Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ole Togeby Den ekvivokke lyst

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ole Togeby Den ekvivokke lyst"— Præsentationens transcript:

1 Ole Togeby Den ekvivokke lyst
Seminar Ordspil, litteratur og sprog Torsdag 18. november 2004 Bygning lokale 455 (gennem 340) Ole Togeby Den ekvivokke lyst

2 Hvad er en vittighed? En vittighed er en præst forklædt som klovn der i cirkus under publikums jubel vier de par hvis familier ikke kan tåle forbindelsen med hinanden. Det gode ved vittigheder er at man får at vide om de så faktisk er blevet gift eller ej. Hvis folk ikke ler, er der nok illokutionær kraft i ytringen, men parret er alligevel ikke blevet gift. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

3 Kun hvis folk ler – eller smiler træt – er parret blevet gift, fordi ytringen ud over illokutionær kraft også har perlokutionær effekt. Man kan som afsender se om folk har forstået det som det var ens hensigt at de skulle forstå. Derfor er vittigheder pragmatikkens eksempel par excellence. Fungerer sproget som det skal? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

4 "Hvad laver Bamse & Kylling i Kolding?" "De leder efter Aske."
Nyt fra Kolding. Kommunen giver tilladelse til at genopføre fyrværkerifabrikken, da den ikke længere ligger i et beboelseskvarter. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

5 Hvad er en vittighed? Info-mail fra N.P. Johnsens fyrværkerifabrik:
Dine bestilte luftbomber bliver forsinket. Se i øvrigt vores nye reklame på TV i disse dage. Her viser vi hele vores produktprogram incl. vores nyhed - City Blaster - hvor der er brugt lidt mere af alt det gode. Kontakt os på 112 og bed om at snakke med Jørgen Døv på Stue 8. Husk at tale højt og tydeligt. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

6 Rygterne vil vide, at Kolding Byråd har besluttet at anbefale sex om lørdagen, da begrebet onsdagsknald jo har taget overhånd. Kolding politi mener, at Alexandra eventuelt kan have sat ild på fyrværkerifabrikken i Kolding. Hun har udtalt, at "hun ikke vil være den eneste kineser, der bliver brændt af i år." Ole Togeby Den ekvivokke lyst

7 (1) Da jeg for tyve Aar siden var i Wien,« begyndte hun, »var der en smuk blaaøjet Dreng, som gjorde stor Furore der ved at danse paa Line med tilbundne Øjne. Han dansede med vidunderlig Kunst og Ynde, og der var ingen Bedrag med i Spillet, eftersom Bindet om hans Øjne altid blev knyttet af en blandt Tilskuerne. Hans Optræden var Sæsonens store Sensation, og der blev sendt Bud efter ham, for at han skulle danse for Kejseren og Kejserinden, Ærkehertugerne og hele Hoffet. Den store Øjenlæge, Professor Helmholz, var til Stede; Kejseren havde ladet ham tilkalde, fordi hele Verden talte om Problemet Clairvoyance. Karen Blixen: Syndfloden over Norderney fra Syv fantastiske Fortællinger 1935 Ole Togeby Den ekvivokke lyst

8 (2) Men midt under Forestillingen rejste Professoren sig i det største Oprør og raabte: »Deres Majestæt, Deres Kejserlige Højheder. Dette Nummer er Humbug.« »Det kan umulig være Humbug,« sagde Hoflægen. »Jeg har med egen Haand bundet Bindet om Drengens Øjne.« »Det er Humbug fra Ende til anden,« hævdede den store Professor harmdirrende, »denne Dreng er født blind.«« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

9 Den ekvivokke lyst I. Mekanikken: II. Paradokset
gåden, rammen, foreningen i den 4. dimension II. Paradokset løgnerparadokser, graffiti III. Revolutionen kognitiv, emotiv og tabuiseret IV. Virkeligheden i flugten Hakkeorden V. Sjibbolet og ventilfunktion Jødiske vittigheder, perkervittigheder Ole Togeby Den ekvivokke lyst

10 I. Mekanikken A. Gåden om det uforeneliges forening
B. Den stereotype ramme C. De ekvivokke figur og grund bytter plads i den 4. dimension Ole Togeby Den ekvivokke lyst

