Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Roskilde Lærerforening

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Roskilde Lærerforening"— Præsentationens transcript:

1 Roskilde Lærerforening
Hvad skal vi leve af? Mikael R. Lindholm

2

3 Hvorfor er innovation vigtig?

4 Fordi vi har brug for nytænkning
Problemer, der kræver nytænkning i stor skala Finanskrisen Klimakrisen Energikrisen Velfærdskrisen Globaliseringen

5 En global revolution ruller …
1985: 1 mia. arbejdere og forbrugere 2000: 4 mia. arbejdere og forbrugere

6 … afstande betyder mindre…

7 … opgaverne bliver globalt fordelt …
Elektrolux’ motorsav har: 150 komponenter fra 250 leverandører i 30 lande

8 ... nye kolleger er på vej ... Den bedste fjerdedel af de kinesiske skoleelever tæller flere end alle skoleelever i hele USA Veluddannede MBA-trænede kinesiske ledere og nytænkende iværksættere vokser frem En ny generation af veldrevne kinesiske virksomheder er på vej “Global Investment Report 2005”, FN

9 … dygtige kolleger… Vera Wang – Winner of China Fashion Award

10 … meget dygtige kolleger …

11 ... vores vidensgrundlag udfordres ...
Kinesiske universiteter investerer kraftigt – om kun få år vil alene Kina producere flere forskere og akademikere end Europa og USA tilsammen Kina gik på 10 år fra 0 til 700 forskningscentre, som virksomheder fra hele verden har investeret i To ud af tre danske virksomheder flytter forskning til udlandet De vestlige vidensbastioner smuldrer “Global Investment Report 2005”, FN

12 … vidensinvesteringerne går uden om os …
Most attractive prospective R&D locations UNCTAD survey (% of responses) Kilde: World Investment Report 2005, UNCTAD

13 … mens presset for nye ideer vokser
Antal nye patenterede ideer vokser eksplosivt

14 Der er penge i innovation …
”Hvor enig er du i udsagnet: Kunderne er meget villige til at betale for et forbedret produkt?” Kilde: Economist Intelligence Unit, 2005

15 … mange penge … De mest innovative virksomheder har i snit en indtjening på 20 pct. over gennemsnittet – nogle over 50 pct. De mest innovative offentlige virksomheder sparer mellem pct. Der er ingen genveje til innovationsgevinster – der skal stærke processer til

16 … men innovation er svært
Hele 62 pct. af de internationale erhvervsledere siger, at deres forretningsstrategi er drevet af innovation Kun 15 pct. er meget tilfredse med deres organisations evne til at forvandle gode ideer til kundetilbud Kun 13 pct. er i stand til at få innovation til at blive en proces, der gentager sig selv ”Nytænkning har det med at forstyrre produktionen.” Jørgen Mads Clausen, Danfoss Kilde: Accenture Global Survey, 2008

17 Vi står med nye spørgsmål
Hvad er vores rolle i den globale arbejdsdeling – hvad kan vi, som andre ikke kan? Hvad skal vi specialisere os i – ingen har ressourcer nok til at opnå verdensklasse i alt? Hvordan mestrer vi innovation – og får fat i de nye vinderkompetencer?

18 Hvad gør vi ?

19 1. Vi kan satse på nye markeder …
Om få år er hvert andet menneske i verden asiat… Om 20 år består den asiatiske middelklasse af 3,2 milliarder mennesker mod 500 millioner i dag… Kina har i dag 1 million millionærer Kina og Indien vil efterspørge kvalitet, livsstil og værdibærende og bæredygtige produkter, som vi har brugt 100 år på at udvikle

20 2. Vi kan glemme violinerne …
… og koncentrere os om strengene

21 3. Vi kan satse på det globalt unikke …
Noma har 2 stjerner i Michelins spiseguide Verdens bedste i 2010 ifølge Restaurant Magazine TripAdvisors 25 millioner brugere udnævnte Noma til verdens bedste i 2008

22 Unikt købmandskab? Danes to sell textiles in China April 16, 2005
China is selling still more textiles all over the world. Surprisingly, a Danisk retail chain now has decided to sell textiles in China.

