Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTrine Michelsen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
v/ Rasmus Grøn 29. Maj 2013
2
Hvad er oplevelser ’Oplevelse’ er blevet et kulturpolitisk buzzword med oplevelsesøkonomien Men oplevelser har altid været der Uden oplevelser ville vores liv miste værdi og mening! Men hvad er en oplevelse?
3
Hvad er en oplevelse? De flygtige, men intense og mindeværdige situationer, som bryder med rutinens flow ved at Stimulere vores system: berøre, pirre, involvere, overraske, udfordre, forundre m. m. ’Et vertikalt snit i livets tidslinje’
4
Hvad er en oplevelse? Oplevelser er ikke brugsværdi!
Funktionelle ting kan sagtens rumme oplevelser - og ofte en betingelse for at vi gider bruge tid på tingene Men oplevelsen er samtidig en værdi, som ligger ud over brugs – og nytteværdien Når vi oplever, træder målet med vores handlinger i baggrunden til fordel for selve handlingens og situationens kvaliteter
5
Hvorfor oplevelse? Oplevelser er ikke = underholdning!
Oplevelser rummer ofte sjov og underholdning – men det er langt fra hele historien: Oplevelse opstår ikke gennem distance og adspredelse, men gennem indlevelse, engagement, deltagelse og interaktion (med andre eller omverden) Oplevelser stimulerer også til læring, nye indsigter, erfaringer, personlig udvikling Ligesom det gode digt har den gode oplevelse ’hjerne, hjerte og nosser’: den berører sanserne, følelserne og tankerne
6
Hvad er oplevelsesdesign (OD)?
OD handler om at: Skabe rammer, aktiviteter og situationer der kan bidrage til, at mennesker får oplevelser på et fysisk og/eller følelsesmæssigt og/eller kognitivt plan Men sker aldrig automatisk: Oplevelsen er ikke en ting, eller en egenskab ved en ting, men en tilstand, som opstår gennem en flygtig relation mellem et jeg og dets omverden Derfor en psykisk begivenhed, som er betinget af individets indstilling: vi kan få en oplevelse, hvis vi ’tager det som en oplevelse’ Man kan ikke skabe oplevelser – kun potentiale for oplevelser:
7
Oplevelse og kunst Ved sin formgivning og sammensætning af materiale kan kunsten skabe forundring, nysgerrighed og give nye vinkler på verden og os selv
8
Oplevelse og kunst Både smukke vinkler…
(O. Eliasson: Rainbow Panorama) - og mere kritiske vinkler (Bansky: Uden titel)
9
Oplevelse, viden og læring
Eksperimentariet Læring gennem fysisk deltagelse og interaktion Viden erfares på egen krop i sjove, legende rammer Information bliver til mening, og dermed relevant for brugeren
10
Oplevelse, viden og læring
Ifloor (Århus Hovedbibliotek) Brugere udveksler information via interaktivt gulv Skal samarbejde for at styre cursoren Informationssøgning bliver en social oplevelse, som kræver personligt (kropsligt) engagement
11
Oplevelse og fysiske/sociale rum
Højbanepark (New York) Original forandring af byrummet: naturen invaderer byen Åbner for nye brugsmuligheder og (natur -, sociale) oplevelser
12
Oplevelse og fysiske/sociale rum
Fox Hotel (København) Alle værelser har unik og meget stimuli-intens indretning Hotel- rutinen bliver en individuel, æstetisk oplevelse
13
Oplevelser og ting Skal ikke kun opfylde vores behov, men også have en sanselig, emotionel og refleksiv værdi for os Appelsinpresseren (P. Starck) Brugsgenstand, kunst eller nyt kæledyr?
14
Oplevelser og ting Iphone:
Succes pga. forening af brugervenlighed og oplevelsesværdi Telefonen som sanselig (især taktil) nydelse Stimulerer til opdagelse
15
Oplevelser og ting Chigodu: den næsten ubrugelige genstand
Den skæve vinkel på tingenes funktioner
16
My Africa….? Originalt design: radio af affald Æstetisk oplevelse
Fortælling - etisk identifikation Gave: personlig mening
17
Oplevelsens værdi – facetter
Æstetik og Sanselighed Det uventede: den skæve vinkel/sammen-sætning Refleksion Forundring forandring Mening Personligt engagement Aktiv deltagelse & interaktion Det nye/unikke/ originale Identifikation Læring
18
SLUT
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.