11 Gåden Gåden om det uforeneliges forening. Alle vittigheder er en slags gåder, nogle direkte andre mere indirekte. Hvordan kan de umiddelbart uforenelige modsætninger forenes i en enhed? – Hvorfor kan en hest ikke blive elektriker? – Fordi den taber pærerne. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

12 (1) En mørk og ,stormfuld nat kom en mand gående ad vejene omkring Randers. Han frøs og rystede af kulde da han bankede på døren på en kro ved landevejen. Tjeneren lukkede op, vagabonden fortalte at han ingen penge havde, men at han havde et lille nummer at vise frem hvis han så til gengæld fik en cognac til at varme sig på. Han fik sin cognac og måtte frem med sit nummer. Op af lommen trak han et lille bitte koncertflygel, en mus i kjole og hvidt og en kanariefugl i en smuk balkjole. Musen satte sig hen ved flyglet og spillede, og kanariefuglen sang de smukkeste arier til. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

13 (2) Tjeneren var begejstret og spurgte hvorfor han dog gik rundt på landevejene, når han havde et nummer han kunne blive verdensberømt på. – Nej, sagde vagabonden, det går ikke; der er fup i det, det kan jeg ikke optræde med. — Jo, vedblev tjeneren, det er et helt vidunderligt nummer, du kan tjene en formue på det. Det er helt fantastisk. —Nej, det går ikke; det er fup: kanariefuglen kan ikke synge, det er musen der er bugtaler. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

14 Gåden Forbind disse 9 prikker med fire rette linier uden at løfte pennen fra papiret: Ole Togeby Den ekvivokke lyst

15 Gåden På tegningen kan man se hvor Det Røde Hus ligger og hvor Det Blå Hus ligger. Opgaven er nu: Hvor ligger så Det Hvide Hus? Det Røde Hus O Det Blå Hus Det hvide hus ligger i Washington Ole Togeby Den ekvivokke lyst

16 Rammen Løsningen på ni-priks-gåden Ole Togeby Den ekvivokke lyst

17 Rammen Rammen som læseren der ikke kan løse opgaven, selv har sat opgaven ind i, det er den ramme der står på papiret. Der står jo nemlig ikke noget i opgaveformuleringen om at Det Hvide Hus skal ligge i rammen. Prøver man at finde løsningen inden for denne ramme, kan man ikke løse opgaven. Kun hvis man bliver sig bevidst at man selv har sat opgaven ind i denne ramme, kan man gå uden for den. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

18 Rammen Historien er velkendt og meget kort: to tosser gik en aften på en mørk vej. Den ene tosse havde en lygte, og han lader pludselig lyskeglen pege op i luften, og så siger han til den anden tosse: ”Du får 10 kr. hvis du tør kravle op ad den lyskegle.” Den anden tosse tænker sig lidt om, og så svarer han klogt: ”Tror du jeg er tosset? Tror du ikke jeg kender dig? Når jeg er kommet halvvejs op, så slukker du lygten.” J. Møllehave: Tusind fluer med eet smæk Ole Togeby Den ekvivokke lyst

19 Den 4. dimension En fyrste var engang på rejse rundt i sine lande. I en landsby så han i folkemængden der havde stimlet sig sammen, en mand som fuldstændig lignede ham selv. Han gik ned til ham og spurgte: — Har din mor nogen sinde tjent ved hoffet? — Nej, svarede manden, men det har min far! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

20 Den 4. dimension Gåden i denne opgave er ikke: hvad har det med sagen at gøre om moderen har tjent ved hoffet? Det er kun den indledende øvelse der får alle der simulerer lidt åndsfriske, til som en rimelig implikatur at tænke: fyrsten må have fået den tanke at manden og han selv har samme far, at fyrstens far altså har lavet et lille sidespring, og at manden i mængden altså er et uægte barn. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

21 Den 4. dimension Gåden i vittigheden lyder noget i retning af: hvordan kan den magtesløse bondemand værge sig mod antydningerne om at han er et uægte barn? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

22 Den 4. dimension Den »sunde« og stereotype og tredimen-sionelle fornuft der som en baggrund af læseren sættes om denne historie, det er det feudale samfunds dobbeltmoralske fornuft der går ud på at fyrster er ægte født, mens bønder kan være uægte børn, og at fyrstelige mænd kan og bør have friller, mens fyrstelige kvinder selvfølgelig ikke er deres mænd utro. Det er så så at sige noget man kun ser i den 4. dimension: at fyrstinden har bollet med mandens far Ole Togeby Den ekvivokke lyst

