Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Musikkultur 13.11.13 S2+LT2 Køn og seksualitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Musikkultur 13.11.13 S2+LT2 Køn og seksualitet."— Præsentationens transcript:

1 Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet

2 Køn og seksualitet

3 Køn og seksualitet Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s ): Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. Musikindustrien er mandsdomineret. Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. Forsøg på at kigge udover sangtekster. Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres.

4 Køn og seksualitet Eks. fra Frith & McRobbie (1990):
Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

5 Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.

6 Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade

7 Barrierer for kvinder Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s

8 Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.?

9 Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s

10 Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s

11 Maskulinitet og rock Den umandige mand?

12 Gruppearbejde, analyse
Queen Latifah: C. Aguilera: Beyoncé: Springsteen: Eller et af eksemplerne fra Ralf Christensens artikler.

13 Gruppearbejde, analyse
Vælg et af mine eksempler (forrige side) eller find jeres eget. Hvilke steder kan du se/høre køn/seksualitet i spil? Hvilken betydning har det for de forståelse/fortolkning af sangen? Kør jeres case gennem opgavepentagonen. Fordel opgaverne i hver gruppe: En styrer ordet. En tager notater. En konkluderer og samler op på hvert punkt. En sørger for, at I overholder tiden (hvert punkt må højest tage ti minutter). En er ansvarlig for at fremlægge bagefter.

14 Opgavens pentagon Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 29


Download ppt "Musikkultur 13.11.13 S2+LT2 Køn og seksualitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google