Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriftlighed i biologi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriftlighed i biologi"— Præsentationens transcript:

1 Skriftlighed i biologi

2 Skriveøvelse Hvorfor skriftlighed i biologi?
Tænkeskrivning i 2 minutter

3 Skriftlighed med reformen
Med reformen er der sat fokus på den skriftlige dimension i hele gymnasiets fagrække. Reformen lægger op til, at der arbejdes mere målrettet og systematisk med elevernes skriftlige kompetencer. Samarbejdet mellem lærere i og på tværs af fag skal styrkes, således at arbejdet med skriftlighed i de forskellige fag understøtter hinanden." Skriftlighed efter reformen Skrivning er for alle fag i gymnasiets fagrække Elevvinkel: skriftlighed som bidrag til studiekompetence Lærerplanens fagvinkel: skriftlighed som led i udviklingen af faglig viden og kompetence

4 Hvad skal trænes og hvorfor?
”Eleverne skal under anvendelse af faglig viden, grundlæggende metoder i faget/fagene og relevant dokumentation kunne give en klar, sammenhængende og nuanceret skriftlig fremstilling, der bygger på følgende studieforberedende skrivekompetencer: – genrebevidsthed – sproglig korrekthed – disposition – argumentation – anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. – præsentation – relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste.” Bilag 4: Elevernes studieforberedende skrivekompetencer – stx, juni 2013

5 Hvad siger læreplanerne?
Biologi A, B og C ”Det skriftlige arbejde i biologi skal give eleverne mulighed for at fordybe sig i biologiske problemstillinger og styrke tilegnelsen af biologisk viden og arbejdsmetoder. Det skriftlige arbejde tilrettelægges, så der er progression i fagets skriftlighed og sammenhæng til skriftligt arbejde i andre fag i udviklingen den enkelte elevs skriftlige kompetencer”

6 Genrer og teksttyper Den videnskabelige artikel Forsøgsrapporter
Ind-tekster – erkendelse for en selv Journaler, noter, hurtig-skrivning, opgaver (gruppe, individuelt, differentierede, læseopgaver, tests), interaktive opgaver, mindmap, referater, regneark.. Ud-tekster – kommunikation og formidling Posters, ppt’s, multimedier, wikis, fælles- dokumenter Den akademiske opgave SRO, SRP, SSO Skriftlige eksamensopgaver

7 1. Skriftlighed som læreproces 2. Bearbejdning og formidling
3. Den akademiske opgave 4. Skriftlig eksamen

8 Skriftlighed som læreproces
1. Formulere sin forståelse 2. Reflektere over eget arbejde 3. Reflektere over rettelser og kommentarer Konkrete skriveøvelser (gerne i hånden – både skrive og tegne) Hurtigskrivning som opsummering fra sidst Matrixgrupper med skriftligt produkt Mit liv som plante Tekst en figur Skriv på hinandens idéer og svar Hvor har jeg dog lært meget!

9

10 Bearbejdning og formidling
At producere skrivehandlinger (f.eks. rapportens enkelte dele) Forpligtelse gennem formidling (sproglig, strukturel) Respons

11 Det skal jo også rettes…..
”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke” Eva Heltberg Del op i mindre delopgaver Ret kun med fokus på enkelte elementer Præciser også hvad der er gået godt

12 Kommentarer og rettelser
Feed-forward Feed-back Kammerat-respons Spil, faste regler for hvad og hvordan man retter Grupperetning

13 Dogmeskrivning Du skal skrive en indledning på præcist én side om skoven Din indledning skal begynde med et af de emner vi brainstormede om (notebookfilen). Du skal anvende mindst tre kilder. Den ene skal være en bog Du skal have fire-fem afsnit, i hvert afsnit skal der sættes mindst én reference Opgaven bliver bedømt ud fra : om du anvender dine referencer korrekt Om du har en sikker brug af fagtermer Om der er en glidende overgang mellem afsnittene, så de sprogligt hænger sammen

14 Den akademiske opgave (SRO/SRP/SSO)
Læse og forstå en opgaveformulering Udvælge og prioritere i forhold til problemstillingen Beherske formelle krav Indholdsfortegnelse, indledning/opgave/konklusion, evt. bilag Citatteknik, noter, kilde- og litteraturliste Formulere sig kort og præcist med anvendelse af korrekt fagsprog! Gennemlæsning, korrektur, stavekontrol. skriveøvelser i det daglige!

15 Skriftlig eksamen (A-niveau)
Men også skriftlige afleveringer i det daglige Læse og forstå en opgaveformulering Typeord og gode råd til skriftlig eksamen Anvende fagudtryk korrekt og relevant Ræsonnere, analysere og forklare Skrive kort og præcist Gennemlæsning og korrektur Så skriv, skriv, skriv i det daglige…….

16 Hvor og hvordan trænes eksamensopgaver?
Afleveringer Omlagt skriftlighed Opgaver i timerne Klassiske fejltyper: - Manglende fokus - ufokuseret klipning af kendte tekster (”copy paste”) - Beskrivelser, ingen forklaringer

17 Progression for skolen
Skolen er forpligtet til at udarbejde en samlet plan for det skriftlige arbejde Progression i skriftlighed er en fælles opgave som involverer alle fag AT, DHO, SRO og SRP spiller ofte en særlig rolle

18 Progression i biologi Delelementer af opgavegenrer trænes særskilt, før de sættes sammen til hele opgaver Vær klar i opgaveformuleringen om fokuspunkt Tilbagemeldingen skal rette sig mod dette fokus Ikke alle behøver at besvare hele opgaven/den samme opgave Der er intet krav om, at alle opgaver skal karakterbedømmes Der er intet krav om, at alle besvarelser skal rettes fuldstændigt igennem

19 Ideer til skriveøvelser
Formulere en biologisk problemstilling (hypotese, model, dilemma)  Hvad undrer? Hvad er problemet? Hvad vil vi gerne undersøge? (IBSE) Forstå et teknisk kompliceret forsøg  beskriv opstillingen på skrift: Hvad ser jeg? Hvad kan det måle? Sætte enkeltprocesser /-faktorer ind i systemer  begrebskort Databehandling  beskrive grafer – detaljeret og med fagsprog! Koble data til forklaringer  skriv en figurtekst Forstå og anvende teori  argumentation Skabe overblik efter forløbene  logbog

20


Download ppt "Skriftlighed i biologi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google