23 Den 4. dimension Når vittighedsfortælleren ved hjælp af gåden har fået tilhøreren til at sætte opgaven fast og sikkert ind som figur på en passende baggrund, så sker der med pointen en revolution af hele verdensbilledet. Det er som om man kommer ind i den 4. dimension, hvor verden ser ud som om den er på hovedet. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

24 Den 4. dimension I dette billede sker der en revolution når man skifter mellem at se en hvid vase på en sort baggrund og to sorte ansigtsprofiler på en hvid baggrund Ole Togeby Den ekvivokke lyst

25 Den 4. dimension Revolutionen kan måske bedst illustreres med et eksempel på en vittighed hvor kun de færreste umiddelbart fatter pointen, hvor altså den 4. dimension er lige så usynlig som til daglig og revolutionen udebliver. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

26 (1) To tvivlsomme forretningsmænd har haft held til at skabe sig en formue og prøver nu at albue sig ind i det fine selskab. De får deres portrætter malet af en af tidens fashionabel malere, og i guldrammer bliver de vist frem ved en reception i den store stil. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

27 (2) Blandt gæsterne er der en kendt kunstkritiker, og den ene af forretningsmændene fører ham hen til væggen hvor de to portrætter hænger side om side. Kritikeren ser på billederne en tid lang og ryster på hovedet som om han mangler noget. Til sidst peger han på den bare væg mellem de to billeder og spørger: Og hvor er Frelseren? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

28 Den 4. dimension For at forstå pointen må man om kunst vide at et yndet motiv for store malere har været Golgatha med de tre kors; i midten hænger Frelseren, og på de to andre kors hænger de to røvere der blev korsfæstet samtidig. Så forstår man at kunstkritikeren med sit spørgsmål i virkeligheden siger: portrætterne skriver sig ind i den fineste tradition, det er to røvere de forestiller. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

29 (1) Den ene jeshive-bokher spørger den anden: »Der er noget jeg ikke forstår! Det fremgår af Bibelen at Noah var en lige så stor drukkenbolt som Lot! Hvorfor siger man på jiddisch »drukken som Lot« og aldrig »drukken som Noah« ?« »Det er simpelt, « forklarer den anden, »hos Lot fremgår drikkelysten direkte af navnet, derfor er det også blevet til et ordsprog. Se selv: LOT, det er lamed — waw — tet, og det siger Lot Will Trinken. « Ole Togeby Den ekvivokke lyst

30 (2) »Storartet, « siger den anden begejstret, » men så ville det dog lyde bedre hvis han ikke hed LOT men TUL: Trinken Will Lot. « »Det er forkert,«siger den anden, »i så fald ville det hedde, ikke TUL, men TUT!« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

31 II. Paradokset Kretenseren Epimenides skal en gang have sagt: »Alle kretensere er løgnere« - og det har gjort hans navn kendt til evig tid. Andet kender man imidlertid ikke til Epimenides. Så det er nok slet ikke sandt at han har sagt det. Han fortjener derfor egentlig ikke at blive husket for det. Glem derfor bare alt om Epimenides! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

32 Paradokset Problemet er dette: Hvis Epimenides havde ret, ville udsagnet jo også gælde om ham selv, og så måtte det altså være løgn hvad han sagde. Men hvis det er løgn at alle kretensere lyver, må de jo tale sandhed, og så er det rigtigt at alle kretensere lyver... og sådan kan man blive ved langt ind i evigheden. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

33 Paradokset Paradokser er sætninger hvis logisk gyldige implikationer modsiger hinanden; paradokser bliver derfor altid ekvivokke. Filosoffen Russell har beskrevet eksemplet med barberen i Sevilla der er den mand i byen der barberer de mænd der ikke barberer sig selv. Problemet er: barberer han sig selv? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

34 Paradokset Psykologer, som fx Poul Watzlawick, har påpeget at paradoksale påbud kan sætte de underordnede i en så pinefuld situation at de kan blive psykisk syge af det. Prøv fx selv en harmløs variant af dette torturinstrument: Læs ikke hvad der står i denne kasse! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

