennemsnitsratio: 0,69 max. 0,93 min. 0,33.

70 Spontane kommentarer

71 Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid

72 Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal

73 Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal
Manglende prøvesvar

74 Aktuelle initiativer - kommende udfordringer

75 Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer

76 Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier

77 Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb

78 Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb Benchmarking – læring på tværs

79 Patientforløb - forløbsbeskrivelser
Almen praksis Lab. Røntgen Sygehusafd. Fysioterapi Afsl. Hvilke ydelser indgår? I hvilken logisk rækkefølge? Maksimale ventetider? Hvem gør hvad? (herunder kontaktperson/tovholderfunktion mv.) Hvordan kommunikeres?

80 Implementeringsstrategier

81 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer)

82 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning

83 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame

84 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter

85 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation

86 Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation IT støtte mv.

87 Læring på tværs

88 Læring på tværs Workshops!

89 Tak for opmærksomheden
Læring på tværs Workshops! Tak for opmærksomheden


Download ppt "Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google