Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014."— Præsentationens transcript:

1 Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

2 ”Der er fokus på de små elever og deres cykelvaner, så de kan blive bedre til at cykle. Men der er ikke fokus på de store elever, selv om de ofte er dem der er dårligst til at overholde trafikreglerne. (Elevrådsrepræsentant fra Højdevangens Skole) Udtalelsen stammer fra en workshop med skolens elevråd om skolens nye trafikpolitik. Med en trafikpolitik er det muligt for skolen at udvælge, hvad de som skole ønsker at have fokus på. Trafikpolitikken er en handlingsplan henvendt til Højdevangens lærer, ledelse, elever og forældre, der alle spiller en vigtig rolle i arbejdet med at opnå skolens visioner på trafikområdet. Trafikpolitikken er vedtaget i skolebestyrelsen den x.x og skal dermed betragtes som skolens retningslinjer for trafikkens afvikling. Baggrunden for arbejdet med trafikpolitikken er formuleringen af to visioner. En leder og to lærerrepræsentanter har medvirket til at definere de to visioner: - Vi vil have flere elever til at cykle - Eleverne skal være bedre til at cykle. Målet med en trafikpolitik er at give skolen nogle redskaber der kan være med til at påvirke adfærden hos forældre, lærer, ledelse og elever og derigennem opnå skolens visioner. Eleverne er en vigtig part i skolens trafik. De er dem der kender deres skolevej bedst og det er også dem, der hver dag har mulighed for at observere lærere, forældre og deres kammeraters adfærd. Dermed er det også dem, der har de bedste forudsætninger for at komme med bud på, hvordan adfærden kan ændres. I forbindelse med formuleringen af skolens trafikpolitik har BY X, fra Københavns kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning sammen med Børnetrafikkonsulent Johan Heichelmann fra ”Trafik i Børnehøjde” afholdt to workshops med eleverne.” Med udgangspunkt i elevernes tilbagemelding er trafikpolitikken opdelt i kapitler, der hver beskæftiger sig med, hvad skole, forældre og elever kan gøre for at opnå skolens visioner. God læselyst. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen på Højdevang skolen 1. Indledning 2Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

3 Som beskrevet i indledningen er det eleverne, der kender deres skolevej bedst. Det er derfor oplagt at inddrage eleverne i, hvordan skolen på bedste vis sætter fokus på de trafikale udfordringer. Elevinddragelsen er sket over to omgange. I den mellemliggende periode har eleverne selv arbejdet med skolens trafikale visioner. Tanken har været, at lade eleverne selv fortage interview med forældre og elever og observere deres trafikale adfærd. Formålet er, at ruste elevrådet til at forholde sig til, hvordan en trafikal adfærd kan ændres, ved selv at lade dem undersøge adfærden. Den første workshop var afsat til, at eleverne kunne lægge en plan for, hvordan de ville undersøge ”Hvad der kunne få flere til at cykle” og ”hvordan de kunne blive bedre til at cykle”. Udstyret med hjemmelavede spørgeskemaer og observationsskemaer fik eleverne en masse viden om forældre og elevers adfærd, så de på den efterfølgende workshop kunne arbejde med, hvilke tiltag skolen kan arbejde med for at opnå deres vision. Ideen var at lade eleverne udtænke konceptet for en kampagne, ved at arbejde med budskab, målgruppe og afvikling. Konklusionerne fra elevrådets arbejde med skolens visioner vil være at finde i det efterfølgende afsnit. 2. Elevinddragelse 3Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

