Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens Udviklingsråd

2 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 2 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Mål og krav Kampagne som optakt til Miljøtrafikugen 2002 Kan transportplanlægning give færre bilture Betyder konkurrencemomentet noget for resultatet Ønske om flere deltagere end i 2001 Frivilligt

3 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 3 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Elementer i konkurrencen Information Registrering af adfærd Tilbud om hjælpemidler Præmier og lodtrækning

4 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 4 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 3 virksomheder 40 virksomheder blev kontaktet 3 firmaer deltog Mange var positive, men havde ikke tid…

5 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 5 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Boligselskabet AKB 90 ansatte på Tomsgårdsvej 250 ansatte på andre adresser i Hovedstadsregionen Informationsmøde for ansatte på Tomsgårdsvej Resten fik skriftlig information ● AKB

6 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 6 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Lægemiddelstyrelsen Frederikssundsvej 280 ansatte E-mail ● Lægemiddelstyrelsen

7 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 7 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Rigshospitalet Blegdamsvej 7.000 ansatte Hovedsamarbejds- udvalget 35 ansatte Informationsmøde ● Rigshospitalet

8 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 8 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 3 spørgeskemaer Udsendt via e-mail og brev Lodtrækning af rødvin til dem der svarede 1. skema: Interesse for nye transportmåder? 2. skema: Transport til og fra arbejde – ”normaluge” 3. skema: Transport til og fra arbejde – to forsøgsuger

9 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 9 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Deltagere 654 blev tilbudt at deltage 186 blev registreret Mundtlig kommunikation gav højere deltagerandel Arbejdsplads deltagereansatteandel Lægemiddelstyrelsen89280 32% AKB, Tomsgårdsvej5090 56% AKB, afdelinger29250 12% Rigshospitalet1834 53% I alt186654 28%

10 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 10 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Hjælpemidler Alle blev tilbudt personlige rejseplaner, klippekort, pendlercykler, cykelkurve, cykelanhængere og cykelcomputere 75 fik rejseplaner med kollektiv trafik og/eller cykelruter 23 fik gratis kollektiv trafik 17 lånte cykelkurv 34 lånte cykelcomputer 15 personer blev sat i forbindelse med potentiel samkørselspartner

11 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 11 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 HUR lavede Rejseplaner Medarbejdere fra Pendlerkontoret og Kundecenteret www.rejseplanen.dk Cykelruteplanlægning Personlige breve blev udsendt Telefonrådgivning

12 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 12 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Præmier og gimmics Tivoli, DGI-byen, Frederiksberg svømmehal, Lousiana, Dagmar Teatret, DFDS Seaways, Winther Cykler A/S, Kildemoes Cykelfabrik A/S, Urania Cykler, Dansk Cyklistforbund, klippekort til bus og tog (HUR)

13 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 13 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Resultater - deltagere 654 fik tilbuddet om at være med 186 blev registreret som deltagere 128 deltog i både referenceugen og de 2 forsøgsuger Deltagerandel på 20%

14 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 14 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Citater fra deltagere ”Jeg cyklede i forvejen så godt som hver dag til arbejde. Måske har kampagnen været med til at give mig en større bevidsthed og vedholdenhed til at cykle, også når der var en undskyldning for at tage anden transport / bil”. (AKB) ”Jeg tror, det er meget svært at påvirke folks trafikvaner på grund af en meget travl hverdag for specielt børnefamilier, samt nogen gange store afstande mellem arbejde og hjem, men jeg synes, det er godt, at det bliver forsøgt”. (Lægemiddelstyrelsen) ”Jeg cykler og gjorde det også tidligere”. (Rigshospitalet) ”Det var en god kampagne; men det er så dejligt let at sætte sig i sin bil og suse fra Vesterbro til Tomsgårdsvej”. (AKB)

15 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 15 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Resultater – brug af bil Brugen af bil blev reduceret på de tre virksomheder Samlede bilbrug faldt fra 30% til 23% af turene til og fra arbejdspladsen med bil som chauffør Dette svarer til 22% reduktion i bilkørslen Rigshospitalets samarbejdsudvalg vandt konkurrencen Her blev bilbrugen reduceret fra 21% til 7%

16 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 16 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Resultater af konkurrencen Information,opmuntring og konkurrence kan give markant ændring af transportadfærden Debat om transportvaner på arbejdspladsen Positive og negative kommentarer til de eksisterende transporttilbud

17 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 17 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Evaluering umiddelbart efter …91% af deltagerne mente at kampagnen var god, meget god, eller særdeles god

18 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 18 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Resultater efter 1 år Konkurrencen fik et flertal til at tænke over deres transport Ca. et år efter har konkurrencen stadigvæk effekt på den faktiske transport Netto 14% siger, at de færdes mere på de måder, som kampagnen gerne ville have dem til.

19 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 19 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003

20 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 20 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Perspektiver Kampagner kan føre til ændringer – kræver gentagelser Kan større kampagner give samme resultat? Tidens trend:”Den almindelige dansker i centrum

21 Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd 21 Miljøtrafikugen 2002 Aalborg Trafikdage, august 2003 Københavns Kommunes aktiviteter i Miljøtrafikugen 2003 Bilafvænningskursus www.kk.dk/miljoetrafikugen


Download ppt "Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google