35 Paradokset Det hører med til vittighedens psykologiske mekanisme at der altid opstilles flere paradokser undervejs. Det første paradoks er nok dette at vittigheder — af den type som hidtil har været citeret, som kan kaldes dåsevittigheder — kun kan bringes hvis man på forhånd gør opmærksom på at det er en vittighed der kommer. Det kan ske ved en bemærkning af typen — Har I hørt den om ... eller — Jeg kan en mægtig god en om ... eller her er et eksempel:... Ole Togeby Den ekvivokke lyst

36 Paradokset Denne indledningsformular betyder så meget som: ‘dette er ikke sandt’ eller ‘vi har lige helle i forhold til den virkelige verden og vores relationer i den’. Man kan nu spørge: er selve den sætning der siger at dette er ikke sandt, en del af det der ikke er sandt? For så er det jo faktisk virkeligheden det handler om, og så er vi langt inde i det første paradoks, og det gør at læserne ikke rigtig ved om det der nu kommer, kun er en historie, eller om den måske også handler lidt om virkeligheden. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

37 Paradokset Gådens paradoks er dette: i gåden stilles der et spørgsmål. Tilhøreren er nu klar over at der må være et svar, en måde hvorpå gådens dele kan hænge sammen. Men tilhøreren ved også at det skal være noget uventet der er løsningen, noget overraskende. Med andre ord: tilhøreren sættes til at vente på det uventede. Og det er der jo noget paradoksalt ved. For hvis det er ventet kan det jo ikke være uventet, men hvis man opdager det og derfor lader være at vente, så bliver det uventet osv. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

38 Paradokset Og pointen i vittigheden, som viser hvorledes motivets to modsætninger alligevel hænger sammen i den 4. dimension, er også et paradoks, både set i forhold til den normale sunde fornufts tre dimensioner, og i forhold til den virkelige verden som læseren ikke ved om vittigheden i grunden handler om. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

39 Paradokset I pointen vendes værdiernes orden ofte på hovedet. Men det sker kun den 4. dimension, som i forvejen er den tredimensionale verdens negativbillede, så når man sætter værdiernes revolution i negativ, hvad ender så egentlig med at være de gældende værdier til sidst? Også dette er et paradoks. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

40 Paradokset Denne sætning gør krav på at være et Epimenidesparadox, men den er ikke sand. Denne sætning modsiger sig selv – eller snarere – nej faktisk gør den det ikke. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

41 Paradokset Jeg er grundled i denne sætning.
Jeg er meningen med denne sætning. Du er under min kontrol, for jeg bestemmer præcis hvilke ord du består af og hvilken rækkefølge de skal stå i. Næh, du er under min kontrol, for du må læse mig lige indtil du når slutningen på mig. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

42 Paradokset Læseren af denne sætning eksisterer kun under læsningen af mig. Når du ikke ser på den, er denne sætning på spansk. Hvis denne sætning ikke eksistere de, ville nogen have fundet på den Ole Togeby Den ekvivokke lyst

43 Paradokset Denne sætning ville være syv ord lang hvis den var seks ord kortere. … fordi jeg ikke kunne finde på en god begyndelse på den. Som eksempel på en sætning de ikke fuldføres Ole Togeby Den ekvivokke lyst

44 Paradokset Denne sætning var i datid.
Fra nu af og i al fremtid, kan jeg aldrig blive andet end et citat. Denne profeti vil gå i opfyldelse. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

45 Paradokset Vil du ikke nok være så venlig at offentliggøre mig i samlingen af sætninger der henviser til sig selv! Hvis jeg var dig, hvem er det så der læser denne sætning? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

46 Paradokset Man kan også have visuelt analoge repræsentationer i den 4. dimension - som virker som og opleves som paradokser Ole Togeby Den ekvivokke lyst

47 Graffiti Paradokser spiller en stor rolle i skriften på væggen
Ole Togeby Den ekvivokke lyst

48 Graffiti En graffito er en anonym, uadresseret, skriftlig meddelelse på en uautoriseret kanal, ofte en væg eller mur. Væggen eller muren er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse. Det er f.eks. ikke en graffito at der på en mur står HANDELSBANKEN, på en anden Cykler fjernes uden ansvar og på en tredje Ludvig Holberg havde her sin embedsbolig som professor ved universitetet fra den 21 de juni 1740 indtil sin dødsdag den 28de ianuar 1754. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

