Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

12. Valg af afsætningsalternativ

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "12. Valg af afsætningsalternativ"— Præsentationens transcript:

1 12. Valg af afsætningsalternativ
Fastlæggelse af den optimale salgspris Totalmetoden Enhedsmetoden Differensmetoden

2 12. Valg af afsætningsalternativ
Fuldkommen konkurrence - totalmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. VO = VE x afsætning Omsætning = Salgpris x afsætning DB i alt = Omsætning - VO Salgspris Afsætning VE Omsætning VO DB i alt kr. stk. - 30 28 26 29 36 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000

3 12. Valg af afsætningsalternativ
Fuldkommen konkurrence - enhedsmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. DB i alt = DB pr. enhed x afsætning DB pr. enhed = Salgpris − VE Salgspris Afsætning VE DB pr. enhed DB i alt kr. stk. - 30 28 26 29 36 - 20 22 24 21 14 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000

4 12. Valg af afsætningsalternativ
Fuldkommen konkurrence - differensmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. Ændring i VO DOMK = Ændring i afsætning DOMS = Markedsprisen DIFB = DOMS − DOMK Salgspris Afsætning VO DOMS DOMK DIFB kr. stk. 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 50 30 26 22 38 64 20 24 28 12 -14

5 12. Valg af afsætningsalternativ
Minimumspriser Minimumspriser Kort sigt VE Langt sigt SE

6 12. Valg af afsætningsalternativ
Monopol - totalmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. VO = VE x afsætning Omsætning = Salgpris x afsætning DB i alt = Omsætning - VO Salgspris Afsætning VE Omsætning VO DB i alt kr. stk. - 45 40 35 36 39 90.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

7 12. Valg af afsætningsalternativ
Monopol - enhedsmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. DB i alt = DB pr. enhed x afsætning DB pr. enhed = Salgpris − VE Salgspris Afsætning VE DB pr. enhed DB i alt kr. stk. - 45 40 35 36 39 - 85 70 55 34 11 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

8 12. Valg af afsætningsalternativ
Monopol - differensmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder, omsætning og variable omkostninger for SINUS. Ændring i omsætning DOMS = Ændring i afsætning Ændring i VO DOMK = Ændring i afsætning DIFB = DOMS − DOMK Salgspris Afsætning Omsætning VO DOMS DOMK DIFB kr. stk. Kr. 90.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 130 90 50 10 -30 45 35 25 39 51 85 55 25 -29 -81

9 12. Valg af afsætningsalternativ
Minimumspriser Minimumspriser Kort sigt VE Evt. opretholde afsætning på kort sigt selv om negativt DB Langt sigt SE

10 12. Valg af afsætningsalternativ
Andre handlingsparametre - reklame Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. A/S POLO anvender reklame som handlingsparameter. MFB = DB i alt - reklame Salgspris Afsætning Omsætning VO DB i alt Reklame MFB kr. stk. Kr. 90.000 30.000 50.000 80.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

11 12. Valg af afsætningsalternativ
Nulpunktsberegninger Beregning af nulpunktsafsætning: Fastlæggelse af krav til dækningsbidrag i alt efter parameter- ændring. DB i alt før parameterændring plus eventuelle ekstra reklameomkostninger plus eventuelle ekstra kapacitetsomkostninger. Beregning af dækningsbidrag pr. stk. efter parameterændring Salgspris − VE efter parameterændring. Beregning af nulpunktsafsætning Kravet til DB i alt (punkt 1) divideret med DB/stk. (punkt 2).

12 12. Valg af afsætningsalternativ
Nulpunktsberegninger Eksempel: I forretningskæden PHOTO forhandler man bl.a. digitalkameraet SHARP. For det kommende år har man for SHARP budgetteret følgende: Omsætning: Variable omkostninger: Dækningsbidrag 400 stk. á kr 400 stk. a kr 400 stk. a kr Krav til dækningsbidrag i alt. DB i alt før kr + Reklameomkostninger kr I alt kr Beregning af nyt DB pr. stk. DB pr. stk. (uændret) kr Beregning af nulpunktsafsætning : = stk. Afsætningen skal altså mindst stige med 40 stk. (440 stk. − 400 stk.) Krav til dækningsbidrag i alt DB i alt før kr Beregning af nyt DB pr. stk. Salgspris kr − 5% kr −VE kr DB pr. stk. kr Beregning af nulpunktsafsætning : 800 = stk. Afsætningen skal altså mindst stige med 100 stk. (500 stk. − 400 stk.) Krav til dækningsbidrag i alt. DB i alt før kr Beregning af nyt DB pr. stk. Salgspris kr −VE kr − kr kr DB pr. stk. kr Beregning af nulpunktsafsætning : = stk. Afsætningen kan altså tåle at falde med 80 stk. (400 stk. − 320 stk.) PHOTO overvejer nu at nedsætte salgsprisen for SHARP med 5%. Hvor stor en afsætning skal der til, for at prisnedsættelsen er lønsom? PHOTO overvejer i stedet for prisnedsættelsen at afholde kr i reklame for SHARP. Som et alternativ til prisned-sættelsen eller reklamekam-pagnen, overvejer man at forringe kvaliteten ved at indsætte et andet hukom-melseskort i kameraet. Dette vil medføre, at VE vil falde med kr. 250.

13 12. Valg af afsætningsalternativ
Nulpunktsomsætning Eksempel: I PHOTO afsætter man endvidere forskellige artikler som fotoalbum mv. Man planlægger for denne varegruppe følgende for det kommende år: Dækningsgraden for fotoartikler er beregnet således: x 100 Dækningsgrad = = 25% Omsætning: Variable omkostninger: Dækningsbidrag PHOTO overvejer nu at lave et reklamefremstød på kr for fotoartikler i det kommende år. Hvor stor skal omsætningen mindst være, for at reklamefremstødet er lønsomt? Krav til dækningsbidrag i alt DB i alt før kr +Salgsfremmende omkostninger kr I alt kr Beregning af nulpunktsomsætning x 100 : 25 = kr Omsætningen skal altså mindst stige med kr. (kr − kr )


Download ppt "12. Valg af afsætningsalternativ"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google