Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013."— Præsentationens transcript:

1 Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013

2 UDFORDRING LØSNING HANDLING © 2013 – side nr. 2

3 Ændring i holdninger En af Miljøstyrelsens funktioner består i at formidle information til borgere. Formålet kan være at påvirke borgeres adfærd i en ønsket miljø- og sundhedsvenlig retning ved at forbedre deres vidensgrundlag. Dette er ofte i de tilfælde, hvor der ikke er mulighed for at lovgive på området. Baggrunden er, at forbrugerne ofte ikke har tilstrækkelig information til at foretage privat- eller samfundsøkonomisk optimale valg, og ved at give dem relevant information kan man korrigere for denne såkaldte markedsfejl. Med information er det frivilligt for forbrugerne, om de vil ændre adfærd. Dette betyder, at det er svært at forudsige effekten af information. Usikkerheden beror blandt andet på, hvorvidt informationen når ud til den rette målgruppe, om målgruppen er i stand til at bruge informationen, og i det hele taget er villige til at ændre adfærd. Metode/produktbeskrivelse © 2013 – side nr. 3

4 Skabe opmærksomhed for kampagnen og dens budskaber
Drive trafik til Facebook siden Optimere antallet af deltagere i konkurrencen Understøtte målgruppens refleksion og viden om kemi Målsætning Kampagneopmærksomhed Hjulpet erindring: 20-25% Genkendelse: 50-55% Budskabsforståelse: 50-55% Relevans: 30-40% Refleksion over hverdagskemi: 5-10% stigning i gennemsnit (sp. 1/på tværs af udsagn) Refleksion over problemer ved produkter / situationer: 4-7% stigning i gennemsnit (sp. 2/på tværs af udsagn) Bekymrer mig om at bliv udsat for kemikalier i hverdag: fra 14% til 18-22% (sp. 3/et udsagn) KPI’er Metode/produktbeskrivelse © 2013 – side nr. 4

5 Opbygning PRE / POST TEST KEY FINDINGS WAR
De væsentligste resultater i undersøgelsen WAR Vurdering af selve kampagnen igennem Wilke Advertisement Response model PRE / POST TEST Sammenligning af nøgleudsagn før og efter kampagnen blev startet

6 De væsentligste resultater i undersøgelsen
KEY FINDINGS De væsentligste resultater i undersøgelsen UDFORDRING LØSNING RESPONDENTERNE © 2013 – side nr. 6

7 Kampagnen har generelt en god genkaldelse og er relevant for målgruppen, men budskabet har svært ved at trænge igennem medie støjen Information om hvilke kemikalier, der er i hverdagsting, kan øge interessen for et emne, som ellers har lav prioritet i målgruppen Det er stadig svært for mange at se, hvilke produkter der indeholder de værste kemikalier. De fleste antager at ’rene’ produkter koster mere end de kemikaliefyldte I forhold til hverdagskemi, er der ingen ændringer af betydning, i respondenternes adfærd Respondenter fokusere i højere grad på advarsler, i forhold til positiv mærkning, når de vurderer om et produkt indeholder farlige kemikalier Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 7

8 KPI MÅLSÆTNING OPNÅET KONKLUSION Ikke opnået Opnået
Hjulpet erindring 20-25% 17% Ikke opnået Genkendelse 50-55% 61% Opnået Budskabsforståelse 16% Relevans 30-40% 38% Refleksion over hverdagskemi (sp1) 5-10% stigning -1% point Refleksion over problemer ved produkter / situationer (sp2) 4-7% stigning Bekymrer mig om at bliv udsat for kemikalier i hverdag 14% til 18-22% +1% point Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 8

9 LØSNING UDFORDRING RESPONDENTERNE WAR
Vurdering af selve kampagnen igennem Wilke Advertisement Response model UDFORDRING LØSNING RESPONDENTERNE © 2013 – side nr. 9

10 Kampagnematerialet Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 10

11 Reklamen har udfordringer med at trænge igennem mediestøjen
Hver tredje føler sig opmuntret til at lære mere om emnet ’hverdagskemi’, efter at have set reklamen. Reklamen har udfordringer med at trænge igennem mediestøjen Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 11

12 Reklamens budskab er svært at forstå
Reklamer opnår en høj genkaldelses rate og angives som værende meget relevant. Reklamens budskab er svært at forstå Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 12

13 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 13

14 Det er typisk tv-reklamer der huskes
3 % af respondenterne kunne uhjulpet huske at have set en reklame for miljøstyrelsen. Det er typisk tv-reklamer der huskes Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 14

