Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nåede vi målet?. 1007 podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nåede vi målet?. 1007 podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set."— Præsentationens transcript:

1 Nåede vi målet?

2 1007 podcasts

3 Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set må svaret være nej, idet kun 10% giver udtryk herfor. – b. Mere nuanceret bliver billedet, når vi kigger på kønsfordeling – hele 67% af de der har sagt ja, er drenge.

4 • I perioden har 25% læst flere bøger – af disse er 60% drenge, men vi ved ikke, om eleverne har læst flere bøger, fordi læreren bad dem om det. • Kun 2% af eleverne har podcast anmeldelser liggende på deres iPod – og her tegner pigerne sig for 100%.

5 • En tredjedel synes, at alle skulle have mulighed for at lave podcast boganmeldelser – her er der ingen kønsforskelle. • 38% mener, at det vil være en god idé, at der på skolebiblioteket fandtes en pc med elevproducerede boganmeldelser – 57% af disse er piger.

6 Evaluering fra de deltagende skolebibliotekarer • Specialklasse: Elevudtalelse: ”Vi har aldrig læst en hel bog før”. Eleverne har været meget begejstrede. • Drengene har været rimelig interesseret i det. I specialklassen har drengene læst mere. • Drenge læser af pligt. De, der har lyst til at læse, gør det alligevel • Umiddelbart har drengene ikke læst flere bøger, men det har været sjovere at fremlægge en bog på denne her måde. • Vi har ikke kunnet spore nogen klare tegn på, at drengegruppen har fået øget læselyst.

7 Ser du podcast som et brugbart medie for skolebiblioteket? I hvilke sammenhænge? • Begge skolebibliotekarer mener afgjort, at dette redskab hører hjemme i skolebiblioteksregi. • Klart brugbart som reklamesøjle, kommunikation.Sammenhænge – boganmeldelser, lejrskole, fremlæggelser. • Ja, bestemt. • Selvfølgelig skal skolebiblioteket det • Boganmeldelser, dokumentation f.eks. af eksperimenter, men formatet kunne godt være f.eks fuld video. Eller evt. til dokumentation af undervisning.

8 Forankring af projektet i skolebibliotekets dagligdag • Podcast indgår på linje med de andre medier, skolebiblioteket håndterer • Forfatterpræsentationer. Vidensdeling. Anmeldelser af nye bøger. Reklame for aktiviteter. • Fremtid: Arbejde med udtryksmåden - At udtrykke sig med levende billeder. Sæt sedler i bøgerne: " Denne bog er podcastet af... • Det kan blive et værktøj som andre værktøjer, når en bog skal anmeldes. Opdyrke kritisk sans både i forhold til indhold og teknik

9 Podcasting pc og Mac • SmartPod – med Smartpod er det nu også nemt på pc… SmartPod • CFU tilbyder som RTC hjælp og serverplads til skoler, der vælger Mac… • SkoleKom tilbyder gratis hjemmeside og podcast tjeneste….

10 Kom igang med lydpodcast • Nyt udstyr i distributionssamlingen – usb- mikrofoner

11 Idéer til podcast i de enkelte fag: • På fx. www.podiumpodcasting.dk kan du købe en lærervejledning til Podcast – kan også lånes på CFU.www.podiumpodcasting.dklærervejledning

12 Udviklingspuljen 2009 • Det digitale penalhus - projekter der understøtter it-udviklingen i skolebiblioteket og sætter fokus på skolebibliotekets rolle som vejledende og understøttende funktion i forhold til implementeringen af ”Fælles Mål 2009”. • Temaer kan bl.a. være de nye trinmål med udgangspunkt i det digitale dannelsesbegreb og forskellige digitale udtryksformer samlet i begrebet multimodale udtryk.

13 www.cfu.dk/bibcast www.cfu.dk Tilmeld dig nyhedsbrevet


Download ppt "Nåede vi målet?. 1007 podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google