Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006."— Præsentationens transcript:

1 Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006

2 Potentiale i videndeling “IDC estimates, the expense of not finding the information needed costs an organization employing 1,000 knowledge workers about $5.3 million USD per year” Kilde: Rambøll Informatik, IT i praksis, 2006

3 Udfordringer i videndelingsprojekter ”Men først skal vi definere strukturen på al vores information” ”Vi køber et system!” ”Vi skal først kortlægge vores viden” ”Men hvad er egentlig viden?” ”Vi har ikke en viden-delingskultur” ”Vi skal have et videnregnskab”

4 Aldrig har så mange, søgt så meget viden…

5 5 Videndeling Samarbejde Videndeling Arbejdsgange Rutiner Business Intelligence Målrettet kommunikation Adgang Det handler om at sikre, at vi har adgang til viden og information, når vi har brug for det i processen

6 Hvad er viden? Personer Kompetencer Dokumenter Systemer –ERP, CRM, Projektstyring, etc.

7 Information er først viden når det bruges Information LagringGenbrug

8 Information er først viden når det bruges Information Automatisk integreret i arbejdsgangene Søgning Videnkløften og genbrug

9 Enterprise søgningen er en hurtig vej til at finde viden Fildrev Dokumenter Applikationer og databaser (f.eks. CRM, ERP) Projektrum og fora Internet sites Egen desktop Internt og eksternt

10 Mund-til-mund scenariet ”Vi skriver aldrig noget ned” Fordele: Åben, meget delende kultur Udfordringer: Svært at genbruge, kræver stærkt personligt netværk

11 Hvordan kan søgning hjælpe? ”Vi skriver aldrig noget ned” Der sendes garanteret mail Der findes nedskrevet kundedialog Der findes ERP system(er) Søg i dem! Implementer simple informationslagringsprocesser i det daglige Lave god case på genbrug Inspirer til mere genbrug

12 Paranoia scenariet ”Vi dokumenterer alt” Fordele: Alt kan genfindes og genbruges Udfordringer: Umuligt at overskue

13 Hvordan kan søgning hjælpe? ”Vi dokumenterer alt” Gør tingene mere overskuelige med søgning Definer taksonomi Begynd at arbejde med metadata Få opdateringen af metadata automatiseret og integreret ind i hverdagen

14 Stillehavs scenariet ”Spørg Hans. Det ved han hvem, der ved…” Fordele: Sikrer personligt netværk, åben dialogbaseret kultur Udfordringer: Øer af viden der drukner når virksomheden vokser

15 Hvordan kan søgning hjælpe? Etabler personsøgning Bearbejd kulturen til at man kan have elektroniske personlige netværk Få etableret dokumentation af kompetencer og erfaringer Del dokumentationen af dette ”Spørg Hans. Det ved han hvem, der ved…”

16 Relevans er nøglen Metadata Taksonomi Retningslinier Søgemaskine/ relevans sortering

17 Hvad påvirker resultatet? De rigtige ord! (Mente du…) Søge scopes Specifikke søgefelter Søgemaskinen

18 At finde den rette person! Find personer Find kompetencer Find erfaringer

19 Adgang til alle Der skal være nogen at dele med… Århus Kommune vil give alle 32.000 ansatte adgang til kommunens fælles intranet Find den rette person Her vil man kunne finde oplysninger om generelle politikker til relevant nyheds stof for præcis min rolle

20 KAB Bygge og boligadministration Opbygning af metadata i hverdagen Integreret ind i de daglige processer Metadata, Metadata, Metadata… Styring af information

21 DAKA Gem og du skal finde Håndbøger, kvalitetsdata, reklamationer, status, personer Find alt der er relateret til sagen

22 Det handler om mennesker…

23 23 …hvordan vi arbejder…

24 …og hvor let det er

25 Nye tiltag i MOSS2007 Relevans Business Data Catalogs Knowledge Networks Windows Live Search Center

26 Demo – Sags- og dokumenthåndtering

27 Tak for nu Shila Henriksen, shhen@wmdata.comshhen@wmdata.com Vi vil gerne blive dygtigere - udfyld venligst evalueringskemaet


Download ppt "Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google