Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen e-mail: sen@itu.dk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen e-mail: sen@itu.dk."— Præsentationens transcript:

1 “Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen 'I videospil lærer man hurtigt at for at lære at spille, må man spille for at lære. Man læser ikke først en regelbog eller udreder sine begreber.' Sherry Turkle

2 Baggrund Kandidatgrad I psykologi fra Kbh. Universitet 2000.
Ph.d. studerende IT-Universitet København, computerspil og læring. Center for Computer Games Research Konsulent/arbejde Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’

3 9 skarpe om læringsspil…
Spil brugt til læring siden Babylon Læringsspil professionelt siden 1960erne Elektroniske læringsspil siden 1980erne Øger motivation og interesse i givet emne Skaber mere positivt og aktivt læringsmiljø Dynamisk præsentation af informationer US army bruger $4 mia. årligt på simulationer 7% af solgte konsoltitler i 2002 var edutainment 60% af alle mennesker spiller computerspil Her er nogle pointer som er vigtige i resten af foredraget og i min forståelse af læringsspil. Læringsspil er ikke noget nyt, men har længe været brugt i læringssammenhænge.

4 To tilgange Den sidste tilgang vil være i fokus.
Computerspil som undervisningsmateriale Spil indgår som alternativ til traditionel undervisning med fokus på spils evne til at vise dynamikker, øge motivation, se andre perspektiver. Undervisning om computerspil Skolen betragter spil som et fænomen som er nødvendigt at forholde sig til på linie med litteratur, reklamer, noveller, historie, kultur. Den sidste tilgang vil være i fokus.

5 Ideen bag ”Computerspil er i kraft af sin høje grad af aktualitet og sammensatte natur et oplagt bud på mere tværfaglige forløb i uddannelsessystemet, som samtidig tager udgangspunkt i den enkeltes elev kompetencer og interesser. For en stor del af børn og unge er computerspil en dybt fascinerende aktivitet, som de gladelig bruger 10 timer om ugen på.” ”Computerspil skubber grænserne for, hvordan man kan tænke indenfor en række områder. Computerspil er som form nyskabende, provokerende og sætter spørgsmålstegn ved eksisterende konventioner. I forhold til andre medier kræver computerspil mere kompetente brugere, og måske især mere kritiske brugere.”

6 Materialet Grundpakken 1 eksemplar af bogen Den digitale leg
Et 35-siders hæfte med inspiration til undervisningsforløb Institutionsadgang til undervisningsportal med mere materiale En grundpakke koster fra 695,- ex. moms. Bestilles på Materialet er tænkt tværfagligt. 16 temaer á ca. 6 undervisningstimers varighed.

7 Indhold i vejledning Dansk Engelsk Filosofi Historie Pædagogik
Analyse af computerspil Computerspil og genrer Computerspil som fortælling Advertainment – nye veje Kultur, reklamer og trailere Engelsk Beat’em up…Violent games? Girls and games: Filosofi Computerspil og simulationer Kunstig intelligens og computerspil Historie Computerspillenes historie Samfundsfag/erhvervsøkonomi Computerspilsindustriens opbygning Pædagogik Kan man lære noget af computerspil Computerspil, leg og børnekultur Design og teknik Hvordan laver man et computerspil Grafiske lækkerier i computerspil Spildesign i computerspil

8 Eksempel i Dansk Detektiv og krimigenre
Agatha Christie versus Microids Interaktiv versus lineær Genrens midler, antagelser og konventioner Analyse af spil, fortælling og udtryk. ….. Lærerens eksisterende faglighed og baggrund skal udnyttes. Elevernes viden og dagligdag skal bringes ind i undervisningen.

9 Agatha Christie: Dumb Witness (1937)
“Everyone blames Emily's accident on a rubber ball left on the stairs by her frisky terrier. But the more she thinks about her fall, the more convinced she becomes that one of her relatives is trying to kill her….“ “On April 17th she writes her suspicions in a letter to Hercule Poirot. Mysteriously, he doesn't receive it until June 28th...by which time Emily is already dead.”

10 Microids: Post Mortem (2002)
“Set in the 1920s, Post Mortem puts you in the role of MacPherson, a retired private detective, whom is hired by Sophia Blake. Your mission is to find out who killed her sister and brother-in law….” “You go around hunting for clues, interacting and more. When it comes to cinematics, the game takes a 3rd person mode where you choose between the dialogues. The storyline is affected according to the dialogue you choose.”

11 Diskussion/spørgsmål?
Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. eller Slides vil blive lagt op på I kan købe undervisningsmaterialet ved at besøge


Download ppt "“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen e-mail: sen@itu.dk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google