Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Metode: Det gode projekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Metode: Det gode projekt"— Præsentationens transcript:

1 Metode: Det gode projekt
Marts 2012 Metode: Det gode projekt

2 Vi starter med forsiden – HUSK!
Navn på alle gruppemedlemmer Semester og uddannelse Projektets titel URL til jeres produktion Evt. andre relevante serviceoplysninger 7. april 2017

3 Projektet Et projekt er principielt set en mini-udgave af de øvrige tekst-formater i den akademiske verden: Den videnskabelige tekst Projektet BA-projektet Specialet Ph.D.-afhandlingen Doktor-disputatsen

4 Disposition På MUL prøver vi på at efterligne genren så godt som muligt. Men! Vi er nødt til at gøre den på vores egen måde, for at det hænger sammen.

5 Typisk indholdsfortegnelse
Indledning Problemfeldt Problemstilling Problemformulering Afgrænsning 7. april 2017

6 Typisk indholdsfortegnelse
Metode Overvejelser over fremgangsmåde Præsentation af udviklingsmetode Præsentation af øvrige værktøjer Evt. læsevejledning (beskrivelse af, hvordan rapporten er opbygget) 7. april 2017

7 Typisk indholdsfortegnelse
Analyseafsnit Nødvendige analyser (her vil man fx gennemføre situationsanalysen, målgruppeanalyse, udvikling af persona, scenarie etc.) Beskrivelse af udviklingsprocessen Trin i designprocessen (baseret på analyserne) Præsentation af andre relevante overvejelser baseret på 7. april 2017

8 Typisk indholdsfortegnelse
Overvejelser vedr. interaktionsmæssig opbygning Tests Konklusion Litteraturliste Evt. appendix 7. april 2017

9 Disposition Indledning Problemfeldt
Hvor er vi henne, hvad er emnet for opgaven i bred forstand, hvor starter afgrænsningen? (Samfundsniveau) Problemstilling Første indsnævring – vi bevæger os mod det konkrete problem… Problemformulering Hvordan kan dine interesser og din undren formaliseres? Det gælder både om at være præcis, dvs. tydelig, og om at foretage en afgrænsning: Hvad skal med og hvad skal ikke med?

10

11 Vedr. Problemformulering
Læs mere om problemformuleringer her: (Jeg er dog ikke enig i, at problemformuleringer kun kan formuleres som spørgsmål. Man kan også starte en PF: Vi stiller os den opgave… 7. april 2017

12 Disposition Indledning, fortsat ...
Selektionskriterier eller afgrænsning Hvorfor er dit med i stedet for dat - hvad berettiger udvælgelsen? Metode Hvilke analyseværktøjer og evt. teorier vil du bruge? Fortæl, hvordan du vil gribe analysen an ”gearskift” Hvordan kommer læseren fra s. 1 til s. XX? Hvad er der i vente?

13 Disposition Krop Analysen Analyse betyder egentlig ”skille ad”, hvorimod syntese betyder ”samle”. Det er vigtigt at have en god balance mellem at skille ad og samle (måske på en ny måde).

14 Vigtigt! Disposition Afslutning Litteratur, appendix, m.v.
Opsummering/konklusion Perspektivering Videre arbejde Litteratur, appendix, m.v. Vigtigt!

15 At konkludere ... Del-konklusioner Konklusion Godt som arbejdsredskab
Men: ikke altid velegnet til selve teksten (måske bliver den sådan lidt for fysikrapport-agtig ...) Eksperimenter med den rette form (opsamlinger) Konklusion Svar på din problemformulering!

16 Litteraturliste (Ex.) Alter, Jonathan: “The Weird World of Secrets and Lies”, in Newsweek, nr. 22, 1998 Bolter, Jay David and Richard Grusin: Remediation. Understanding New Media, Cambridge, Mass. 1999 De Certeau, Michel: The Practice of Everyday Life, Berkeley 1984 [1974] Elmer, Greg: Profiling Machines: Mapping the Personal Information Economy, Cambridge, Mass. (in press),

17 Litteraturliste (forts.)
Vær systematisk! Husk at få alle kilder med – inkl. artikler, hjemmesider etc. Vedr. hjemmesider: “google.com” er ikke nok! Sørg for at få hele url’en med! samt datoen, hvor I ser hjemmesiden (de kan jo ændre sig løbende) Tag samtidig et print af siden og vedlæg det i bilag! 7. april 2017

18 Fodnoter Hver gang I referer til noget, I har set i bøger, hjemmesider eller andre kilder, bør der komme en fodnote! Alle de kilder, I nævner i fodnoter, skal også kunne findes i litteraturlisten Eksempel på fodnote: 1Se i øvrigt Wisler m.f. Usability p. 22. 7. april 2017

19 Formalia En god opgave er en balancegang mellem form og indhold
Det nytter ikke noget, dine tanker er enormt gode, hvis dit sprog er rodet, og dine pointer er uargumenterede osv. KONSISTENS: brug de samme slags fodnoter hele vejen igennem, samme stavemåder, samme citatpraksis, samme bla og samme bla. DETTE PUNKT GIVER DIG MINDST EN KARAKTER!!

20 Perspektiver Har du stødt på en interessant film, bog, en god idé - osv. - fornylig? Måske er det relevant for din opgave Perspektiver gerne - men hold styr på tangenterne.

21 Til sidst Husk at skrivelyst, nysgerrighed og begejstring smitter: læseren kan også mærke det! Men husk også, at dårligt sprog, sjusk, uensartethed og ”sloppy” argumentation trækker ned, UAGTET HVOR MANGE GODE IDÈER DU ELLERS MÅTTE FÅ! Husk: I dømmes på jeres formidlingsevne Husk: I dømmes (også) på jeres evne til at strukturere et stof Husk: I dømmes på jeres forståelse for emnet OG jeres vilje til og sans for at bære en selvstændig ide igennem og argumentere for den

22 Stil Det hele ligger i variationen ...
Brug gerne lidt frækt sprog, men kun FÅ GANGE Understreg gerne pointer ved gentagelser, men IKKE HELE TIDEN Henvis gerne til dig selv (f.eks. at du i næste afsnit vil gøre sådan og sådan, men IKKE KONSTANT) Veksle mellem korte og lange sætninger, begyndelser, synonymer osv. En god opgave skrives igennem flere gange - HUSK: den sidste ”åh, jeg gider ikke mere” ’koster’ en karakter ...!

23 Og til allersidst! I er multimediedesignere!
Der stilles krav til, at jeres rapport er lige så veldesignet som jeres digitale produkt. Kæl for detaljerne – det giver ikke ekstra. Men det modsatte trækker ned. I øvrigt kan I finde eksempler på projekter på biblioteket! 7. april 2017


Download ppt "Metode: Det gode projekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google