Download præsentationen
Offentliggjort afMagdalene Bro Redigeret for ca. et år siden
1
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Kropslig læring Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
2
Hvad er viden? Læring er tilegnelse af viden, men… Aksel Bendsen 2009
side 2 Læring er tilegnelse af viden, men… Hvad er viden? Aksel Bendsen 2009
3
2 videnformer ? Intellektuel viden Teoretisk Viden Bevidst Refleksion
side 3 2 videnformer ? Intellektuel viden Teoretisk Viden Bevidst Refleksion Sproglig Fælles Langsom Hoved Jeg Kropslig viden Praktisk Kunnen Ubevidst Intuition Tavs Personlig Hurtig Krop Mig Aksel Bendsen 2009
4
2 videnformer Intellektuel viden Kropslig viden Objektiv Subjektiv
side 4 2 videnformer Intellektuel viden Objektiv Kropslig viden Subjektiv transformation instruktion konstruktion Aksel Bendsen 2009
5
side 5 Kropslig viden Kropslig viden er at kunne klare situationer hensigtsmæssigt Der er ligevægt mellem udfordring og kunnen Ligevægten er dynamisk – som hos en cyklist Aksel Bendsen 2009
6
Kropslig viden – kropslig læring
side 6 Kropslig viden – kropslig læring Vi vil altid prøve at forstå en situation som et nyt tilfælde af noget kendt Kan vi forstå kan vi se mening Perception og handlinger er bestemt af den kropslige viden, man har Fx opfattelsen af hvad der sker i et boldspil Fx det man kan gøre, når man spiller bold Aksel Bendsen 2009
7
Kropslig viden – kropslig læring
side 7 Kropslig viden – kropslig læring Klares situationen ikke hensigtsmæssigt? Opfatter man det selv? Er det meningsfuldt? Basis for læring 1) Ændre opfattelse - perception 2) Ændre handlemåde Start med at lære handlinger perception udvikles gennem handling Aksel Bendsen 2009
8
side 8 Hvad er læring? En hver proces der hos levende organismer fører til en varig kompetenceændring, og som ikke kun skyldes glemsel, biologisk modning eller aldring.(Illeris,K, 2006) Det er læring, hvis man kan identificere en forskel ved tilegnelse af færdigheder og kundskaber, erhvervelse af motoriske færdigheder, adfærdsændringer, holdningsændringer og følelsesreaktioner i tilknytning til visse foreteelser. (Hermansen,M, 1996) Aksel Bendsen 2009
9
Situeret læring Læring i de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes
side 9 Situeret læring Læring i de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes Læring gennem iagttagelse, imitation og handling Tavs viden Viden som helheder Jeg gør > jeg ved Aksel Bendsen 2009
10
side 10 Skolastisk læring Læring udenfor de sammenhænge hvor det lærte skal anvendes Læring gennem forklaring og instruktion Italesat viden > rutine > ekspertise Viden som elementer Jeg ved > jeg gør Aksel Bendsen 2009
11
side 11 Dreyfus & Dreyfus Læring gennem 5 stadier: 1. Nybegynder 2. Avanceret begynder 3. Kompetent udøver 4. Kyndig udøver 5. Ekspert Fra instruktion til konstruktion Aksel Bendsen 2009
12
side 12 Dreyfus og boldspil
13
Læring Tilføjende læring – assimilation Når stilladset bliver udbygget
side 13 Læring Tilføjende læring – assimilation Når stilladset bliver udbygget Læring gennem træning Overskridende læring – akkomodation Når et nyt stillads skal konstrueres Læring gennem forandring Aksel Bendsen 2009
14
Læring Konstruktivisme: Situation Adaptation Assimilation Akkomodation
side 14 Læring Konstruktivisme: Situation Adaptation Assimilation Akkomodation Equilibrium Kompleksitet Aksel Bendsen 2009
15
En omvendt Dreyfus? Cykling Klatring Løb Kajak Kano
side 15 En omvendt Dreyfus? Cykling Klatring Løb Kajak Kano Kan læres uden instruktion? Hvorfor instruktion? Aksel Bendsen 2009
16
Tavs viden – eksplicit viden
side 16 Tavs viden – eksplicit viden Selvlærte bevægelsesmønstre kan være Uhensigtsmæssige Svære at ændre Lært gennem lang tid Lært med høj motivation Eksempler: Aksel Bendsen 2009
17
Uderummenes læringsmiljøer
side 17 Uderummenes læringsmiljøer Tilgængelighed Forhindringer Udstyr Transport Variation Risiko Konsekvens Læringsarenaer for kroppen Aksel Bendsen 2009
18
Opgavetyper Åbne opgaver Lukkede opgaver Kreativitet Sikkerhed
side 18 Opgavetyper Åbne opgaver Kreativitet Motivation Samarbejde Mere tid Mere differentiering Lukkede opgaver Sikkerhed Konkurrence Begrænsninger Mindre tid Mindre differentiering Aksel Bendsen 2009
19
Øvelser – kropslig læring
side 19 Øvelser – kropslig læring Sende besked gennem kæden Parvis 1-2-3 Cowboy i kreds Aksel Bendsen 2009
20
side 20 Litteratur Bendsen, Aksel, ”Bevægelseslæring” in Idrætspædagogisk Årbog 2002, SDU Illeris, Knud, ”Læring”, Roskilde Universitets Forlag, 2006 Rasmussen, Jens, ”Socialisering og læring i det refleksivt moderne”, Unge Pædagoger, 1997 Hermansen, Mads, ”Læringens Univers”, KLIM, 2005 Lüders, Kurt, ”Lærings- og færdighedsniveauer i idræt” in Focus Idræt, 1/02 Lüders, Kurt, ”Idrætspædagogisk praksis og læringsniveauer i idræt” in Focus Idræt, 3/02 Rasmussen T. H. ”Kroppens Filosof, Maurice Merleau-Ponty”, Semi-forlaget, Brøndby 1996 Aksel Bendsen 2009
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.