Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen

2 Rejsens destinationer – et overblik Afrejsen Det entreprenørielle team Frækt undertøj Spørgsmålet Rejsens indhold? Forretningsidéen Den første kollektion Betalings- stansning Reetablering Leverandør- søgning Salg og markedsføring The Sky is the Limit Væksten Organiseringen Den største udfordring En time-out En ny organisation?

3 Afrejsen

4 Det entreprenørielle team Cirka 50 % af danske entreprenører starter op sammen med andre – i teams - Hvorfor tror du, at det er tilfældet? - Hvad er fordelene ved et team med homogene medlemmer? - Hvad er fordelene ved et team med heterogene medlemmer? - Hvad kendetegner teamet bag Munthe plus Simonsen? Afrejsen… Naja og Karen møder hinanden for første gang på Kolding Designskole…

5 Frækt undertøj Hvad siger undertøjs-fortællingen dig om entreprenørernes personlighed? Ofte knyttes følgende karaktertræk til den entreprenørielle personlighed: Risikotager, behov for præstere, bryder med eksisterende strukturer, handlingsorienteret, oplever kontrol over egen situation, tolerance for usikkerhed, mm. Set i dette lys. Er Naja en typisk entreprenør? Er entreprenør noget, man er født til at blive? Hvilke faktorer påvirker, hvorvidt man starter sin egen virksomhed? Afrejsen… Naja og Karens første erfaring med entreprenørskab…

6 Spørgsmålet Man skelner mellem, hvorvidt eksternt ”push” eller internt ”pull” kickstarter entreprenørielle processer. Hvordan vil du karakterisere Naja’s indgang til start af sin egen virksomhed? Afrejsen… Hvordan fødes idéen om at starte sin egen virksomhed?

7 Rejsens indhold

8 Forretningsidéen Rejsens indhold… Hvilke fordele/ulemper er forbundet med denne form for multi-tasking? Naja og Karen har besluttet at starte virksomhed. Men de har ikke umiddelbart en forretningsidé. Hvilke produkter, services eller oplevelser skal virksomheden sælge? Hvad ville du gøre?

9 En model Rejsens indhold… Med udgangspunkt i dit nuværende kendskab til Naja og Karens opstartsproces, giver følgende model da mening? Modellen viser to veje til et forretningskoncept. Har Naja og Karen fulgt en af de to veje? Et nyt forretnings- koncept Beslutning om at starte Mulighed identificeres Mulighed udvælges Behov identificeres Behov opfyldes Mulighed identificeres Bhave (1994), A Process Model of Entrepreneurial Venture Creation

10 Den første kollektion

11 Leverandørsøgning Rejsens indhold… ”An entrepreneur’s ability to launch a firm that achieves a sustainable competitive advantage may hinge as much on the skills of the partners that are involved as the skills within the firm itself” (Barringer & Ireland, 2008: 177) - Hvorfor er valg af partner (herunder leverandør) så afgørende? - Hvad kendetegner Naja og Karens søgning af leverandør? - Hvordan kunne de have effektiviseret leverandørsøgningen? Naja og Karen starter ud med at lave alt muligt forskelligt. Men de får også fremstillet en lille tøjkollektion. Hvordan får de fremstillet kollektionen? Hvad ville du gøre?

12 Salg og markedsføring Rejsens indhold… Den første kollektion skal naturligvis også sælges. Hvordan gør de det? Hvem skal købe den? Hvilke salgskanaler kan de gøre brug af? Hvilke overvejelser baserer Naja og Karen deres valg af salgskanal på? Var der andre overvejelser, som de burde have gjort sig? Hvem er egentlig deres målgruppe? Hvilke segmenteringskriterier (geografiske, demografiske, psykologiske, adfærdsrelaterede, osv.) ville du anvende for at indkredse Naja og Karens målgruppe? Hvorfor kan segmentering være vigtig for Naja og Karen?

13 Væksten

14 The Sky is the Limit Væksten… Naja og Karen bliver altså snart konfronteret med en massiv efterspørgsel efter deres produkter… Hvordan er det at ride på en bølge af succes? Hvilke udfordringer kan være forbundet med at opleve en stor vækst inden for en kort tidsperiode?

15 Organiseringen Hvad sker der med en organisation, når den vokser sig større? Hvordan ændre entreprenørernes rolle sig? Hvad er en organisation overhovedet for en størrelse? Hvilke potentielle problemstillinger er forbundet med, at Naja og Karen koncentrerer sig om at designe? Væksten…

16 Den største udfordring Naja og Karen bliver altså udfordret i forhold til det at skabe, organisere, styre og koordinere en større organisation. Men der er også en anden udfordring… Organisationen er altså gjort klar til vækst. Men hvad sker der, hvis væksten udebliver? Væksten…

17 Betalings- standsning

18 Betalingsstandsning… En time-out Naja og Karen befinder sig således i en alarmerende situation. Hvad ville du gøre for at løse situationen? Så i 2006 går Naja og Karen i betalingsstandsning. Kunne de have gjort noget helt fra starten for at have undgået den situation?

19 Reetablering

20 En anden organisation? Reetablering… Fra at være en succesfuld organisation med omsætningstal på tocifrede millionbeløb, må Naja og Karen nu reetablere organisationen i en mere økonomisk balanceret udformning. Hvordan tror du, at Munthe plus Simonson ser ud i dag? En sidste overvejelse! Tænk over de mange udfordringer, som Naja og Karen har mødt som entreprenører. Hvis du lige siden opstarten af Munthe plus Simonsen havde været rådgiver for Naja og Karen, hvad ville du have rådgivet dem til at gøre?


Download ppt "Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google