Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fastholdelsesvejledning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fastholdelsesvejledning"— Præsentationens transcript:

1 Fastholdelsesvejledning
EN CASE – baseret på virkelige hændelser….

2 Fastholdelsesvejledning
Navn ”Problem” Kontaktflader – udover studievejleder Elev A Massiv mobning i folkeskolen, mor med alvorlige psykiske problemer, stort fravær, omgænger, mistanke om diagnose (asperger? ADHD?) team, ledelse, psykolog, UU Elev B Spiseforstyrrelse team, ledelse, Augustenborg Elev C Ludoman ? Center for Ludomani? Elev D Svigt, depression, stort fravær Elev E Ehlers Danlos syndrom, selvskadende adfærd, stort fravær team, mentor (kommune), Augustenborg, forældre, klasse Elev F Trusler om selvmord, selvskadende adfærd, svært ved skole, struktur osv. politi, psykolog, team, mentor, mor, læsevejleder Elev G psykiatrisk afdeling - Kolding (lærer fra sygehus), team, ledelse, eksaminator (sygeeksamen), klasse Elev H Depression/angst team, ledelse, klasse Elev I Asperger psykolog, mor, mentor, team, klasse Elev J Far alkoholiker kommune, ledelse, team, mor, alkoholgruppe Elev K ADHD psykolog, forældre, mentor, team, klasse Elev L Depression team, ledelse Elev M Depression, omgænger team

3 Fastholdelsesvejledning
Elev F (selvmordstrusler + generelle problemer i skolen)+ studievejleder Teamet henvender sig: eleven har svært ved skole + struktur Samtaler med eleven om struktur, da eleven har svært ved at overholde aftaler og samtidig henvises til læsevejleder Eleven har fortsat svært ved skole og struktur. En mentor kobles på. Møder med mentor og fortsatte møder med elev, som også har ”ondt i livet” Eleven henvender sig via sms. Truer med selvmord. Henvendelse til psykiatrisk skadestue samt politi. Eleven henvises til psykolog. Efter selvmordstrusler opfølgende samtale med elev, mor, psykolog, ledelse og mentor.

4 Fastholdelsesvejledning
Elev E (Ehlers Danlos syndrom og selvskadende adfærd) + studievejleder Eleven henvender sig selv pga. sjælden diagnose og følelse af isolation Samtaler med elev. Team og ledelse informeres om årsager til fravær (nedture) Eleven begynder på selvskadende adfærd og indlægges på Augustenborg. Netværksmøde med elev, behandlere og forældre. Eleven henvises til NetopNu psykolog. Regelmæssige opfølgningssam-taler med elev, psykolog, team og ledelse. Eleven får tilknyttet en elevmentor. Møde med elev + mentor. Eleven får senere tilknyttet en mentor fra kommunen. Møder med elev samt ny mentor. Eleven tilknyttes et netværk på skolen (to andre elever i lignende situation). Samarbejde med psykolog ang. dette. Fortsatte samtaler med eleven (som nu går i 2g) og informationer til team og elevens klasse

5 Fastholdelsesvejledning
Dette var blot et par eksempler på en studievejleders dagligdag, men kunne man forestille sig en hverdag uden en studievejleder som koordinator til at samle trådene? Og så er der jo alle de andre også….. Fraværssamtaler i almindelighed Hjælp til planlægning, strukturering osv. Hjælp til at vælge – fx studieretning, valgfag mm. ”Almindelige” problemer – fx lavt selvværd, baggrund med mobning, problemer i familien og meget andet Fortsæt selv listen……..


Download ppt "Fastholdelsesvejledning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google