Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient."— Præsentationens transcript:

1 PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient. Soc. Masteruddannelsen i Kulturplanlægning (MKP) Med baggrund i Forskningsgruppen Rum, Sted, Mobilitet og By (MOSPUS) og Center for Oplevelsesforskning (COF) Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring (ENSPAC) Roskilde Universitet (RUC)

2 Hvad er kulturoplevelser – og i hvilken forstand kan de planlægges? Disposition Et ydmygt begreb om oplevelser Hvordan kulturoplevelser ’finder sted’ At facilitere det multi- dimensionelle Hvordan så planlægge…?

3 Nogle referencer Bærenholdt 2007: At forbinde steder: Turistoplevelser på farten, Nordisk Museologi, 2007 (2): 5-24 Bærenholdt, Haldrup and Larsen 2008: Performing Cultural Attractions, in Sundbo and Darmer (eds) Creating Experiences in the Experience Economy, Edward Elgar. Bærenholdt og Sundbo 2008 (red.): Oplevelsesøkonomi: Produktion, Forbrug, Kultur, Samfundslitteratur Bærenholdt og Jensen 2008: Oplevelsesarbejde på Lolland. http://diggy.ruc.dk:8080/retrieve/9686 http://diggy.ruc.dk:8080/retrieve/9686 Sørensen, Kjølbæk og Bærenholdt 2009: Kulturelle Fyrtårne i Region Sjælland. http://www.kulturregion- storstroem.dk/diverse/Kulturelle_fyrtaarne.pdfhttp://www.kulturregion- storstroem.dk/diverse/Kulturelle_fyrtaarne.pdf Haldrup and Bærenholdt 2010: ’Tourist Experience Design’ in Simonsen, Bærenholdt, Büscher and Scheuer (eds) Design Research, Routledge.

4 Et ydmygt begreb om oplevelser - Psykologisk indgangsbøn - ’Lykke er en tilstand, som skal forberedes, dyrkes og forsvares af hver enkelt menneske’ (Mihaly Csikszentmihalyi, 2008: Flow – Optimaloplevelsens psykologi, Dansk Psykologisk Forlag, s. 10) - ’Godt oplevelsesdesign frembringer (…) produkter, som forbrugeren ikke på forhånd var klar over, at han eller hun havde behov for, og bagefter ikke kan forstå, hvordan hun eller han nogensinde har kunnet leve foruden.’ (ChristianJantzen og Michael Vetner, 2007. ’Oplevelsens psykologiske struktur’, in Bærenholdt, J.O. og Sundbo, J. (red): Oplevelsesøkonomi: Produktion, Forbrug, Kultur, Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 48 - Gode oplevelser er afhængige af at opleveren er med på – giver sig hen til - - det uforudsigelige og irreversible

5 …udspille fortryllelsen (… enact enchantment ) ‘Enchantment produces a Secondary World into which both designer and spectator can enter, to the satisfaction of their senses while they are inside; but in its purity it is artistic in desire and purpose.’ (Tolkien, J.R.R. (1997) ‘On Fairy- Stories’, in J.R.R. Tolkien The Monsters and The Critics: and Other Essays, London: HarperCollins, p.143).

6 Hvordan kulturoplevelser ’finder sted’ Kulturoplevelser er multidimensionelle – de kan involvere ’et nostalgisk sus’, ’et intellektuelt sus’ og ’nærvær’ (Bente Bramming: Det udstrakte øjeblik: Meningsfulde møder med kulturarv, ph.d. forhandling forsvaret ved SDU Esbjerg 08.11.2010) – forskning i kulturarv og oplevelser vender sig mere og mere mod at forstå – og designe ’bedre’ – steder. Steder som oplevelser – meget mere end oplevelsesøkonomi (titel på 1. modul projekt af Jan Nielsen og Gert Fabrin ved Masteruddannelsen i Kulturplanlægning ved RUC (www.ruc.dk/mkp/ )www.ruc.dk/mkp/ Steder i flere dimensioner er de primære attraktorer – dem der skaber flowet, kulturoplevelsen! Steder er mere end økonomi – kulturoplevelser er udleveret til også ikke-kommercielle værdier – herunder offentlige rum, der deles med borgerne! Der er forskel på eller ambivalens (Aalborg, Inf. 04.11.2010) mellem Pine and Gillmore’s Experience Economy som erhvervsstrategi - og Kulturplanlægning (Cultural Planning), der også tænker på planlægning, steder og borgere – også socialt og teknisk/fysisk Kulturplanlægningens ambition: At åbne et eksperimentelt rum for at ’forberede’ og designe Bedre Steder©

7 Dimensioner af turist steder Bærenholdt, Haldrup, Larsen and Urry (2004/2007): Performing Tourist Places, Aldershot: Ashgate, Chapter 3. Sted som fysiske omgivelser Kropsligt sted Socialt sted Steder i erindringer Steds images

8 At facilitere det multi-dimensionelle ‘The museum visit consists of chains of shifting, patterns of interference, fluid turbulences and flickers between presence and absence’ (Connie Svabo: Portable Objects at the Museum, ph.d. afhandling forsvaret ved RUC 20.09.2010, p. 272) ’By- og Oplevelseslandskaber’, projekt under Innovationsnetværk for Vidensbaseret Oplevelsesøkonomi (InViO) og Region Sjælland projektet ’Stedsudvikling: Design af Oplevelser i By- og Landskabsrum’ ved Connie Svabo m.fl.

9 Hvordan så planlægge – kan vi lære at designe Bedre Steder for kulturoplevelser ? Der er ting i vores omgivelser, vi er udleveret til (en lang historie) Men meget kan også skabes ved gentagne mobiliseringer – flydende planlægning (sammensætning af elementer og evigt re-design, Kristine Munkgård Pedersen. Flygtige Forbindelser og Midlertidige Mobiliseringer: Om Kulturel Produktion på Roskilde Festival, ph.d. afhandling forsvaret på Copenhagen Business School, 28.05.2010)

10 At lægge til rette for kulturoplevelser ‘…looking at a place where one comes to experience, then it is incredibly important to think of it as a garden, where the decisive move in having a really beautiful garden is to have a gardener, who takes a decision on each bed and manages each bed, letting it display on its own conditions, with different smells, different colours and expressions, totally…’ (Tinna Damgaard-Sørensen – direktør for Vikingeskibsmuseet – interview citeret i Haldrup og Bærenholdt, 2010: Tourist Experience Design, chapter 13 in Simonsen, Bærenholdt, Büscher og Scheuer (eds) Design Research, Routledge)

11 Planlægning af kulturoplevelser går på tværs - Hvad skal der til?

12 1.Krydsende Relationer: Netværk, transaktioner og frivillig energi

13 2. Mødesteder: Oplevelsesrum og –tid der fascinerer

14 3. Fantastiske Forbindelser: Kulturelt Engagement over Afstand

15 Kulturplanlægning - at holde situationer flydende – 2. Mødesteder 3.Fantastiske Forbindelser 1. Krydsende Relationer


Download ppt "PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google