23 4. Vi kan sikre os vinderkompetencer …
Livslang læring i innovation og globalisering

24 Whirlpools innovationsstyrke
Whirlpool har uddannet mennesker i virksomheden, så de selv var i stand til at arbejde med ideer og innovation Whirlpool havde for tre år siden for 7 mia. kr. nye produkter og løsninger i sin innovationspipeline – der er nu for 22 mia. kr. innovation i pipelinen Whirlpool henter mere end 20 pct. af sit salg fra helt nye produkter Whirlpools aktiekurs fordobledes i 2009 Business Week, 2009

25 Det begynder med kreativiteten …
Kilde: George Land

26 … og et opgør med kreativitetsmyten
Hvor kommer ideerne fra? Alle kan være kreative med de rigtige rammer og værktøj De færreste er tæt på at realisere deres kreative potentiale Tillid og sammenhold fremmer kreativitet – rivalisering kvæler den Tidspres fremmer ikke kreativitet – gode ideer har brug for modning Penge fremmer ikke kreativitet så meget som engagement Gode ideer opstår oftest dagen efter en positiv oplevelse Følelser driver kreativitet: Godt indre arbejdsliv = gode ideer Kilde: Professor Teresa Amabile, Entrepreneurial Management Unit, Harvard Business School

27 Hvor kreativ er du?

28 Kan du tænke ud af boksen?
Her er en mand, der holder en træblok. Spørgsmål: Hvad sker der med træblokken, når han slipper den?

29 Kan du tænke ud af boksen?
Her er en mand, der holder en træblok. Spørgsmål: Hvad sker der med træblokken, når han slipper den? Svar: Det kommer an på hvor han er, når han slipper.

30 Hvad kan du gøre med et papir og en saks?
30

31 31

32 32

33 33

34 34

35 Hvad gør du selv for din kreativitet?
35

36 Der er masser af ideer derude…
Fiffiga Folket – Ikea bad svenskerne om at komme med ideer til nye produkter – fik over De bedste blev belønnet med kr. og sat i produktion. Dell Idea Storm – har genereret over ideer via Dells nye eksterne ”medarbejdere” – 410 er brugt. InnoCentive – Markedsplads for omkring ”problemløsere”, der er klar til at hjælpe virksomheder fra alverdens brancher. Stil opgaven og få et svar. Mulighedskataloget – Ringkøbing-Skjern stod med et budgetminus på 60 mio. kr. og bad alle medarbejdere om at komme med ideer. Resultatet var forslag. 675 blev udvalgt til kommunens Mulighedskatalog. De repræsenterer en besparelse på 150 mio. kr.

37 … men ofte bliver de ikke brugt
37

38 ”Hjælp, min leder kan ikke finde ud af det”
”Det er min erfaring fra mit arbejde i fagbevægelsen, at medarbejderne på mange arbejdspladser får besked på at hænge hjernen på knagen når de går ind på arbejdspladsen. Det er ikke deres opgave at fremlægge nye ideer, og hvis de gør, får de klar besked om at det skal de ikke beskæftige sig med. Det betyder at mange tillidsrepræsentanter er bekymrede for at ledelsen er ved at køre firmaet i sænk pga inkompetence, og at de ikke lytter til medarbejderne. Vi får mange henvendelser hvor de beder om hjælp til at styrke deres ledelse – fordi lederne er for selvfede. Fagforeningsrepræsentant, 2010

39 Hvad dræber ideerne? Spørgsmål:
Hvad er der ved din arbejdsplads, der gør, at du ikke har lyst til at få ideer? Svar: Ledelsen er ikke lydhør over for ideer, værdsætter dem ikke, stopper dem, for meget topstyring. Rutineopgaver og fastlåste arbejdsgange blokerer for at arbejde med ideer, stort arbejdspres dræber nytænkningen, mangler ressourcer og procedurer.   Kilde: Innovation Force 2009

40 Hvordan er man innovativ?

41 Innovation har mange ansigter
Udvalgte innovationsbegreber Forskningsdreven innovation (laboratorier) Brugerdreven innovation (kunder) Åben innovation (samarbejde) Prisdreven innovation (omkostninger) Produktdreven innovation (egenskaber) Procesdreven innovation (metoder) Inkrementel innovation (forbedring) Radikal innovation (revolution) Strategisk innovation (forretningsmodel)

42 Checkliste for innovation
10 trin til den innovative arbejdsplads Har I arbejdsglæde på jobbet? Hylder I nytænkning og accepterer fiasko? Ved alle hvad organisationens mål er? Har I et system til at få ideer? Ved I nok om det I ideudvikler omkring? Involverer I de rigtige mennesker i ideudviklingen? Bliver ideerne anerkendt og evalueret? Har I sat tid og penge af til at arbejde med ideerne? Ved I hvordan I skal sætte ideerne i værk? Sørger I for at lære undervejs?

