Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!"— Præsentationens transcript:

1 Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Frivilligkonference 2013 Jes Jessen Lone Bang-Møller 13.50 Introduktion Lidt om metoder

2 Program Hvorfor skal vi samarbejde?
Hvad er forudsætningerne for et godt samarbejde? Afstemning af forventninger til hinanden Om at have en god dialog Når vi kommer hjem…….

3 Værdigrundlaget og samarbejdet
Det kristne livs- og menneskesyn betyder, at vi først og fremmest skal have fokus på andre (kristen næstekærlighed): Hvordan hjælper vi andre (kollegerne) til ”at blomstre” og trives? Give støtte, anerkendelse og vise omsorg for de andre Vi har hver især et ansvar for at andre lykkes ved at vise tillid, være åbne, være oprigtige og have indlevelse Vi skal også elske os selv, dvs ikke være selvudslettende, men byde ind med vores evner og kompetencer M.a.o.: Vi skal samarbejde fordi, det har vi pligt til! Andre er f.eks. her de andre frivillige, kollegerne

4 Erfaringen og samarbejdet
Erfaringen viser at samarbejde Giver de bedste resultater Får hverdagen til at fungere bedre Giver større arbejdsglæde Gør at vi er mere motiverede Gør at vi bedre udnytter alles evner M.a.o.: Vi skal samarbejde fordi det ”ka’ betål se” – og det gør det meget sjovere

5 Forudsætninger for et godt samarbejde
Fælles mål Vide, hvem der har hvilke roller, ansvar og opgaver Udnytte den enkeltes stærke sider Medindflydelse (ikke nødvendigvis medbestemmelse) Klare rammer Interesse og anerkendelse Godt socialt samspil 15.10

6 Evaluering af, om vi har gode rammer for samarbejde
Forudsætninger Det er helt klart opfyldt Det skal vi vist har arbejdet med Vi har et klart mål og vi ved, hvad det er Vi ved præcis, hvem der har hvilke opgaver Vi sørger for, at alles evner udnyttes Vi har mulighed for at sige vores mening og der bliver lyttet Der er klare rammer fht deadlines, vagtplaner, kompetencer mm Leder/kontaktpersoner i BKD er gode til at vise interesse for vores arbejde Vi er gode til at give hinanden anerkendelse Vi har et godt samspil og vi har det hyggeligt Afhængigt af, hvad de kan nå. Evt. kun et par minutter individuelt. Udfyld individuelt Afstem med kolleger Tag det evt. op derhjemme

7 Hvad er dine motiver Øvelse:
Hvorfor er du frivillig? (mål, motiver, drømme for det frivillige arbejde) Tænk over det enkeltvis 2 min. Del jeres tanker med hinanden – 2 og 2 6 min. 15.25

8 Hvorfor er du frivillig?
Anne Anders Alex Motiv Ønsker at få nye venner blandt de andre frivillige Ønsker at gøre en forskel gennem frivilligprojektet Ønsker at dygtiggøre sig/få noget på CV’et Verdensbillede De andre er ikke interesserede i socialt samvær De andre går mere op i hinanden og sig selv, end dem vi burde hjælpe De andre lytter ikke, hvis jeg prøver at dele ud af min viden Etos (bedømmelse af de andres karakter) Jeg savner et sammenhold Jeg synes, mange af de andre er her af forkerte grunde Jeg savner anerkendelse for de ting, jeg kan 15.40 Camilla Steskow: Frivilliges forskelligheder – hvordan man kan fostre et holdbart team i frivillige organisationer, 2012.

9 Hvad kan der ske? Skuffelse Frustration Folk stopper
Mister respekt – for hinanden og for projektet Konflikter

10 Forventningsafstemning
”I et optimalt team ved man, hvor man har hinanden, og hvad man kan forvente af hinanden, også på et praktisk plan” 1 Fælles formål og fælles arbejdsmål Lave fælles ”spilleregler” Hvorfor er du her? Hvad er rigtigt vigtigt for dig? God omgangstone (jeg-sprog, ikke du-sprog) Man spørger i stedet for at formode 1: Skårhøj og Kappelgård: ledelse af frivillige, 2011

11 Om at have en god dialog Diskussion handler om at overbevise den anden
Dialog handler om at blive klogere sammen at finde en løsning i fællesskab God dialog forebygger konflikter

12 Øvelse Gå sammen 4 og 4 A: I skal have en helt ny varegruppe ind i butikken – hvad skal det være? eller B: I skal planlægge en weekendtur med brugere – hvor skal den gå hen og hvordan skal den foregå? Første runde: I har ”diskussionshatten” på. 5 min. Anden runde: I har ”dialoghatten” på. 5 min. Oplevede I en forskel? 16.00 Diskussionshatten: det handler om at overbevise de andre om min holdning Dialoghatten: Det handler om at lytte og finde en fælles løsning

13 Dialogens kerne: Share, dare, care
Share – om at dele viden Når alle er klar over, at vi tilsammen er klogere end hver enkelt Dare – om at problematisere sig selv og andre Når man tør vedkende sig sine begrænsninger, dvs når alle er indstillet på at løbe den risiko, der ligger i at blive klogere sammen Care – om at ville den anden det bedste Når alle bidrager til at skabe en medspiller-kultur Springes evt over

14 God dialog kræver gode evner
At vise ægte interesse for den, der taler At spørge for at blive klogere At kunne indleve sig i den andens synsvinkel At gå op i helikopteren At fremlægge sine synspunkter til undersøgelse At bruge jeg-budskaber At sige sine iagttagelser At sige sine følelser At checke sine forestillinger At sige sine ønsker om ændret adfærd At være afslappet parat og at bruge sin humor

15 Når I kommer hjem…… Til overvejelse Individuel eller gruppe
Er der områder eller eksempler i dagligdagen, hvor samarbejdet godt kunne være bedre? Hvad skal ændres for at give et bedre samarbejde? Hvordan kan du/I gribe det an, når du/I kommer hjem? Notér ned 5 min. I skal ikke sige det højt bagefter


Download ppt "Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google