4 Kampagne 1 Mål: Bekæmpe dovenskab Målgruppe: elever Budskab: Hvis du viser hensyn til andre viser de hensyn til dig Tidspunkt: sommer og vinter – morgen/formiddag Ide: Dele æbler ud (sommer) eller varm kakao (vinter) til dem der kører godt og store bandere i et par dage Gentagelser: 1 gang hvert halve år Hvem skal udføre: eleverne Materialer: kakao og æbler Kampagne 2 Mål: Dovenskab skal sættes på plads. Sikkerhed. Målgruppe: Udskoling 7.-9. klasse Budskab:: ”har du råd til at være doven?” Få folk til at køre sikkert – med ironiske og ikoniske billeder af uagtsomme teenagere Omfang: Dage Materialer: Plakater Kampagne 3 Mål: at få flere elever til at cykle Målgruppe: forældre og elever Budskab: Stå tidligt op, så kan du tage cyklen – det giver motion, du bliver klar i hovedet med frisk luft, det er billigere, der er en frihed og du kan komme i Fields med veninderne. Ide: giv forældre og elever en forståelse af hvor meget de sparrer på busbilet– til eleverne (en iphone 5s om året) til forældrene (running sushi for hele familien hver måned). Materiale: Folder udformes som reklame for sushi, der kan deles ud til forældrene. Kampagne 1 Mål: Bekæmpe dovenskab Målgruppe: elever Budskab: Hvis du viser hensyn til andre viser de hensyn til dig Tidspunkt: sommer og vinter – morgen/formiddag Ide: Dele æbler ud (sommer) eller varm kakao (vinter) til dem der kører godt og store bandere i et par dage Gentagelser: 1 gang hvert halve år Hvem skal udføre: eleverne Materialer: kakao og æbler Kampagne 2 Mål: Dovenskab skal sættes på plads. Sikkerhed. Målgruppe: Udskoling 7.-9. klasse Budskab:: ”har du råd til at være doven?” Få folk til at køre sikkert – med ironiske og ikoniske billeder af uagtsomme teenagere Omfang: Dage Materialer: Plakater Kampagne 3 Mål: at få flere elever til at cykle Målgruppe: forældre og elever Budskab: Stå tidligt op, så kan du tage cyklen – det giver motion, du bliver klar i hovedet med frisk luft, det er billigere, der er en frihed og du kan komme i Fields med veninderne. Ide: giv forældre og elever en forståelse af hvor meget de sparrer på busbilet– til eleverne (en iphone 5s om året) til forældrene (running sushi for hele familien hver måned). Materiale: Folder udformes som reklame for sushi, der kan deles ud til forældrene. Efter observation af trafikken ved skolen og interview med udvalgte personer anbefaler elevrådet at sætte ind mod de ældre elevers adfærd og forældrenes indflydelse. Det er elevernes opfattelse, at der er mange kampagner rettet mod de små elever og deres trafikadfærd, men ikke noget til de ældre elever. Eleverne mener, at det er i 6.-7. klasse, at eleverne bliver dårligere til at cykle pga. kedsomhed (gider ikke være opmærksom). I 6 klasse er der nogen, der hører musik, når de cykler, hvilket fører til uopmærksomhed. Eleverne vurderer at miljø og gruppedynamik har stor indflydelse på ens cykelvaner og opførelse. Flere store elever kører på fortovet, måske pga. de store veje og de kører over for rødt i de mindre kryds. Elevrådets undersøgelser peger på, at forældrene synes at deres børn er gamle nok til at cykle når de er 12 år. Eleverne synes selv de skal cykle i 3.-4. klasse. Elevernes holdning passer overens med Rådet for Sikker Trafiks anbefaler, der kan læses i denne trafikpolitik, hvor det fremgår, at eleverne kan cykle veje de er vandt til alene, hvis de har trænet og trafikbelastningen er lav. Eleverne er enige om, at tiden er en vigtig faktor for, hvorfor der ikke er flere, der cykler. Det er blevet en vane for forældrene at køre deres børn i bil. På baggrund af disse undersøgelser har elevrådet arbejdet med konkrete forslag til at løse problemstillingerne og er nået frem til at anbefale tre kampagner. 3. Konklusioner fra elevrådets arbejde 4Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

