Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud"— Præsentationens transcript:

1

2 Min far

3 Usikker / Lavt selvværd
X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud. X: Jeg vil ikke være med til den fordeling af opgaverne! Y: Du gider åbenbart ikke gøre en indsats som os andre. Stresset / Presset

4 X Y ? X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Y: ”Var det sjovt?”
Bebrejdet / Misforstået Analyser, fortolkninger, vurderinger, kritik og domme reaktion / feedback

5 AFSTANDSSKABENDE Y: ”Du skal åbenbart være fuld hver weekend?”
X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Forudfattede holdninger og forestillinger! AFSTANDSSKABENDE

6 Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

7 ● Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt ●
Det frugtbare nulpunkt

8 Brug for at få bearbejdet.
X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du lyder som om, du er irriteret på ham, er du det? Y: ___________________________________ Kontakt Brug for at få bearbejdet. Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

9 ● Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt
X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du er også så overfølsom! Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

10 Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

11 Kontakt er andet end ord:
Tonefald Kropssprog 93 % af vores sprog Mimik Vejrtrækning Bevægelser Tempo Toneleje

12 Anklager-Hjælper-Offer-trekanten:
Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer

13 Anklager-Redder-Offer-trekanten:
Fastholder Offer i sin rolle: ”Det er synd for dig.” Fratager Offer ansvar & initiativ Vender frustrationen udad. Placere ansvaret hos den anden. ”Det er din skyld” Redder Vender frustrationen indad. Placerer ansvaret hos sig selv: ”Det er min skyld” Anklager Offer Fralægger sig ansvaret. Dømmer, bebrejder, kritiserer, nedgør.

14 5 gode råd til at stoppe fnidderspillet:
Stop dit eget fnidder - giv positiv anerkendelse i stedet Nægt at spille rollen som offer/anklager/redder Hold op med at nedgøre andre eller dig selv Udtryk dig - og dine behov - ærligt og ligeværdigt Lyt aktivt til de andres reelle behov + Et ekstra: Brug IKKE-VOLDELIG KOMMUNIKATION (kommer vi til om lidt …:-)

15 Det jeg skylder mig selv
Integritet 2. Det jeg skylder mig selv Skyld 1. Samarbejde 1. Skyldfølelsen overfor de andre, når du vælger dig selv. 2. Skyldfølelsen overfor dig selv, når du fravælger dig selv.

16 Favoritfølelser! Positive Negative Følelser der gør os: Veltilpasse!
Glade og tilfredse. Giver overskud til kommunikationen. Følelser der gør os: Uligeværdige! Dunke andre eller os selv! Skaber afstand og fnidder i kommunikationen!

17 Favoritfølelser Jeg er ikke noget værd! Jeg er ikke god nok!
TRYGGE: Bekræftet i det, vi allerede tror. Giver mening! NEGATIVE Jeg er ikke noget værd! Jeg er ikke god nok! De gør det for at genere mig! Andre vil gøre mig ondt! Jeg føler mig forladt! Det er de andres skyld! Han er efter mig! Jeg er bedre værd! Jeg føler mig kasseret! Jeg er rigtig, de andre er forkerte! Hun kan ikke li’ mig!

18 ”At vove er at miste fodfæste et øjeblik. Intet at vove er at miste livet!” (Søren Kierkegaard)

19 Hvis jeg vil ændre mig: 1. skridt: opmærksomhed på min rolle(r).
2. skridt: tage ansvar for at jeg vil ændre mig.

20 IVK = IkkeVoldelig kommunikation
Marshall B. Rosenberg

21 De 4 trin i IVK Iagttagelse Følelse Behov Anmodning

22 Når vi dømmer, analyserer, kritiserer eller nedgør:
_______________ ___________________ _________________ ______________ Øger vi modstanden og forsvaret hos de andre mod VORES behov. De andre gør ting af frygt, skyld og skam. Ikke af lyst og egen fri vilje. De andre får derfor svært ved at være medfølende overfor VORES behov og værdier. ____________________ ________________ ______________ _________

23 Iagttagelse Vurdering Lytter til kritik – ikke til indholdet
Svært for andre at høre vores budskab Iagttagelse Vurdering Skaber modstand

24 Vurderinger & Iagttagelser
Johnny er aggressiv. Tine er den første, der møder på jobbet om morgenen. Du kommer altid for sent. Kim Hjort er en god chef. VURDERING IAGTTAGELSE VURDERING VURDERING

25 Ord der bruges til overdrivelser og generaliseringer:
altid aldrig nogensinde hver gang sjældent tit - Birgitte er altid sur. - Han laver aldrig de ting han skal. Har hun nogensinde gjort sit arbejde færdigt. - Hver gang han åbner munden, går det galt. - Det er sjældent Laila rydder op. - Du laver tit fejl.

26 Fysiske & psykiske overlevelse
Træt? Ensom? Sulten? Ked af det? Fysiske & psykiske overlevelse Følelser er signallamper BEHOV

27 for følelser og handlinger
Jeg vælger at …, fordi jeg gerne vil … ANSVAR for følelser og handlinger

28 Jeg føler mig …., fordi jeg har behov for…..
______ _________ (FØLELSE) (BEHOV)

29 ________________ _____________ _____________ _________________
DIG : Vred & Irriteret Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred ________________ : Glad _____________ , . ___________________ _______________ fordi jeg har behov for at sidde i fred og ro. (iagttagelse) (følelse) (behov) ________________ Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig glad _____________ . , fordi jeg har behov for at røre mig lidt. _________________ __________

30 Det er vores behov i nuet, der er ansvarlig for, hvordan vi føler os!

31 ”Empati er den mest værdifulde gave et menneske kan give et andet”
Martin Buber filosof Være fuldt tilstede Opmærksomhed på livsenergien: Være i øjeblikket, dvs. på den andens følelser og behov i nuet

32 ”Stå ikke bare der, gør dog et eller andet”
”Gør ikke bare et eller andet, stå der” (buddhistisk ordsprog)

33 Empati er at være fuldt tilstede og altså ikke:
give råd Kontakt trøste belære fortælle om os selv dysse ned Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

34 Lær at bruge denne formel:
Når … (IAGTTAGELSE) …, føler jeg mig (FØLELSE) …, fordi jeg har behov for … (BEHOV). Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).. ______________________________ ___________________________________________ ________________________________________________________________ PASSIV AKTIV

35 En anmodning skal: HUSK: De andre er ikke tankelæsere!
1. Være uden krav / uden ultimatum (hverken direkte eller indirekte) 2. Udtrykke behovet klart (hvad jeg HAR brug for) 3. Være konkret/direkte (ned i detaljen, sig hvad det handler om) HUSK: De andre er ikke tankelæsere!

36 De 4 trin Iagttagelse: Når jeg ser, hvordan I løser opgaverne,
Følelse: Behov: Anmodning: Når jeg ser, hvordan I løser opgaverne, føler jeg mig glad, fordi jeg har behov for at vide, at I tager den nye viden til jer. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at I sætter det, I har lært, sammen til en helhed via en øvelse.

37 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV).
4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).

38


Download ppt "Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google