Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TPG handleplans-skema

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TPG handleplans-skema"— Præsentationens transcript:

1 TPG handleplans-skema
Tilværelsespsykologi Demonstration af TPG handleplans-skema Link til hjemmeside Klik videre med mus eller piletast

2 Tilværelsespsykologisk handleplan
ET to-siders skema der kan bruges til: Guide dine overvejelser over de næste skridt med den unge Fremlægge til fælles drøftelse af den unge med dine kolleger Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

3 Tilværelsespsykologisk handleplan
X Start med at lave en generel støttevurdering. Sæt kryds i skemaet Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

4 Tilværelsespsykologisk handleplan
På anden side i skemaet udfylder du dine planer for arbejdet med den unge Hvad er det nærmeste skridt, eller den nærmeste udviklingszone (NUZ) for den unge? Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

5 Tilværelsespsykologisk handleplan
Vil gerne tage niende klasses eksamen X Start med at beskrive det område i tilværelsen I vil arbejde med. F.eks. skolen – sæt kryds og beskriv ganske kort Bemærk: Resultatdokumentationens 8 områder kan bruges som inspiration Men det er ikke nødvendigt – måske arbejder I med andre områder? Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

6 Tilværelsespsykologisk handleplan
Vil gerne tage niende klasses eksamen Vi kommer nu til 3. og 4. felt på side to. Det er her du: Vælger tre TPG-kategorier som du vil bruge i arbejdet (f.eks. i arbejdet med 9. klasses eksamen) Vælger det af spørgsmålene ”vil”, ”kan” osv., som er det centrale lige her og nu Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

7 Tilværelsespsykologisk handleplan
Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Vil gerne tage niende klasses eksamen Start med at vælge de tre tilværelseskompetencer der virker mest oplagte mht. jeres overordnede område I dette eksempel er det : Kompetence nr. 1: ”nære netværk” giv en kort beskrivelse Kompetence nr. 5: ”effektiv fremgangsmåde” Kompetence nr. 10: ”systemer og regler” Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

8 Tilværelsespsykologisk handleplan
X X X Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Vil gerne tage niende klasses eksamen For hver af disse tre… Hvilket af de 5 grundspørgsmål (”vil”, ”kan” …) er det mest centrale? Sæt kryds Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

9 Tilværelsespsykologisk handleplan
X X X Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Læg mærke til at beskrivelsen bliver stadig mere konkret: 9. Klasses eksamen Hvordan får jeg gode kammerater? Hvordan falder jeg i snak… Vil gerne tage niende klasses eksamen NUZ: Hvordan falder jeg i snak med de andre, hvordan hilser man om morgenen NUZ: Læse noget sammen med min kontaktperson om hvad det er for en skole og hvad der forventes af mig NUZ: Slukke for mobiltelefonen om aftenen så jeg rent faktisk får vendt min døgnrytme og får sovet Beskriv nu helt konkret (nærmeste udviklingszone) Hvordan vil I arbejde med det overordnede projekt (9. klasses eksamen) Beskriv NUZ så konkret som muligt for hver af de tre kompetencer Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

10 Tilværelsespsykologisk handleplan
X X X Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Sæt kryds ved din vurdering af den unges behov for støtte til disse tre skridt. Sæt dernæst kryds ved hvordan den unge ser på støtte behov (du kan spørge den unge – eller selv vurdere det) Vil gerne tage niende klasses eksamen NUZ: Hvordan falder jeg i snak med de andre, hvordan hilser man om morgenen NUZ: Læse noget sammen med min kontaktperson om hvad det er for en skole og hvad der forventes af mig NUZ: Slukke for mobiltelefonen om aftenen så jeg rent faktisk får vendt min døgnrytme og får sovet X X X X X X Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

11 Tilværelsespsykologisk handleplan
Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. NUZ: Hvordan falder jeg i snak med de andre, hvordan hilser man om morgenen NUZ: Slukke for mobiltelefonen om aftenen så jeg rent faktisk får vendt min døgnrytme og får sovet NUZ: Læse noget sammen med min kontaktperson om hvad det er for en skole og hvad der forventes af mig X I den femte og sidste rubrik sætter du kryds alt efter: Hvor godt du kender den unge mht projektet Om I har snakket om projektet Om I er enige i hvori NUZ består Vil gerne tage niende klasses eksamen X X X Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

12 Tilværelsespsykologisk handleplan
Kompetence 1: Hvordan får jeg nogle gode kammerater i klassen? Kompetence 5: En brugbar måde at få skolen til at hænge sammen med resten af tilværelsen Kompetence 10: Hvad er egentlig de regler og normer der gælder på den skole jeg skal gå på. NUZ: Hvordan falder jeg i snak med de andre, hvordan hilser man om morgenen NUZ: Slukke for mobiltelefonen om aftenen så jeg rent faktisk får vendt min døgnrytme og får sovet NUZ: Læse noget sammen med min kontaktperson om hvad det er for en skole og hvad der forventes af mig X Og dermed er skemaet udfyldt… Vil gerne tage niende klasses eksamen X X X Aktør i eget liv – © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet


Download ppt "TPG handleplans-skema"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google