Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [05-10-10 Viborg]

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [05-10-10 Viborg]"— Præsentationens transcript:

1 Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [05-10-10 Viborg]

2 Områder i dagens program  Projektkommunikation i et EU perspektiv  Input til informationsstrategien/ kommunikationsplanen  Formalia og krav (logobrug, retningslinjer og kommunikations-skemaer)  Forskning & evaluering som integrerede informationsaktiviteter  Logoer & website

3 Projektkommunikation merværdi stærkere bedre tydeligere ”…God kommunikation skaber merværdi i et projekt og kan være med til at bidrage til en klarere projektstruktur, en stærkere projektorganisation og et bedre og tydeligere resultat.”

4 Kommunikation er et vigtigt projektværktøj fordi… tydelighed  Bidrager til at skabe tydelighed om projektet (mål, midler, proces mv.) forankringen  Forstærker forankringen mellem projektdeltagere resultat  Bidrager til et bedre resultat

5 Projektkommunikation  Prioriter jeres kommunikation – synliggør det positive billede af EU  Projektkommunikationen skal synliggøre EU (- vise hvad midlerne bliver brugt til)  Kommunikationsansvarlig  Anvende (autoriserede) logotyper  Lave (og følge) en kommunikationsplan  Løbende rapportering af kommunikationsaktiviteter (EU forordning no 1828/2006: De formelle EU krav) - forventninger og krav i korte træk

6  Guide til projekt-kommunikation  Skema til registrering af kommunikationsaktiviteter  Grafiske retningslinjer  Praktisk information om regler for anvendelsen af EU-logo  Flere grafiske retningslinjer Værktøjer i kommunikationsarbejdet

7 Skema til registrering af kommunikationsaktiviteter Aktiviteten Målgruppen Budgettet Ansvaret Tidsrum Budskabet Mål Medium

8

9 Logoer… ej til diskussion Obligatorisk EU logo Nødvendigt Program- logo Pligtigt projekt- logo Indiskutabel støtte-tekst

10 Logoer… ej til diskussion

11

12 Evalueringsopgaven  Analyser af projektets aktivitetsindikatorer (aktivitetstal, besøgsrapporter mv.).  Analyser af projektets implementering og gennemførelse.  Analyser projektets organiseringsformer (dvs. hensigtsmæssigheden af det samlede organisatorisk setup, samspillet mellem uddannelsesaktører og virksomheder etc..  Analyser af nationale/regionale rammebetingelser.  Vurderinger af målsætninger og måltal. (produktionsstatistik” som f.eks. - Det samlede antal virksomheder der er besøgt, antallet af virksomheder som deltager i netværk eller dialogfora om kompetenceudvikling, Kvalitative indikatorer på et øget kompetenceniveau i virksomhederne (f.eks. interview eller surveys), surveys om virksomhedens vurdering af kvaliteten af afklarings- og uddannelsesaktiviteterne.)

13 Evaluering i udbud ”…Opgavens sjette del vedrører formidling. Denne del vedrører produktionen af resultater; delrapporter, effektrapporter, samt deltagelse i arrangementer hvor denne viden formidles. (Udbudsmaterialet) ”…Evalueringsdesignet bør skitsere evalueringens produkter; rapporter, delrapporter, workshops, midtvejsarrangementer mv. (Udbudsmateriale) ”…Det forventes, at evaluator er aktivt involveret i at projektets viden bliver formidlet til relevante aktører i Skandinavien og løbende vil deltage i en dialog om at kvalificere den samlede indsats. (Udbudsmaterialet)

14 Følgeforskningsopgaven  Tilvejebringelsen af forskningsbaseret viden, som kan bruges i videreudvikling af arbejdet, samarbejdet og administrationen og ledelsen af projektet.  Analysere og vurdere problemstillinger og processer ud fra en målsætning om skabelse af ny viden, der kan anvendes i det fortsatte projektforløb.  Tilvejebringe viden om hvilke tiltag der har en positiv (eller mindre positiv) virkning, for herefter at stille denne viden til rådighed for aktørerne i projektets praksis.  Bidrage til at professionalisere aktørernes arbejde i projektet og derved øge kvaliteten i projektafviklingen. Følgeforskningens resultater stilles til rådighed for aktørerne i projektet og for øvrige relevante aktører indenfor og udenfor projektregionen.  Kritisk og fremadrettet diskussion af, hvilke krav man kan og bør stille til fremtidige kompetenceudviklingspolitiske dispositioner.

15  SKANKOMP FORSKNINGSSERIEN  SKANKOMP FORSKNINGSBOGEN  SKANKOMP SLUTRAPPORTEN  SKANKOMP FORSKNINGSKONFERENCER  SKANKOMP FORSKNINGSFORMIDLING Følgeforskning i udbud Det konkrete udkomme af forskningstilknytningen er:

16  Det forventes, at forskeren er aktivt involveret i formidlingen af den forskningsbaserede viden til relevante aktører i hele Skandinavien samt at forskeren løbende vil deltage i en dialog om at kvalificere det samlede projektforløb.  Forsker(ne) kan skabe en dialog for og tilrettelægge kommunikationen med de mange forskellige grupper af aktører.  Forsker(ne) kan og vil bidrage til projektets læringsprocesser ved løbende at give tilbagemeldinger om forskningsprocesser og –resultater.  Forsker(ne) vil indgå i en videnskabelig og eventuelt populærvidenskabelig formidling af forskningsresultater. Følgeforskning i udbud (2)

17 Forskning, evaluering & formidling i sammenhæng

18 Projekt-sekretariatets huskeliste Projekt-sekretariatets ”huskeliste” HUSK HUSK at bruge logoer og husk at overholde alle retningslinjerne for logobrug HUSK HUSK løbende at indsende kommunikations- skemaer til sekretariatet HUSK HUSK at ringe eller skrive til sekretariatet hvis I har spørgsmål eller problemer HJÆLP HJÆLP forsker og evaluator med at finde de informationer og informanter som de har brug for. Brug også selv forsker og evaluator

19 Vores forhåbninger til dagen? Skal skabe klarhed over:  Hvad skal der kommunikeres (hvad er jeres planer & jeres behov)?  Til hvem?  Hvem skal give dem budskabet?  Hvordan skal budskabet leveres?  Hvornår, hvor ofte og med hvilken forventet effekt?

20


Download ppt "Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [05-10-10 Viborg]"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google