Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Musiksociologi MM Udlevering af opgave.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Musiksociologi MM Udlevering af opgave."— Præsentationens transcript:

1 Musiksociologi MM1 28.11.13 Udlevering af opgave.
Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.

2 Opgave: 1. semester 1. a. Redegør for teksten: Adorno, Th.: ”On Popular Music”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s Der ønskes en gennemgang af Adornos tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages kritik af Adorno. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

3 Opgave: 1. semester 2. a. Redegør for teksten: Bennett, Andy: ”Subcultures or Neotribes? Rethinking the relationship between youth, style and musical taste”, Sociology 33/3 (1999), s Der ønskes en gennemgang af Bennetts tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages andre synspunkter vedr. subkulturer. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

4 Opgave: 1. semester 3. a. Redegør for teksten: Moore, Allan: ”Authenticity and Authentication”, Popular Music 21/2 (2002), s Der ønskes en gennemgang af Moores tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages andre synspunkter vedr. autenticitet. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

5 Opgave: 1. semester For alle besvarelser gælder:
Alle besvarelser skal indeholde relevante citater fra teksten, der analyseres med henblik på forståelsen af teksten og eksemplificerer centrale synspunkter. Besvarelserne skal indeholde korrekt noteapparat. Besvarelserne skal have en længde på 5-7 ns. (inkl. fodnoter, men eksl. litteraturliste). Besvarelser sendes senest den 13. december til i pdf- eller docx-format.

6 Litteraturhenvisninger, noter, bibliografi, citater etc.

7 Bibliografi/litteraturliste
Bog: Forfatter(e): Titel, (Forlag, by, udgivelsesår) Eks. McClary, S.: Conventional Wisdom, (Uni. of California Press, Berkeley & L.A., 2000) Antologi: Redaktør(er) (red.): Titel på antologi, (Forlag, by, udgivelsesår) Eks. Harper-Scott & Samson (red.): An Introduction to Music Studies, (Cambridge Uni. Press, Cambridge, 2009 Kapitel/artikel i antologi: Forfatter(e): Titel på kapt., redaktør(er) (red.): Titel på antologi, (Forlag, by, udgivelsesår), s. sidetal Eks. Gebesmair, A.: ”The Transnational Music Industry”, Scott (red.): The Ashgate Research Companion to Popular Musicolgy, (Ashgate, Farnham, 2009), s

8 Bibliografi/litteraturliste
Artikel fra tidsskrift: Forfatter(e): ”Titel på artikel”, Tidsskriftnavn nr[evt. /årg] (årstal), s. sidetal Eks. Weisethaunet, H.: ”Historiography and complexities: why is music ’national’?”, Popular Music History 2/2 (2007), s Artikel fra avis/magasin: Forfatter(e): ”Titel på artikel”, Magasin-/avisnavn [evt. sektion], dato, s. sidetal Eks. Gonzales, M.J.: ”De kulturpolitiske vinduer skal åbnes”, Gaffa januar 2012, s

9 Bibliografi/litteraturliste
Internet: URL, (tilgået dato) Eks. (tilgået ) Fonogram: Kunstner: ”Titel på skæring”, Albumtitel, (pladeselskab, årstal) Eks. Anderskov, Jacob: ”Sænk kun dit hoved”, På dansk, (ILK, 2006)

10 Referencer To måder: Fodnote: ”Popular music […] is usually charachterized ny its difference from serious music.”1 1 Adorno, Th.: ”On Popular Music”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 301 Anden gang: 2 Adorno (1990), s. 304 2. I teksten: Adorno skelner mellem popmusik og seriøs musik (Adorno 1990, 301).

11 Informations- og litteratursøgning
Gode steder: The New Grove (Oxford Music Online, via kb.dk eller andre bibl.) Wikipedia. (Kun til hurtige tjek o.lign., ikke i opgaver) RILM og andre lign. databaser (via kb.dk) JSTOR (via kb.dk) Infomedia (via kb.dk) Google Books Google Scholar Bibliotek.dk Københavns hovedbibliotek, musikafd. Det kgl. Bibliotek, musikafd. (spørg evt. efter Henrik Smith-Sivertsen)

12 Forberedelse til Symposium om nordisk identitet i nyere populærmusik
Centrale emner: Globalisering. Identitet.

13 Globalisering Globalisering er mange ting. Kulturel overførsel. Akkulturation/transkulturation. Imperialisme og postkolonialisme. Verdensmusik.

14 Globalisering og musik, karakteristika
Feld (2000), s Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. Musikalsk homogenisering >< diversitet. Klassisk eksempel: : Nordisk eksempel:

15 Andethed Said: Orientalisme/postkolonialisme. - Vi projicerer vores billede af den ”anden” på det fremmede (dette er en måde at udøve magt på). - Eks.: ”Interne andre” - Eks.: - Eks.:

16 National identitet Grundlæggende: En social konstruktion. Nationalisme er er noget vi gør: Nationen må opføres, synges, spilles… Centrale begreber: Kulturel og politisk nationalisme. Banal nationalism (Billig). Forestillede fællesskaber (Anderson). ”Nation building”. Opfundne tradioner (Hobsbawn & Ranger).

17 I Danmark er jeg født Eksempler


Download ppt "Musiksociologi MM Udlevering af opgave."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google