Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog."— Præsentationens transcript:

1 Celle

2 Arvemateriale

3 Ukøn formering

4 alkohol

5 Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog

6 Konklusion Forståelsen opstår via et sprogligt fællesskab.

7 Om biologi i videnskabet

8 Sproglighed og skriftlighed i biologi

9 Hvorfor skriftlighed? Ifølge bekendtgørelsen: ”Der skal arbejdes målrettet og systematisk med elevernes skriftlige kompetencer. Samarbejdet mellem lærere i og på tværs af fag skal styrkes, således at arbejdet med skriftlighed i de forskellige fag understøtter hinanden”.

10 Hvad skal trænes? De studieforberedende skrivekompetencer! Genrebevidsthed Sproglig korrekthed Disposition Argumentation Anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. Præsentation Relevante henvisninger, noteapparat, litteraturliste. HVORDAN?

11 Hvad fokuserer vi på? På målet? På processen?

12 Skrivning som læringsværktøj

13 Skriftlighed som læreproces 1.Formulere sin egen forståelse 2.Reflektere over eget arbejde 3.Reflektere over rettelser og kommentarer

14 Niveauer i skriftlighed Tænkeskrivning – Erkendelse for en selv; samle, bearbejde og gennemtænker et emne. Formidlingsskrivning – At skrive for at blive forstået Bedømmelsesskrivning – At skrive som en del af en evaluering

15 Tænkeskrivning – idéer

16 Formidlingsskrivning - ideer Transformationsskrivning – Statistik til sammenhængende tekst – Videnskabelig artikel til Wikipedia-tekst – Tekst til faktabox  øget genreforståelse Udvikling af minilex (faglig skrivning)

17 Eksempel på faglig skrivning Lav en ordforklaring til hvert af følgende ord: Gæring, Mutation, Diffusion, Proteinsyntese, Triglycerid  Det må ikke være en tekst, I tager direkte fra kilden, fx Wikipedia eller Minilex. Luk derfor bøgerne mens I skriver, og gå først derefter tilbage til bøgerne, for at kunne præcisere bedre.  Hver forklaring SKAL fylde 5-10 linjer. Det er altså vigtigt, at I udvælger præcis hvilke informationer, der er nødvendige, for at få så præcis en forklaring som muligt. Det vil typisk være nødvendigt, at arbejde teksten igennem flere gange.  Teksten må IKKE indeholde hverdagssprog. Tænk over at bruge faglige formuleringer. Eksempel: ”Hvis man propper en celle i vand fiser der vand ind indtil den eksploderer” bør omformuleres til ”Hvis en celle nedsænkes i vand vil der strømme/diffundere vand ind gennem cellemembranen, hvilket kan medføre at cellen til sidst sprænges”  Teksten må gerne være ledsaget af et billede/figur. I så fald skal dette være velvalgt og støtte den skrevne tekst. Billedet må ikke stå alene.  I skal arbejde individuelt. Ordene er ikke de samme for alle, men vi vil samle op på dem senere i grupper.

18 Formidlingsskrivning - ideer Transformationsskrivning – Statistik/databehandling til sammenhængende tekst – Videnskabelig artikel til Wikipedia-tekst – Tekst til faktabox  øget genreforståelse Udvikling af minilex (faglig skrivning) Posters til repetitionscafé Formulere en problemstilling (hvad undrer? Hvad er problemet? Hvad vil vi undersøge? IBSE)

19 Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport

20 Begræns arbejdet – hold fokus Rapport med udvalgte afsnit Dele laves i klassen Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes! Formål Teori Hypotese Metode Resultater Diskussion Konklusion

21 Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning

22 Du skal skrive en indledning på præcist én side om skoven Din indledning skal begynde med et af de emner vi brainstormede om (notebookfilen). Du skal anvende mindst tre kilder. Den ene skal være en bog Du skal have fire-fem afsnit, i hvert afsnit skal der sættes mindst én reference Opgaven bliver bedømt ud fra : om du anvender dine referencer korrekt Om du har en sikker brug af fagtermer Om der er en glidende overgang mellem afsnittene, så de sprogligt hænger sammen

23 Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis

24

25 Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis Brug sætningskoblere

26 Ved at give eleverne øget opmærksomhed på sådanne småord – kaldet sætningskoblere, fordi de kobler sætninger sammen – bliver eleverne mere bevidste om, hvad der er med til at karakterisere de enkelte afsnit i en biologirapport. Sætningskoblere i metodeafsnittet (temporal kobling) – så, da, når, mens, endnu, allerede, engang, dernæst, hvorefter, efter, til sidst Sætningskoblere i diskussionsafsnittet (kausal kobling) – for, fordi, derfor, da, thi, så, nemlig, hvis…så, idet…så, som følge af, så at, for at, faktisk, af den grund, eftersom…så

27 Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis Brug sætningskoblere Skriftlig eksamen

28 Skriftlig eksamen (A-niveau) Men også skriftlige afleveringer i det daglige Læse og forstå en opgaveformulering Typeord og gode råd til skriftlig eksamen Typeord Anvende fagudtryk korrekt og relevant Ræsonnere, analysere og forklare Skrive kort og præcist Gennemlæsning og korrektur

29 Hvor og hvordan trænes eksamensopgaver? Afleveringer Omlagt skriftlighed Opgaver i timerne Hjælp eleverne til at undgå klassiske fejltyper: Ufokuseret klipning af kendte tekster (”copy paste”) Beskrivelser, ingen forklaringer → træn de to dele adskilt Blyantsdiarré

30 Feedforward og feedback Del op i mindre delopgaver  særskilt træning af opgavegenre Ret kun med fokus på enkelte elementer (og vær tydelig herom) Præciser også hvad der er gået godt Ret kun ”en karakter op” ”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke ” Eva Heltberg

31 Progression for skolen Skolen er forpligtet til at udarbejde en samlet plan for det skriftlige arbejde Progression i skriftlighed er en fælles opgave, som involverer alle fag

32 Værktøjer ?

33 (Gruppe- eller individuelle)wikies hos http://www.wikispaces.com http://www.wikispaces.com

34 Et eksempel Elev skriver ”DNA regulerer cellen”

35

36 Programmer Wikispaces Bambuser YouTube ShowMe(Ipad)

37 Flipped classroom http://www.youtube.com/watch?v=gbja5K6py 0M&feature=share&list=PLqG3O8K3QXc51D2 v1NbJ9ckDO-mzZB629 http://www.youtube.com/watch?v=gbja5K6py 0M&feature=share&list=PLqG3O8K3QXc51D2 v1NbJ9ckDO-mzZB629


Download ppt "Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google