Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen."— Præsentationens transcript:

1 Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.

2 Ulemper – som vi skal forholde os til Det enkelte barn kan forsvinde i mængden. Medarbejderen kan opleve sig mindre ansvarlig ift. en større afdeling, hvor man lettere kan forsvinde i mængden. Endnu en fusion – endnu en gang skal flere kulturer sammensmeltes.

3 Overvejelser og baggrund En forenkling af strukturen mellem børnenes undervisningstilbud og fritidstilbud. Som det er i dag er der kausalitet mellem børnenes klasseplacering og afdeling i SFO. Fremover vil alle børn gå i én SFO, hvorfor strukturen ikke længere vil påvirke børns placering -> styrkelse af relationer på tværs af klasser. En bredere vift af aktivitetstilbud for børnene. Som det er lige nu, tilbyder Boblen og Loppen i vist omfang de samme aktiviteter og løser de samme praktiske opgaver. Én afdeling bør kunne skabe flere muligheder. Mindre sårbarhed ved sygdom og fravær i øvrigt. Ensretning for regler og retningslinjer, herunder udearealerne. Det bør skabe overskuelighed for børnene. Almindelige stordriftsfordele, eks. indkøb.

4 Processen – hvor står vi? Beslutningen er truffet. Med TR indover. Proceduren: Har været på SB og MED. D. 11. september på forældremødet (skal lande i børn- og unge udvalget til orientering.). Igangsætte arbejdsgrupper på tværs af afdelingerne. Navnekonkurrence i gang. Det anerkendende grundsyn danner det faglige grundlag for den nye SFO (ex. sproget skaber virkeligheden). Implementering af Tabulex. Slides følger lidt senere.

5 Arbejdsgrupperne - ramme Kommissorium (en beskrivelse og definition af arbejdsopgaven) for arbejdsgrupperne: Arbejdsgrupperne skal fremkomme med et udkast af den af arbejdsgruppens tilvalgte tema. Arbejdsgruppens udkast skal indeholde konkrete svar på hvorfor, hvordan og omkostning (ressourcer/kroner og øre). Arbejdsgrupperne består af 2-3 personer, som kan vælge arbejdsgruppe efter interesse, dog skal alle arbejdsgrupper være besat. Ca. 15 timer pr. person i gruppen. Ledelsen tilknyttes ikke en fast arbejdsgruppe, men vil gerne inviteres og kommer ellers rundt.

6 Temaer: Ensretning af regler. Hvilke regler skal gælde? Organisering af hverdagen så vi sikrer relationen til børnene. Hvordan kan vi tilgodese at alle børn ”ses” – både i hverdagen og på mødevirksomhed? Hvad med forældre? Hvad med lærerne? Indretning af den nye SFO - eftermiddag. Hvilke aktiviteter skal vi tilbyde? Hvordan skal den nye SFO se ud; rum, indretning, etc.- alt? Hvordan organiseres hverdagen? Indretning af den nye SFO - morgen. Hvordan organiseres morgenen? Hvilke aktiviteter skal vi tilbyde? Børn, som har brug for særlig opmærksomhed. Hvordan tilgodeser vi deres udvikling? Løsning af administrative opgaver (pt. koo- og tta opgaver). Hvordan skal det foregå? Det praktiske op til og under kick off. Hvad skal ske op til kick-off, så vi kommer godt i gang.

7 Op til kick-off – ca. 14 dage inden Arbejdsgruppernes arbejde er det organisatoriske grundlag. Alle skal kende til det. Det nye navn offentliggøres. Der øves i brugen af Tabulex af medarbejdere, børn og forældre. Orientering til omverdenen.

8 Kick off Den 5. november kl. 13.00. Det skal markeres som en festdag – med hvad det indebærer. Symbolske og rituelle handlinger (nedrivning af mur, chefer inviteres?). Der står en medarbejder klar ved hver touchskærm for at hjælpe børnene.

9 Eftertiden Børnesygdomme behandles på info- og p- møde (fast punkt på dagsordenen). Maise bliver tovholder fra ledelsen og følger arbejdet tæt.

10 Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at lette de administrative opgaver. Der vil være 4 touch-skærme fordelt i den nye SFO.. Vi håber på at det giver mere tid med jeres børn.

11 Hvad kan man med Tabulex? Læse nyheder. Sende beskeder. Lave gå-hjem aftaler. Melde ferie/fri. Både i ferier og på skoledage. Give tilladelser. Modtage SMS´er når dit er barn er kommet/gået hjem.

12 Hvordan kan man bruge Tabulex? Gennem skole-intra vha. PC, Tablet eller mobil (Android eller Iphone). Du skal down-loade en App.

13 Nyttige informationer Der kommer et velkomstbrev. Der vil komme anvendelige slides på hjemmeside og forældreintra + lidt ekstra papir-udgaver i afdelingerne – til brug for at komme i gang. Der vil være en prøve-periode frem til kick-off: eftermiddage, hvor der vil være hjælp at hente. Børnene øver sig i en periode op til kick-off. Frem til jul er der både papir og Tabulex. Efter jul er der kun Tabulex.


Download ppt "Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google