Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen."— Præsentationens transcript:

1 Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen

2 Hvorfor digital kommunikation og digital velfærd? Den økonomiske situation Danmarks konkurrenceevne er svækket Produktiviteten er vokset for lidt En stram offentlig økonomi – dog med lyspunkter Borgernes forventninger It en del af hverdagen (bl.a. takket være netbank) Krav om fleksibilitet og høj service Forskellige generationer ift. krav og kompetencer Den teknologiske udvikling – og de mange muligheder…

3 Stærkt politisk mandat  Effektivisere og frigøre ressourcer  Yde god (digital) borgerservice  Bidrage til vækst  Øge produktivitet Hvordan er det konkret, at vi bidrager til statskassen?

4 Danskerne er klar… Flere og flere bliver digitale – også de ældre Naturlig efterspørgsel i kølvandet på booking af rejser, online køb mv. Der er hjælp et hente for dem, der har behov + mulighed for undtagelse, Andel af danskere, der aldrig har været på internettet: Kilde Danmarks Statistik, Statistikbanken. Omfatter 16-74-årige.

5 Nøgletal på gevinster ved digitalisering Modernisering, herunder digitalisering, skal bidrage med 12 milliarder frem mod 2020 (Vækst DK) I Digitaliseringsstyrelsens strategi har vi sat et mål om, at vi vil bidrage med minimum de tre milliarder (effekt 2020) I 2012 blev der indgået aftaler om 1,371 milliard kroner I 2013 er der indgået aftale om bl.a. Selvbetjening i regioner og kommuner bølge 3: 94 mio. kr. Grunddata (regioner): 20 mio. kr. Digital velfærd: 500 mio. kr. Analyse viser, at det samlede potentiale alene på selvbetjening er 900 millioner (bølge 4 aftales i 2014)

6 Digitaliseringsstrategi 2011–2015 – overblik Trinvis overgang til digital selvbetjening – lukke for adgangen til papirblanketter (fx flytning, skoler/børnehaver, kørekort) Teknologien skal rykke ud i de store velfærdssektorer Professionalisering af offentlige it-projekter (færre ”skandaler”) Alle skal have en digital postkasse fra 2014 - virksomheder allerede 1. november 2013 Bedre deling af data og mindre dobbeltindtastning (fx indkomst og adressedata) Løsninger til mobile platforme Med videre…

7 Seneste skud på stammen: Digital velfærd frem mod 2020 Fællesoffentlig strategi Sundhed (fx telemedicin) Social (fx ældrepleje) Undervisning (fx digitale læremidler) Øget handlekraft – det der virker skal udbredes hurtigere = bedre service og effektivisering Finde rette balance mellem ambitioner og realisme Bruge borgerne som aktive medspillere Bredbånd – fup eller fakta

8 Omfattende (offentlig) it-platform er et stærkt fundament for udviklingen

9 Program for grunddata Om aftalen: Igangsat af regeringen og KL – regionerne også med Investeringer for ca. 930 mio. kroner frem til 2016 Etablering af en tværoffentlig grunddatabestyrelse Analyser af nye grunddataområder følger Milepæle og fokus i 2013: Opbygning af governance Fri adgang til virksomheds- og geodata per 1. januar Udarbejdelse af en analyse af effektiv personregistrering Udbud Datafordeleren Etablering af en fælles datamodel Målet er øget kvalitet, effektive arbejdsgange samt innovation og vækst Sikre fri adgang til offentlige grunddata for myndigheder, borgere og virksomheder Initiativer på følgende områder: ejendomme, adresser, geografi, personer og virksomheder

10 Når det offentlige går i front… Fronte fortællingen om den digitale transition Skabe tryghed Politisk opbakning og tro på digitalisering som noget godt Øge borgernes/kundernes parathed Vidtgående transition fra fysisk til digital virkelighed It-kompetencer og sociale udfordringer Forståelse for sprog og begreber (fx de unge) NemID og it-sikkerhed Én indgang er unikt og vejen frem - trods kritik Tillid og troværdighed på spil

11 …baner vi vejen for fx den finansielle sektor Færre registre og øget deling af data Effektivisere arbejdsgange og give bedre service Mindske snyd Det offentlige ved at konsolidere (grunddata/OGP) Vækstmulighed for danske virksomheder Håndtere frygten for ”Big brother” Frontpersonalet/kundeservice som ambassadører Evner til at fortælle fortællingen om hvorfor (og hvordan) Kompetencer til at implementere, fx medbetjening Reelle ændringer af arbejdsgange, fx i plejesektoren

12 Mere information www.digst.dk Tilmelding til nyhedsbrev: http://www.digst.dk/nyhedsbrev


Download ppt "Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google