Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrans Thomsen Redigeret for ca. et år siden
1
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog
2
Dagens program – Paletten rundt • 11.00 – 11.20 Rammerne og et moderniseret borger.dk • 11.30 – 12.50 borger.dk i praksis, handlingsorientering, lokalt indhold, muligheder, spørgsmål & svar • 13.00 – 13.20 Velfærdsteknologi afprøvning og udbredelse • 13.30 – 13.50 Hvordan fortæller vi borgerne de skal betjene sig digitalt • 14.00 – 14..20 Digital post til virksomheder • 14.30 – 15.00 Fællesoffentlig brugerstyring og fuldmagt • 15.10 – 15.30 Meddelelsesformat i digital post • 15.40 – 16.00 Hvordan hjælper vi borgerne • 16.10 – 16.30 Bedst på Nette 2011 og 2012
3
Et moderniseret borger.dk og bedre selvbetjeningsløsninger
4
Økonomisk modvind forstærker behovet for digitalisering af den offentlige sektor • Begrænset rum til at udvide rammerne for det offentlige forbrug. • Udvikling og forbedring af den kommunale service må ske inden for de givne økonomiske rammer. • Digitalisering er et centralt redskab til at forny den offentlige sektor, skabe økonomisk råderum og sikre en mere fleksibel, moderne service.
5
Digitaliseringsstrategien og borger.dk’s rolle SLUT MED PAPIRBLANKETTER OG BREVPOST NY DIGITAL VELFÆRD TÆTTERE OFFENTLIGT DIGITALT SAMARBEJDE INITIATIVER •Borger.dk er indgangen til digital selvbetjening •Digital post til alle borgere i 2014 •Alle borgere betjener sig selv på nettet •Velfungerende selvbetjeningsløsninger •Hjælp at hente
6
Obligatorisk selvbetjening Fra den 1. december 2012 bliver det obligatorisk at bruge digital selvbetjening, hvis man skal: • Anmelde flytning • Ansøge om plads i dagsinstitution • Ansøge om indskrivning af dit barn i folkeskole • Ansøge om optagelse af barn i skolefritidsordning • Ansøge om sundhedskort og EU-sygesikringskort • Søge om jagttegn • Booke en lejrplads • Bestille Mit uddannelseskort (hypercard) • Tilbagebetale SU.
7
Nyt og opdateret borger.dk - ny borger.dk blev lanceret i juni 2012
8
Modernisering af borger.dk • Mere handlingsorienteret • Kortere tekster og handlingssider • Flere forskellige instruktioner til selvbetjening • Bedre søgemaskine • Bedre muligheder for personalisering • Nyt brugerorienteret layout • Min Side som motor for selvbetjening • Transaktions- og informationshenvendelser • For myndigheder • Information på engelsk
9
Vejen til obligatorisk selvbetjening • Kvalitet i selvbetjening • Klarmelding • Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger • Kommunikationsplan • Hjælpeplan • Telefonsupport
10
Stigende besøgstal
11
Borger.dk - En god forretning for dig • Besøg på borger.dk • Borger.dk’s kontaktcenter • Statistiksystem • Min Side • Artikelimport og lokalt indhold
12
De vigtige næste skridt Rammen er ved at være der Lovgivningen er klar Nu er det tid til implementering med de udfordringer og opgaver: • Brugervenlighed i selvbetjeningsløsninger • Understøttelse med handlingssider •Lokalt indhold •Stor kommunikationsindsats • Hjælp til dem, der ikke kan
13
Spørgsmål? Kommentarer?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.