Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler"— Præsentationens transcript:

1 Lynkursus i projektplanlægning og -styring Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.

2 Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Undervisning - vi afholder kurser og workshops i akademisk fremstilling Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

3 Aktivitet: Dine forventninger til kurset i dag
Noter individuelt: Hvad er du mest i tvivl om mht. projektplanlægning og -styring? Fortæl din sidekammerat om dine overvejelser og om hvor langt du er nået mht projektplanlægning og styring i den opgave du arbejder med netop nu. Slut ca 10.30

4 POINTE #1 Projektplanlægning

5 Tre tilgange Gør som vikingerne – byg et sødygtigt skib, læg fra, hav tillid til vejrguderne, tro på gudernes beskyttelse og lad dig føre hvorhen vinden leder dig. Gør som Titanic – planlæg alt minutiøst ned til mindste detalje, læg fra og lad være med at ændre retning uanset hvad du støder på undervejs. Gør som Columbus - Sæt dig et mål, og hold hele tiden øje med vind- og vejrforhold og tilpas dig forholdene, men hold målet i sigte.

6 Et godt redskab: begrebskortet
Kundskab handler om at kende til nogle begreber og om at forstå disse begrebers sammenhæng. Inde i hovedet skaber vi kort, som kan vise os hvordan begreberne hænger sammen Når det drejer sig om dagligdags begreber og personlige forhold i livet, er vi til stadighed i gang med at tegne og justere vores indre begrebskort som viser os hvad der hænger sammen med hvad og hvordan sammenhængen er

7 Begrebskort – hvordan? Skriv en liste over opgavens vigtigste begreber Skriv begreberne op på gule post-it sedler Placer disse på et A3 ark – bliv ved at flytte begreberne rundt til du er tilfreds med placeringen Tegn forbindelseslinjer mellem begreberne og skriv på linjerne hvori forbindelsen består Du har nu en (foreløbig) oversigt over din opgave

8 Klassisk begrebskort

9 Klassisk begrebskort

10 Andre ex.

11

12

13 Hvad kan du bruge begrebskort til?
til at få overblik over det samlede opgavekompleks og derefter udvælge den del din opgave skal omhandle til at få overblik over enkeltafsnit, fx metodeafsnit teoriafsnit analyseafsnit konklusion perspektivering

14 Aktivitet: Din opgaves vigtigste begreber
Noter individuelt: Hvilke begreber er centrale i din opgave eller i enkeltafsnit? Fortæl din sidekammerat om din begrebsudvælgelse og få feed back Slut ca 10.30

15 POINTE #2 Projektstyring

16 Din opgaves grundlæggende elementer
Arbejdsark der kan støtte dig i din opgavestyring : Fra Emne til Problemformulering Undersøgelsens basis – pentagonen Skriv i indledningen Strukturelementer i opgaver – på tværs af fakulteter og fag

17 Fra emne til problemformulering – trin på vejen
(interesse) ↓↑ observation (undren) → hvad har du konkret set?: noget mærkeligt, hidtil uforklaret eller uargumenteret, utilstrækkeligt dokumenteret problemidentifikation → hvad er det for en problemtype: hvilken slags mangel vil din opgave afhjælpe, fx i form af viden, forståelse, handleberedskab osv.? problemstilling → hvilken faglig kontekst, hvilke faglige forudsætninger og sammenhænge indgår problemet i? problemformulering → hvilket konkret spørgsmål inden for problemstillingen skal din opgave svare på? (pentagon) (Kilde: Akademisk Skrivecenter, Københavns Universitet.)

18 Undersøgelsens fem grundlæggende spørgsmål
1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? Mangel Gennemførlighed Bidrag 5. Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? 4. Undersøgelsens redskaber: teori, faglige metoder, begreber: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens genstand: empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Analyse Videnskabelighed (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s )

19 Aktivitet: Strukturelementer (Evt. hjemmeopgave)
Brug arket Strukturelementer i opgaver – på tværs af fakulteter og fag, og skriv stikord til de enkelte afsnit i din opgave Skriv antal sider ud for de enkelte afsnit Noter hvornår de enkelte afsnit skal være færdige Slut ca 10.30

20 GANTT diagram – oversigt over tidsplan
Et Gantt diagram kan være en stor hjælp til projektstyring. Du kan bruge et regneark, og selv om Excel ikke indeholder Gantt-diagramtypen, kan du simulere et Gantt-diagram ved at tilpasse et diagram af typen stablet liggende søjle, så det viser opgaver, opgavevarighed og hierarki. Et Gantt-diagram bruger dage som tidsenhed langs den vandrette akse.

21 Et eksempel på et Gantt diagram

22 Fagspecifik planlægning og styring
Vi har nu præsenteret og diskuteret generelle værktøjer for planlægning og styring for universitetsopgaver. Der kan være specifikke kriterier på dit fag. Derfor: Kend din studieordning. (På skrivecenter.dpu.dk finder du et link til en oversigt over alle studieordninger på DPU.) Læs tidligere beståede opgaver fra dit fag. På skrivecenter.dpu.dk finder du links til opgavebanken på DPU-Obelisk, og på Akademisk Skrivecenter finder du eksempler på opgaver. Spørg din underviser/vejleder om hans/hendes råd mht planlægning og styring af opgaveskrivning – meget gerne konkretiseret med nogle eksempler.

23 Læs mere om POINTE #1 og 2 Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. God og grundig grundbog hvor du kan få svar på det meste om opgaveskrivning, både processen og produktet. Kap. 1 og 2 om genre og kvalitetskriterier kan downloades gratis på dgo.forlagetsl.dk. Begrebskort findes på: Hjælp til Gantt diagrammer findes på:

24 Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER
Kontakt os hvis du har spørgsmål til kurset i dag eller vores kurser i øvrigt hvis du ønsker individuel skrivevejledning i forbindelse med en skriveudfordring du sidder med hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling Skriv til: Ring på: Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: tirsdag kl , torsdag kl og fredag kl


Download ppt "Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google