Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DESIGN PÅ ROSBORG hvem er vi? design-faget

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DESIGN PÅ ROSBORG hvem er vi? design-faget"— Præsentationens transcript:

1 DESIGN PÅ ROSBORG hvem er vi? design-faget
eksempler på designprojekter i undervisningen design på B-niveau evt. Rosborg science erhverv & design Plan for mit oplæg – Science i sidste halve time

2 Rosborgs placering i forhold til Rødkilde, opland, elevtype

3 ROSBORG 1973 9 gymnasiespor 2-3 hf-spor 932 elever 95-100 lærere
designlokale fagbibliotek Stor skole, mange valgfag, profil: science, musik

4 design Min baggrund, designuddannelse, 1. hold og hold siden da. Forløb fra gammel ord ning.

5 vigtige elementer faglighed begejstring kontakt til omverdenen
deltagelse i projekter ud af huset opmærksomhed gennem: udstillinger hjemmeside presse Banalt, men dog vigtigt. Godt netværk i byen til tegnestuer, trykkerier, designbureauer, kommunen mm.

6 arbejdsformer projektarbejde kursusforløb ekskursion virksomhedsbesøg
teori dokumentation af proces under projektforløb / portfolio problemformulering/ designbrief research idegenerering skitsering mellemkritik videreudvikling præsentation evaluering Faget har været foran mht. projektarbejdsforme, har tiltalt mange elever, kurser, når de føler et behov. Vanskeligt at integrere designhistorie naturligt i projektforløb.

7 materiale Design gennem 200 år, Ida Engholm og Vita Riis, Gld.
Grundbog i grafisk design, Henrik Birkvig og Kim Pedersen, Grafisk lit. Mette Volf, Design – proces og metode (dansk arkitektur siden 1754, Ark. Forlag) (Billedkunst 4: Boliger og mennesker, Gld. ) artikler fra Infomedia mm. Mange billeder ( og præsentationer, egne /

8 eksempler kommunikationsdesign produktdesign
fysiske omgivelser / arkitektur Typer af projektforløb, der vises. ID og håndværksbaseret = produktdesign.

9 kommunikationsdesign
Designopgave: I forløbet skal vi beskæftige os med: typografi layout visuel komposition designproces: research, idé- og skitsearbejde kreativitet og idégenerering elektronisk billedbehandling Citat fra opgave udleveret til hold

10 kommunikationsdesign
logoer / piktogrammer portfolio-forside brochurer bog- og magasinforsider go-cards cd-covers plakater (musicals, udstillinger mm.) hjemmesider Citat fra opgave udleveret til hold

11 kommunikationsdesign
Design-opgave Udarbejd to og to et forslag til en forside til et designmagasin. Det kan handle om et hvilket som helst aspekt af designbegrebet, som I finder særlig interessant. Brug evt. jeres første mindmap som inspirationskilde. Krav: format: A4, ordet ”design” skal indgå det færdige produkt skal være i elektronisk form og printes i farve Citat fra opgave udleveret til hold

12 Målgruppe: målbeviste - modne - karrierefolk - designinteresserede ... Overvejelser om typografi: enkelt - fremtrædende - anderledes - ikke for markant Komposition: lys/mørke - harmoni - hårdhed/blødhed - tankevækkende - hemmelig Sarah & Thea

13

14

15 kommunikationsdesign
Opgaver / projekt: Vælg mellem flg.: Lav et forslag til et CD-cover til musik efter eget valg. Det visuelle udtryk skal svare til musikkens udtryk og være rettet mod en bestemt målgruppe. Der skal indgå såvel skrift som illustration. Det endelige forslag skal findes i elektronisk form. Lav et forslag til nyt logo for (ny) Vejle Kommune. Forslaget skal tage udgangspunkt i dit eget mindmap, samt i de officielle visioner for den nye kommune: viden – vækst- og velfærd. Logoet skal kunne fungere i både sort / hvid og farve, og du skal vise det i 2 forskellige størrelser (ca. 4 x 4 cm og ca. A5), samt i brug, f. eks. på en brochure-forside. Det endelige forslag skal findes i elektronisk form. Ved begge opgaver skal der arbejdes med research, idéudvikling, frimærkeskitser, stikord om det ønskede udtryk og overvejelser i portfolioen om processen. De færdige projekter fremlægges for holdet. Opgave fra i år, større valgfrihed – må også gælde kommende projekter?

