Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErik Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet
2
Børns brug af interaktive medier og deres færden i de virtuelle rum Indgår der elementer og -processer, som kan udfordre og inspirere til ny læringspraksis i skolen?
3
Projekt: Børns opvækst med interaktive medier - i et fremtidsperspektiv 1997 -2001
4
Forskningspositioner medieetnografi børnekultur - ”børneperspektiv”
5
Børn lever i spændingsfeltet mellem FYSISKE RUM oplevelser informationer leg læring kommunikation sociale relationer identitet VIRTUELLE RUM
6
Spil Kommunikation Skabende aktiviteter Informationssøgning Skolearbejde & hjemmearbejde til skolen Udforskning af programmer
7
Børns chat Virkelighedsorienteret chat Fiktionsorienteret chat
8
Børns chat Virkelighedsorienteret chat at lære at chatte at have netvenner Fiktionsorienteret chat at klæde sig ud i ord at holde spillet kørende at skabe ”chatserier”
9
Perspektiver på chat leg sociale relationer identitet læring
10
Børns brug af Computerspil Fascinationen er knyttet til: Det at spille Det sociale Indhold og æstetik Samspillet mellem disse
11
Børns multimedieproduktion billed- og lydorientering design og layout hyperstruktur det skabende
12
Hvilke elementer og processer lægger børnene vægt på?
13
Være i aktivitet styre og bestemme handle skabe
14
Udfordringer problemorientering og -løsning konkurrere og vinde
15
Kommunikation følelsen af at være i kontakt med andre - mental urbanisering etablere og vedligeholde kontakter
16
Samarbejde vidensdeling distribution og udvikling af ideer og tanker
17
Nye sociale relationer etablering af netrelationer tolkningsfællesskaber
18
Multible identiteter Selvtolkning kulturelle positioner
19
Simultan kompetence
20
problemorientering og -løsning - herunder undersøgelse og udforskning skabelse og kreativitet egenstyring og beslutning kommunikation - at udtrykke sig, meddele sig, diskutere herunder at anvende forskellige medier samarbejde med vidensdeling og distribution af viden etablering af nye sociale relationer og tolkningsfællesskaber selvtolkning og udvikling af identiteter tværkulturel orientering billed- og lydorientering konkurrence simultan kapacitet
21
Industrial ageKnowledge Age Teacher-as-directorTeacher-as-facilitator, guide, consultant Teacher-as-knowledge sourceTeacher-as-co-learner Curriculum-directed learningStudent-directed learning Time-slotted, rigidly scheduled Open, flexible, on-demand learning learning Primarily fact-basedPrimarily project- and problem-based Theoretical, abstract principlesReal-world, concrete actions and reflections and surveys Drill and practiceInquiry and design Rules and proceduresDiscovery and invention CompetitiveCollaborative Classroom-focusedCommunity-focused Prescribed resultsOpen-ended results Conform to normCreative diversity Computers-as-subjects of studyComputer-as-tool for all learning Static media presentationsDynamic multimedia interactions Classroom-bounded World-wide-unbounded communication Communication Test assessed by norms Performance-assessed by experts, mentors, peers and self (Trilling &Hood 2001:17)
22
Hvordan kan skolen bruge de praksisformer, strategier og processer, som børnene anvender i deres brug af de nye medier?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.