Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSimone Bro Redigeret for ca. et år siden
1
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik. Forberedelse til opgave.
2
Globalisering Globalisering er mange ting. Kulturel overførsel. Akkulturation/transkulturation. Imperialisme og postkolonialisme. Verdensmusik.
3
Globalisering og musik, karakteristika
Feld (2000), s Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. Musikalsk homogenisering >< diversitet. Klassisk eksempel: : Nordisk eksempel:
4
Andethed Said: Orientalisme/postkolonialisme. - Vi projicerer vores billede af den ”anden” på det fremmede (dette er en måde at udøve magt på). - Eks.: ”Interne andre” - Eks.: - Eks.:
5
Frit oplæg ved Stefan
6
National identitet Grundlæggende: En social konstruktion. Nationalisme er er noget vi gør: Nationen må opføres, synges, spilles… Centrale begreber: Kulturel og politisk nationalisme. Banal nationalism (Billig). Forestillede fællesskaber (Anderson). ”Nation building”. Opfundne tradioner (Hobsbawn & Ranger).
7
I Danmark er jeg født Eksempler
8
Tekstgennem-gang ved Nønne:
Dibben, N.: "Nature and Nation: National Identity and Environmentalism in Icelandic Popular Music Video and Music Documentary", Ethnomusicology Forum 31/1 (2009), s
9
Pitch af ideer til opgave
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.