5 Højdevangens Skole er i den situation, at der er relativt få elever, der bliver afsat i bil og at der derfor er relativt roligt ved morgenmødetid. Det giver gode muligheder for at få endnu flere til at cykle. Der kan henvises til materialet ’anbefalede ruter’ til at udvælge sit barns skolevej. Materialet kan findes på www Elevrådet støtter aktivt op om at få flere til at cykle og at eleverne generelt bliver bedre til at cykle. Elevrådet arbejder hvert år med de trafikale udfordringer og aktiviteter for at få flere til at cykle og blive bedre til det. Højdevangens Skole forventer, at forældrene bakker aktivt op omkring skolens vision. Det betyder, at forældre forventes at træne skolevejen så tidligt som muligt med deres børn enten til fods eller på cykel. Det betyder også at alle forældre er bevidste om deres betydning som rollemodeller og opfører sig i overensstemmelse med færdselsregler (læs mere i afsnittet om rollemodeller). 4. På vej På cykeltur med skolen Inden turen skal børnene instrueres i, hvordan man kører på tur som en stor gruppe. På cykelture skal der altid køre en voksen forrest og en bagest. Cyklerne skal være i orden hjemmefra Kør én og én, hold en bestemt rækkefølge Hold afstand, giv tegn. Stop ved vejkryds, stol ikke på, at den forankørende har orienteret sig, se selv efter Alle skal køre med cykelhjelm, også lærerne Cykellygter i den mørke tid. Ved mørketid sætter vi fokus på lygter og reflekser sammen med politiet. Emnet tages op hvert år, på lidt forskellige måder. Ældste elever i fritiden For de ældste elever har vi fokus på dialog om fuld på knallert og i bil med ung fører Vi arbejder med… 5Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

6 Skolens mål er, at når eleverne bliver 12 år, har de så mange erfaringer med at færdes i trafikken, at de kan overskue trafikken næsten som voksne og dermed er klar til at færdes på egen hånd. Denne erfaring opnås, hvis eleverne ofte får mulighed for at færdes i trafikken indtil det 12. år. Skolen anbefaler, at du som forældre træner skolevejen med dit barn, så tidligt som muligt. Børn lærer at bevæge sig i trafikken gennem utallige gentagelser og er først med tilstrækkelig erfaring klar til at blive sluppet løs som 12-årige. Nedenstående er baseret på Rådet for Sikker Trafiks anbefalinger. Hvad kan dit barn i trafikken? Hvornår børn kan håndtere de forskellige trafiksituationer afhænger af både alder og evner. Det er dig som forælder, der kan vurdere, hvad netop dit barn kan klare. Både i forhold til hvad I sammen har trænet, og hvordan trafikken er, der hvor I bor. Og husk, at det kræver gentagen træning, før børn kan huske det. Nedenstående skal derfor betragtes som generelle guidelines. 6 til 7-årige. Børn kan gå alene til skole på sikre skoleveje. Børn skal ifølge loven være seks år, før de må cykle alene i trafikken. Det er dog stadig svært for dem at vurdere afstand og hastighed, så de bør følges med en voksen, hvis de cykler i skole. 8 til 10-årige. De fleste er nu i stand til at vurdere, hvordan trafikken udvikler sig, og kan gå alene i skole. De kan også tage bybus, S-tog ellers lignende, hvis turen er relativt enkel. Er skolevejen velkendt og sikker med kun lidt og langsomt kørende trafik, kan mange cykle alene i skole. 10 til 12- årige. I denne alder kan de fleste børn klare en mere udfordrende skolevej alene på cykel eller benytte offentlige transportmidler, der kræver skift etc. 12 år. Nu kan børn, der har fået træning og erfaringer, overskue trafikken næsten som voksne og er dermed klar til at færdes alene. Er de uerfarne på cykel, skal de trænes på samme måde som mindre børn. Kilde: www.sikkertrafik.dk/boern/BTK-foraeldre/Nyheder/Hvad-kan-boern.aspx Skolens anbefaling er at træne skolevejen med dit barn som udgangspunkt hver dag. Det gør du ved at enten at gå eller cykle med dit barn. På den måde får du en god fornemmelse for, hvad dit barn kan og hvornår dit barn er klar til at komme til skole på egen hånd. Børns aldersmæssige parathed til at begå sig i trafikken 6Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