15 Sprog og stil falder fint i målgruppens smag
Sprog og stil falder fint i målgruppens smag. Det uklare budskab kan dog have haft negativ indvirkning på sprog og stil vurderingen Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 15

16 Det er interessant at høre om hvilke hverdagsting der indeholder skadelige kemikalier
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 16

17 Kampagnen har haft en positiv effekt på respondenternes interesse i emnet ’hverdagskemi’
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 17

18 Kampagnen efterlader en lyst til, at lære mere om hvilke kemikalier vi omgiver os med i hverdagen
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 18

19 Det er viden om kemikalierne i hverdagsting der giver respondenterne lyst til at omtale kampagnen for andre Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 19

20 Hver femte respondent føler sig slet ikke påvirket af kampagnen, i forhold til at tænke over hvilke produkter der købes Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 20

21 Kun hver tiende respondent føler at kampagnen vil påvirke dem til at købe mere miljørigtigt
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 21

22 Sammenligning af nøgleudsagn før og efter kampagnen blev startet
PRE / POST TEST Sammenligning af nøgleudsagn før og efter kampagnen blev startet UDFORDRING LØSNING RESPONDENTERNE © 2013 – side nr. 22

23 MÅLSÆTNING +5-10% point +4-7% point +4-8% point
Der ses ingen reel påvirkning af respondenterne holdning i kampagneperioden MÅLSÆTNING +1% point +5-10% point -1% point +4-7% point -1% point +4-8% point Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 23

24 Kampagnen kan have forstærket forbindelse mellem betegnelsen ’hverdagskemi’ og ’husholdningsprodukter’ Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 24

25 Specielt hårfarve, kosmetik og husholdningskemikalier ses som værende problematiske i forhold til deres kemiske stoffer Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 25

26 Kun knap hver syvende bekymrer sig om hvilke kemikalier de bliver udsat for i hverdagen
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 26

27 Der er kommet et øget fokus på, at undgå produkter med højt indhold af kemikalier
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 27

28 Det er forsat for svært, for forbrugerne at se, hvilke produkter der indeholder problematisk kemi
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 28

29 Respondenterne ser i højere grad efter negative faresignaler, frem for de positive som f.eks. ”Nøglehuls” mærket Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 29

30 Respondenternes handlemønster har ikke ændret sig signifikant i løbet af kampagneperioden
Sp9. I hvor høj grad går du efter at købe produkter uden problematisk kemi, inden for følgende kategorier? Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 30

31 Et flertal af respondenterne mener at miljøvenlige produkter er dyre, og de ville være villig til at købe mere miljøvenligt hvis priserne var ens for produkterne Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 31

32 Kun hver tiende vælger, at købe helt andre husholdningsprodukter end sine forældre
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 32

33 Generelt opfattes det som svært, at undgå problematisk kemi uden for hjemmet
Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 33

34 UDFORDRING LØSNING RESPONDENTERNE © 2013 – side nr. 34

35 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 35

36 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 36

37 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 37

38 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 38

39 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 39

40 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 40

41 Forbrugernes præference for de forskellige design elementer identificeres. Gennem arbejde med markedssimulator sammensættes de forskellige design og den samlede værdi af design måles i forhold til købsintention. Men forbrugernes præferencer bør kun være et element af flere inkluderede forhold Wilke Design Architect måle således ikke blot præference for de enkelte delelementer i design, men kommer med et samlet mål for effekt i markedet ved de forskellige muligheder – vi kommer rundt om øvrige forhold, der har betydning for at finde optimale løsning Om holistisk: Tænk holistisk Det optimale design identificeres ved at inkludere flere faktorer i vurderingen af alternativerne. Det er således vigtigt, at forbrugernes præferencer er en naturligvis væsentlig del af vurderingen, da det er dem, der køber produktet. Men andre forhold skal også indgå i vurdering af alternativ. Hvad koster det f.eks. at producere den ene løsning frem for den anden? Er det væsentligt dyrere at distribuere? Det er ligeledes at inkludere de strategiske målsætninger, der er for produktet i forhold til f.eks. ønsket position i markedet. Er der f.eks. ønske om på sigt at gå mod en speciel position skal dette naturligvis inkluderes i evalueringen af alternativerne. Et holistisk perspektiv sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om det optimale design. © 2013 – side nr. 41

42 Wilke Philip Alexandersen Wilke Trine Strøger Abildgaard
Miljøstyrrelsen Louise Fredsbo Karlsson cand.med.vet Wilke Lars Wiinblad Senior Consultant Wilke Søren Pedersen Senior Consultant Wilke Philip Alexandersen Research Consultant Wilke Trine Strøger Abildgaard Research Consultant


Download ppt "Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google