43 En stærk innovationskultur
”Vi har brug for en ny arbejdskultur, som hylder nytænkning og accepterer fiasko. Organisationer, som ikke evner konstant innovation og forandring, vil miste grebet om markedet og blive irrelevante.” Professor Ian MacMillan, Wharton Business School

44 Kultur er altafgørende for innovation
”Hvor stor betydning har følgende barrierer for virksomhedens innovationsevne?” ”Meget stor” ”Stor” Kilde: EIU, 2005

45 Har vi en stærk innovationskultur
Har vi en stærk innovationskultur? Den danske arbejdsstyrke: ”Hylder din arbejdsplads nye ideer og accepterer, at ting kan gå galt?” Helt enig: 12 pct. Kilde: Innovation Force 2010

46 Innovationsfremmere Eksempler på kulturskabende ledelsestiltag
Coloplasts ”Hothouse” Microsoft ”ThinkWeek!” Google ”20% rule” Novo ”Smart Mistakes” Danfoss ”Man on the Moon”

47 Samarbejde nøgle til innovation
”Hvad var den vigtigste kilde til virksomhedens mest succesfulde innovation de sidste fem år?” Kilde: Economist Intelligence Unit, 2005

48 Mangfoldighed fremmer innovation
Virksomheder kan øge innovationen – altså få og realisere den gode ide på markedet – med 110 pct., hvis de øger andelen af kvinder blandt medarbejderne fra 25 pct. til 40 pct. Virksomhederne med flest kvinder på ledende stillinger leverer et driftsresultat på 11,1 pct. mod 5,8 pct. i andre virksomheder – og en stigning i aktieværdien på 64 pct. mod 47 pct. i andre. Hvad er det modsatte af mangfoldighed? Kilde: Forskningsministeriet,McKinsey & Co.

49 Hvad danske elever skal kunne …
Kreativitet er at kunne få nye ideer, se nye muligheder og kombinere gammel og ny viden. Innovation er at bringe kreativiteten i spil, så den kreative idé omsættes til praktisk værdi for andre. Problemløsning er færdighed i at løse problemstillinger, hvor vejen til løsningen ikke er umiddelbart tilgængelig, og hvor de færdigheder, der er brug for, ikke indeholdes i et enkelt fagområde. Samarbejde handler om evnen til at skabe og vedligeholde et kontaktforhold, selv i vanskelige situationer, fx med mennesker med anderledes meninger og anderledes kulturel og social baggrund. Kilde: KL Partnerskab om folkeskolen – statusanalyse 2007

50 … men måler vi det ordentligt?
Kilde: KL Partnerskab om folkeskolen – statusanalyse 2007

51 Personlige egenskaber som
Innovationens grundkompetencer DNA for den innovative medarbejder Entusiasme Personlige egenskaber som evnen til at overbevise om innovationens fordele udtrykke tillid til hvad innovationen kan gøre udvise optimisme omkring innovationens succes presse på med entusiasme, m.m. Vedholdenhed Personlige egenskaber som evnen til at holde gejsten oppe stædighed når forhindringer skal overkommes holder fast i projektet nedbryder barrierer for projektet giver ikke op, men holder ved, m.m. Kilde: DTU Business, Søren Salomo

52 Innovationens personprofiler
Arketyper i innovationsprocessen INNOVATIONS PROFILER Power Champion Har organisatorisk magt til at overvinde barrierer for nytænkning, kan tildele ressourcer og motivere. Knowledge Champion Har vidensmæssig ballast og ofte teknologisk indsigt, som er nødvendig for at arbejde med ideerne og projekterne. Process Champion Har organisatorisk og diplomatisk indsigt til at bringe de rigtige mennesker sammen, har karisma og sociale kompetencer, uformel magt. Relationship Har stærke forbindelser ikke bare internt, men med eksterne eksperter, samarbejdspartnere og kunder, og kan mobilisere viden og ressourcer udefra.

53 Innovationsprofiler

54 Hvor innovativ er du? Vi skal leve af de gode ideer. Hvor innovativ er du – og hvordan er du innovativ? Test dig selv og find ud af det.

55 Innovationsgabet Kilde: Innovation Force 2010

56 Tak for opmærksomheden Spørgsmål?


Download ppt "Roskilde Lærerforening"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google