7 Vi arbejder frem mod, at eleverne på 9. klassetrin har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at: · beskrive risiko ved sammenblanding af stimulanser og trafik · kende færdselsregler i relation til egen og andres færden · vurdere hensigtsmæssig, rigtig eller forkert adfærd i forskellige trafiksituationer. Gennem undervisningen støtter skolen visionen om at flere cykler til skole og flere bliver bedre til at cykle. Højdevangens Skole anvender i stor udstrækningen cyklen som en del af undervisningen. Ved at flere medbringer cykel bliver det lettere at bruge cyklen som en del af undervisningen. Omvendt kan det at anvende cyklen som en del af undervisningen åbne øjne for mulighederne i at cykle. Vi vil gøre undervisningen praktisk ved at bruge ture ud fra skolen som anledning til at lære om trafik i trafikken. Skolen vil efter sommerferien 2014 udpege en færdselskontaktlærer, som er ansvarlig for at formidle årshjulet og nye materialer til færdselsundervisning ud til de øvrige lærer. 5. Undervisning Årshjul (se næste side) Årshjulet for trafikundervisning er baseret på et udsnit af mulighederne for at anvende gratis materiale fra bl.a. Rådet for Sikker Trafik og Dansk Cyklist forbund og opfylder kravene i Fælles Mål for Færdselslære. Som et vigtigt supplement anbefales det at lade eleverne anvende deres nye trafikale viden i praksis, eksempelvis når klassen alligevel er på tur til et museum eller lignende. Hermed får eleverne deres viden og erfaring med trafik i trafikken. Som inspiration til at udnytte transporttiden (gående) til trafikundervisning kan anvendes materialet X. Som en mulighed for at cykle i trygge omgivelser med en klasse kan der reserveres et klassesæt cykler og undervisningsforløb ved Vestamager Naturcenter. Se: http://www.groen.kk.dk/da/alt-om- os/miljoetjenesten/byx/~/media/Files/cykelskol e/Kalvebodkort.ashx http://www.groen.kk.dk/da/alt-om- os/miljoetjenesten/byx/~/media/Files/cykelskol e/Kalvebodkort.ashx 7Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

8 8

9 Alle skolens ansatte forventes at overholde færdselsloven og signalere rigtig og sikker adfærd i trafikken. Det gælder i egne biler (sele, hastighed, parkering), og når de ansatte kører på cykel til og fra skole (orientering, tegngivning, cykelhjelm, bagage hensigtsmæssigt anbragt m.m.). - Biler skal parkeres på P-pladserne. - Ansatte, der skal krydse veje uden for skolen, skal benytte fodgængerovergangene. - På cykelture med elever, skal lærerne bruge cykelhjelm. Skolens hjelme kan lånes på kontoret. Der gælder de samme forventninger til forældre. Desuden forventes det, at forældrene bakker op om skolens visioner. Forældrene kan gå forrest som det gode eksempel ved at følge nedenstående råd: Træn skolevejen mange gange sammen ved at gå eller cykle Så sætter de gode vaner sig. Vær i øjenhøjde med dit barn Gå ned i knæ og se trafikken med dit barns øjne. Er der noget,der distraherer udsynet? Benyt de anbefalede ruter Den korteste rute er ikke altid den sikreste. Læg ruten via etablerede overgangssteder. Lær dit barn reglerne Rød mand, STÅ. Grøn mand, GÅ. Lær dit barn de grundlæggende regler i trafikken. Husk du er rollemodel Børn gør som voksne i trafikken. Så vær et godt eksempel og overhold færdselsreglerne. De ældre elever skal bevidstgøres om deres ansvar som rollemodeller for de yngre elever. 6. Rollemodeller 9Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014

