Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTobias Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter
v/Peter Qvist Overlæge Center for Kvalitet, Region Syddanmark
2
Tværsektorielt (tværfagligt) samarbejde
DGMA´s undersøgelser vedrørende medicinske ambulatorier Perspektivering – aktuelle initiativer
3
Tværsektorielt samarbejde
4
Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning)
5
Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer)
6
Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering)
7
Tværsektorielt samarbejde
Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering) Kan vi gøre det bedre?
8
Overordnede mål med samarbejdet
9
Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb
10
Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling
11
Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser
12
Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer
13
Overordnede mål med samarbejdet
Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer Enslydende patientinformation
14
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
15
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler
16
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier
17
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer
18
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige)
19
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg)
20
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care
21
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care Tværfaglige/tværsektorielle teams
22
Virker det?
23
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
24
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling
25
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap)
26
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer
27
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer Evaluering af PKO
28
Henvisning, visitation
og opfølgning af ambulante medicinske patienter
29
Det ambulante patientforløb
Primærsektor Sekundærsektor Primærsektor Afsl. Henvendelse Us./beh. Henvisning Vis. Amb. FU Us./beh. Kontrol Afsl. Us. Kontrol
30
Deltagende afdelinger
• Patientinformantundersøgelse • Henvisning og visitation
31
Indikatorer Henvisninger Timing Relevans Indhold Visitation
Planlægning Ventetider Koordinering af undersøgelser og kontrol ”Dobbelt- undersøgelser” Placering af ansvar for fremtidig kontrol
32
Fig. 18 Henvisningens timing
Ratio Afdelingskode Frekvens af patienter, hvor visiterende overlæge vurderer, at henvisning er sendt på det rigtige tidspunkt i forløbet.
33
Henvisningens indhold
34
Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.)
35
Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed)
36
Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater)
37
Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste
38
Henvisningens indhold
Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste Formålet med henvisningen
39
Fig. 4 Indhold af oplysninger om undersøgelsesresultater
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder oplysninger om undersøgelsesresultater.
40
Fig. 5 Indhold af medicinliste
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder fyldestgørende medicinliste.
41
Fig. 1 Samlet vurdering af henvisningens indhold
Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der vurderes som fyldestgørende/tilfredsstillende.
42
Fig. 20 Planlægning af undersøgelsesprogram
Ratio Afdelingskode Frekvens af henvisninger, hvor der i forbindelse med visitation er planlagt en eller flere undersøgelser.
43
Fig. 21 Ventetider Antal dage Afdelingskode Gennemsnitligt antal dage fra modtagelse af henvisningen til første ambulante besøg.
44
Tabel 7 Vurdering af dobbeltundersøgelser
Tabellen viser vurdering af frekvensen af unødige dobbeltundersøgelser for hele patientmaterialet. Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Frekvens af gentagne undersøgelser 28% 24,3% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af gentagne undersøgelser 17,5% 24,8% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af alle 4,9% 6,0%
45
Tabel 8 Vurdering af ansvar for fremtidig kontrol
Tabellen viser vurdering af, hvordan patienten i fremtiden bør følges (hele patientmaterialet). Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Primært i ambulatorium 25,1% 20,3% Primært hos egen læge 26,3% 34,0% Hos begge 17,4% 17,6% Ingen kontrol på længere sigt eller for tidligt at vurdere 31,2% 28,0% Ønskedes kun besvaret, hvis patientens tilstand som minimum kunne henføres til en hoveddiagnosegruppe
46
Opfølgende interviews
47
Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret
48
Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet
49
Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer
50
Opfølgende interviews
Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer Kommentarer til undersøgelsens design
51
Diskussion, formidling og konsekvens
Gennemført Planlagt Ikke planlagt Resultater diskuteret 21 (75%) 2 5 Resultater formidlet (almen praksis) 13 (46%) 9 6 Konkrete initiativer 10 (36%) 10 8
52
Konklusion
53
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
54
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider
55
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer
56
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer Nogen uenighed om ansvar for kontrol af patienter med kronisk sygdom
57
Hvad oplever patienterne?
58
Hvad oplever patienterne?
59
Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation
60
Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning)
61
Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer
62
Hvad oplever patienterne?
Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer Opgavefordeling mellem fagfolk
63
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
64
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier
65
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier
66
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter
67
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter Fokus på kommunikation, planlægning og ventetider
68
Fig. 2 Overensstemmende information
Andelen af patienter, der har fået information fra mere end en faggruppe, som angiver at informationen var overensstemmende. Beregningerne er foretaget på alle deltagere, som har fået information fra mere end en fagperson. Antal besvarelser: 1423 (58,2%), Besvarelsesprocent af antal mulige: 90,4%, Gennemsnitsratio: 0,84 max. 0,96 min. 0,48
69
Fig. 6 Ny tid ved samme læge
Andelen af patienter, som har fået ny tid ved samme læge. Antal besvarelser: 1803 (74%) 227 patienter fik ingen ny tid. Besvarelsesprocent af antal mulige: 83%. Gennemsnitsratio: 0,69 max. 0,93 min. 0,33.
70
Spontane kommentarer
71
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid
72
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal
73
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal
Manglende prøvesvar
74
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
75
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer
76
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier
77
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb
78
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb Benchmarking – læring på tværs
79
Patientforløb - forløbsbeskrivelser
Almen praksis Lab. Røntgen Sygehusafd. Fysioterapi Afsl. Hvilke ydelser indgår? I hvilken logisk rækkefølge? Maksimale ventetider? Hvem gør hvad? (herunder kontaktperson/tovholderfunktion mv.) Hvordan kommunikeres?
80
Implementeringsstrategier
81
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer)
82
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning
83
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame
84
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter
85
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation
86
Implementeringsstrategier
Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation IT støtte mv.
87
Læring på tværs
88
Læring på tværs Workshops!
89
Tak for opmærksomheden
Læring på tværs Workshops! Tak for opmærksomheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.