16 kommunikationsdesign

17

18

19

20 Fra sidst i 90’erne, IT barndom

21

22 produktdesign Opgave:
Lav et element til boligen (et element kan være et møbel, en lampe, holder, opbevaringsting en skål eller en anden brugsgenstand, der vil være markant i boligen.) For inspiration og eksempler se PowerPoint i Fronter og på

23 produktdesign Regler: (taget direkte fra de officielle regler)
Modellen må maks. bestå af to grundmoduler. Et modul er fx et bestemt materiale, et stykke stof, træ, glas, metal eller plast. Derudover er det tilladt at benytte ekstra småting som fx skruer, fatninger og pærer. Værdier, som prioriteres højt, er: Materialer brugt på en ny måde, elementet har flere funktioner, en god historie eller idé, en spændende form og er billigt at producere. Som altid er det vigtig, at hele designprocessen kan dokumenteres i form af mindmaps, brainstorm, mange ideskitser, research mm. Det færdige produkt skal foreligge i form af målfaste rentegninger samt en skalamodel. I må arbejde parvist eller individuelt. Konkurrencen har kørt i 4-5 år, men ser ikke ud til at eksistere i år.

24

25

26

27

28 produktdesign Hvad kan man få ud af en cykelslange og et stykke armeret plast? Meget fysisk, Lise Dengsøs ide, fik selve de autentiske materialer, udfordrede fantasien.

29 produktdesign Design to improve Life – Imagine the Impossible!
det udvidede designbegreb med inspiration fra Index 2005 og udstillingen Seven New Denmarks skal I designe et produkt eller system, som løser / afhjælper et problem eller opfylder et behov. Jeres design skal på en eller anden måde tage udgangspunkt i problemer / behov som knytter sig til kroppen. Udgangspunkt i aktuelle begivenheder omkring design.

30 idearbejde

31 Monitorering af hjemmets funktioner
Interaktiv fladskærm i hvert rum Koblet til en fælles database Forskellig funktion i forhold til placering Scanner bag skærmen Infrarød Forfra Fra siden Immaterielt design – udvidet designbegreb, løse et problem uden fysik produkt. Fra oven

32 Design som storytelling 2007-8

33

34

35 Bæredygtigt design / genbrugsdesign –
Stof til eftertanke – Biennalen 2009

36

37

38

39

40

41

42 arkitektur Arkitekturens dag: Arkitekturforum – Torvehallerne
Vores temaer: Byens rum Facader i midtbyen Arkitektur som vartegn Højhuse ved havnen Pølsevogn til Nørretorv

43 Workshop med Rene Kural, CIA

44

45 Bylaboratoriet 2009

46

47 arkitektur Pølsevogn: Research – læs uddrag af debatten i VAF via ”infomedia” – (fronter – biblioteket – SKODA), søgeord: Nørretorv + pølsevogn”. Med tegninger og evt. model skal der udarbejdes forslag til en pølsevogn, der passer til det renoverede Nørretorvs formsprog.

48

49

50 arkitektur Højhus: Research – læs uddrag af debatten i VAF via ”infomedia” – (fronter – biblioteket – SKODA), søgeord f. eks. ”vejle – havn - højhus” e.l. Lav fotoregistrering af området. Der skal navnlig arbejdes med form, og ikke tænkes detaljer mht. funktion. der skal ikke tegnes grundplaner, men facadetegninger og laves model i lille skala.

51

52 arkitektur Eksamensprojekt i samarbejde med Vejle Bibliotek
Indretning af og inventar til børnebiblioteket Projekt ”det tredje sted” – biblioteket som kulturhus med nye funktioner Børnebibliotek – de henvendte sig til os, interesseret i forslag til ”bogtårne”, satte et af forslagene i produktion. Det tredje sted i forlængelse af et udviklingsprojekt mhb. At omdefinere bibliotekets rum og funktioner. Blev mest til forslag til renovering / ombygning, men også inventar og indretning.

53

54

55 Design på Rosborg Status 2009: 1 hf hold, 14 elever C-niveau
1 2g3g hold, 18 elever C-niveau Evt. mulighed for løft til B-niveau i Design ikke repræsenteret i studieretning Ingen frie valg i 2g fremover Kun få studieretninger har et frit valg i 3g


Download ppt "DESIGN PÅ ROSBORG hvem er vi? design-faget"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google