Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Essay - genren Mål med forløbet: 1. At kunne forstå og analysere essays 2. At kende genretrækkene for et essay 3. At kunne skrive et essay, hvor der reflekteres.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Essay - genren Mål med forløbet: 1. At kunne forstå og analysere essays 2. At kende genretrækkene for et essay 3. At kunne skrive et essay, hvor der reflekteres."— Præsentationens transcript:

1 Essay - genren Mål med forløbet: 1. At kunne forstå og analysere essays 2. At kende genretrækkene for et essay 3. At kunne skrive et essay, hvor der reflekteres over en tekst/et emne o At forstå betydningen af at reflektere, associere, diskutere, argumentere, informere, perspektivere og ræsonnere o At forstå forskellen mellem objektivitet og subjektivitet o At kende og kunne anvende fiktionens sproglige virkemidler o At forstå essayets flere planer o At forstå betydningen af afsæt, indledning, afslutning og den røde tråd

2 Hvad er et essay?  Skribentens tanker om en sag, et emne, en problemstilling eller et begreb, som han/hun gerne vil diskutere med sig selv og dele med andre.  Essayets to pionerer repræsenterer to retninger: 1.Montaigne – springende, associerende, impulsive, causerende, følsomme, underfundige 2.Bacon – målrettede, logiske, informerende, forklarende, alvorlige

3 Essayets karakteristiske træk  Afsæt – når man skal skrive et essay sættes man i gang af noget, fx noget man har oplevet eller noget man undrer sig over og kunne tænke sig at blive klogere på.  Flere planer - et essay bevæger sig på flere planer – fx  Det konkrete personlige plan (fx på baggrund af en personlig oplevelse) kendes ved at essayisten skriver ”jeg”  Det erindrede plan – hvor de personlige oplevelser flettes sammen til et mere generelt plan – kendes ved at essayisten veksler mellem ”man”, ”vi” og ”jeg”  Det reflekterende/perspektiverende plan – hvor det konkret oplevede og erindrede sættes ind i en større sammenhæng – kendes ved at essayisten skriver ”man” eller helt undlader at bruge de personlige pronominer  Komposition – indledning og afslutning er vigtig, men et essay er ikke systematisk opbygget. Det springer rundt mellem de forskellige planer, kun holdt sammen af en rød tråd.

4 Essayets karakteristiske træk  Sprog – i et essay reflekterer og diskuterer essayisten med sig selv – derfor kan der være mange spørgsmål som ikke nødvendigvis bliver besvaret  Et essay kan være underfundig, følsom og impulsiv – derfor kan der være billedsprog, ordspil, selvopfundne ord, finurlige formuleringer, gentagelser, bogstavrim (alt sammen noget der ellers er karakteristisk for fiktionen og især lyrikken)  Et essay indeholder som regel også information – her anvendes et beskrivende og fortællende sprog  Et essay stiller som regel flere spørgsmål end det giver svar, i hvert fald ikke endegyldige svar. Essayisten kan dog godt undervejs give udtryk for sin mening om dele af emnet og her anvende et argumenterende sprog


Download ppt "Essay - genren Mål med forløbet: 1. At kunne forstå og analysere essays 2. At kende genretrækkene for et essay 3. At kunne skrive et essay, hvor der reflekteres."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google