10 På Højdevang skolen har vi to trafikale visioner: At få flere elever til at cykle og gøre eleverne til bedre cyklister. Skolens vision støtter vi som elevråd op om, men vi har brug for hjælp fra jer forældre. Derfor kommer her en række opfordringer og anbefalinger som vi håber I vil lytte til hvis vi skal have flere til at cykle. Vi ved at I er nervøse for, at vi kommer for sent i skole og derfor synes det er nemmere og mere sikkert at køre os i bil. Men vi vil rigtig gerne cykle i skole, da det giver os større mulighed for at være sammen med vennerne efter skole og mulighed for at tage på cykelture med klassen. Er I nervøse for, at vi ikke er sikre nok i trafikken, så synes vi at det ville være rart, hvis I cykler sammen med os de første mange gange til skole. Kender vi først ruten, føler vi os meget mere trygge. En sidste ting er, at vi har meget mere lyst til at cykle hvis vores cykel er i ordentlig stand, passer i størrelsen og gode at cykle på. Men det vigtigst er, at I er gode forbilleder og cykler selv. Kærlig hilsen Elevrådet på Højdevangskolen Højdevangens Skole Trafikpolitik 201410 Elevrådets anbefalinger

11 Højdevangens Skole erkender, at det er nødvendigt med et bredt samarbejde om elevernes trafiksikkerhed. Derfor vil vi både være initiativtagere og deltagere i en lang række relevante sammenhænge. Skolebestyrelsen Det er skolebestyrelsen, der er ansvarlig for at følge op på trafikpolitikken. Opfølgningen koordineres med elevrådets arbejde med trafikpolitikken hvert år i januar. Forældrene Skolens undervisning i færdselslære bygger på forudsætninger, som eleverne har med hjemmefra. - Ved forældremøder skal det drøftes, hvad skolen og forældrene kan forvente af hinanden. - Forældrene mindes om, at de skal lære børnene at cykle sikkert, og de skal vedligeholde børnenes cykler. Politiet Skolen har en ’fast’ betjent tilknyttet som varetager undervisning på forskellige klassetrin. I 3. klasse: En lektion om cykler og kørsel på denne samt hvordan en cykel lovformeligt skal se ud. I 5. og eller 6. klasse: Lektion om udvidet trafik – ubetinget vigepligt – tegn i trafikken samt diskussion af egne oplevelser. Desuden er der et tilbud om afholdelse af en cyklistprøve på alle skoler i København enten i 5./6. klasse således at der kører af stablen hvert andet år på skolen. Denne prøve indeholder en rute som skal gennemkøres på en lovlig cykel. Dette er den praktiske prøve og den hænger sammen med den teoretisk som tages på nettet – se del om undervisning. - Færdselskontaktlæreren er bindeled til politiet og sikrer at kontakten er etableret. Den enkelte klasselærer følger selv op med konkrete aftaler. - Færdselskontaktlæreren fungerer som kontaktperson i forhold til eventuelle nye politibetjente m.h.t. velkomst og praktisk introduktion til skolen. Kommune -Er der behov for revurdering af skolevejene kontakter skolens ledelse politiet og/ eller kommunens Teknik og Miljø forvaltning. -I forbindelse med 4-skole-samarbejdet har Teknik- og Miljøforvaltningen planlagt og gennemført en række fysiske forbedringer. Detaljerne kan findes på kommunens hjemmeside via følgende link: http://www.kk.dk/da/om- kommunen/indsatsomraader-og- politikker/byplanlaegning-og- anlaeg/anlaegsprojekter/veje/amagerpakkenhttp://www.kk.dk/da/om- kommunen/indsatsomraader-og- politikker/byplanlaegning-og- anlaeg/anlaegsprojekter/veje/amagerpakken Sikker Trafik LIVE Skolen benytter tilbuddet om at bruge en LIVE ambassadører i undervisningen af de ældste klassetrin. 7. Samarbejde 11Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014


Download ppt "Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google