Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan strukturerer du en pressemeddelelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan strukturerer du en pressemeddelelse"— Præsentationens transcript:

1 Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Trin-for-trin guide

2 Pressemeddelelsens opbygning -generelt
En pressemeddelelse er en tekst, man ønsker offentliggjort i forskellige medier. Formålet med pressemeddelelsen er at give journalister oplysninger, der er nyttige, præcise og interessante. Pressemeddelelsen består overordnet af følgende punkter: Overskrift Indledning ’Indhold/krop’ Afslutning På de følgende dias følger en gennemgang af disse punkter.

3 Pressemeddelelsens opbygning/ INDLEDNING
TIDSPUNKT FOR OFFENTLIGGØRELSE: Angiv hvornår pressemeddelelsen må offentliggøres OVERSKRIFT: Lav en kreativ og iøjnefaldende overskrift. Skriv med VERSALER (store bogstaver). DAGS DATO: Angiv den dato pressemeddelelsen er skrevet.

4 Pressemeddelelsens opbygning/ INDLEDNING
Start med en stærk indledning, der vækker læserens interesse og fortæller hele historien. I indledningen gives svar på følgende spørgsmål: Who is involved? What is happening? When is it happening? Where is it happening? Why is it newsworthy?

5 Pressemeddelelsens opbygning/ INDHOLD
Pressemeddelelsens indhold består af flere afsnit, der uddyber oplysningerne fra indledningen og angiver detaljer. Anvend korte afsnit med et præcist indhold. Lav et nyt afsnit til hvert nyt emne. Hold pressemeddelelsen i tredje person for at give indtryk af, at den er skrevet af en journalist. Brug eventuelt citater fra kompetente personer.

6 Pressemeddelelsens opbygning/ AFSLUTNING
I det sidste afsnit gentages og opsummeres de væsentligste punkter i pressemeddelelsen. Anfør altid, hvem man kan kontakte for yderligere oplysninger. Henvis evt. til virksomhedens eller organisationens hjemmeside.

7 OPSUMMERING En pressemeddelelse er struktureret i Indledning Indhold
Afslutning Generelt skal du huske, at det altid er en god idé at brainstorme opgaven, lave stikord og checke af med instrukserne i oplægget. Husk bindeord for at sikre ’flow’ i teksten og en god struktur. Dag/måned/ år for offentliggørelse af pressemeddelelse PRESSEMEDDELELSENS OVERSKRIFT Dags dato Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diem nonummy nibh euismod tincidunt ut lacreet dolore magna aliguam erat volutpat. Ut wisis enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diem nonummy nibh euismod tincidunt ut lacreet dolore magna aliguam erat volutpat. Ut wisis enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis. Kontaktperson Virksomhedsnavn Telefonnummer Telefonnummer ipsum.com


Download ppt "Sådan strukturerer du en pressemeddelelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google