49 Graffiti Kommunikationskanaler, herunder massekommunikationskanaler er nemlig privat ejendom, så det væsentlige ved en graffito er at den er sendt ad en kanal som afsenderen ikke ejer selv - enten fordi det er en anden der ejer den, eller fordi det er offentlig ejendom (og ikke udlagt til offentlig brug for kommunikation). Ole Togeby Den ekvivokke lyst

50 Graffiti Det er kanalen der er forbudt.
Det er ikke selve meddelelsen der er forbudt, hverken sprogligt - al makt tel de orblinne - eller juridisk - (på muren til Rosenborg kaserne:) Totalt ophør - alt skal væk. For graffiti er altid anonyme og unddrager sig det ansvar som et forbud forudsætter. Det er kanalen der er forbudt. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

51 Graffiti 5.5: Men i samme stund viste der sig fingre af menneskehånd, som skrev på væggens kalk i Kongens palads over for lysestagen, og kongen så hånden som skrev. ( ..) 5.25: Og således lyder skriften: Mené mené, tekél ufarsín! Og ordene skal tydes således: Mené betyder: Gud har talt dit riges dage og gjort ende derpå. Tekél betyder: Du er vejet på vægten og fundet for let. Perés (samme ord som ufarsin) betyder: Dit rige er delt og givet til Medien og Persien. Daniels bog Kap. 5 Ole Togeby Den ekvivokke lyst

52 Graffiti Hånd i hånd hånd i den den i hånd den i den.
Ordet ”den” er dybt polysemt og derfor ekvivokt Død fugl falder ikke ud af reden Ole Togeby Den ekvivokke lyst

53 Graffiti Ole Togeby Den ekvivokke lyst

54 Graffiti Den ekvivokke lyst
Der findes andre paradok-ser end løgner-paradokser Ole Togeby Den ekvivokke lyst

55 Graffiti Ole Togeby Den ekvivokke lyst

56 Graffiti Homonymi er også en form for ekvivox Den ekvivokke lyst
Ole Togeby Den ekvivokke lyst

57 Graffiti Ole Togeby Den ekvivokke lyst

58 Graffiti Ole Togeby Den ekvivokke lyst

59 III. Revolution Den 4. dimension er ikke et nyt motiv i vittigheden. Teksten handler stadig om de samme emner og de samme modsætninger. Det der indføres med den 4. dimension, er vittighedens tema, dens tankemæssige budskab, det som vittigheden vil sige om emnet, og det er ofte at værdiernes orden skal vendes på hovedet, eller: værdiernes revolution. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

60 Revolution Temaet i det er musen der er bugtaler
er tydeligvis den omvending af værdiernes orden som kommer frem i pointen; givet vi har et illusionsnummer, er det ikke fattigdommen som er modsætningen, men ærligheden; hvad gør det at man er fattig når man har hjertets rigdom? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

61 Revolution Temaet i — Nej, men det har min far
er den at der i et dobbeltmoralsk værdisystem altid må findes et negativt billede der svarer til det positive, og de magtesløse har i denne negativverden selvfølgelig lige så meget overtag som de mangler det i den herskende tingenes orden. Og mandens replik er jo en one-up til ham Ole Togeby Den ekvivokke lyst

62 Revolution I nogle vittigheder er revolutionen rent kognitiv eller intellektuel; det gælder fx Det er fordi den taber pærerne og ikke TUL, men TUT De leder efter Aske. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

63 Revolution I andre er der flere emotioner involveret i revolutionen:
den eneste kineser der bliver brændt af i år og Denne Dreng er født blind så slukker du lygten Ole Togeby Den ekvivokke lyst

64 Revolution Og i atter andre er det tabu-områder det handler om – og så er man lige ved at le rigtigt: — I Svendborg blev der forleden holdt en konkurrence i electric boogie; ved I hvem der vandt? — Det gjorde en spastiker der var på vej over efter en sodavand. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

65 Revolution — Jeg er ligeglad med hvem din far er, du skal ikke gå her hvor jeg fisker! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

66 (1) Den store filminstruktør Cecil B. de Mille skulle en gang lave en film om Jesus. Han havde fået Yul Brynner til at spille hovedrollen, og det hele gik mægtig fint lige til man kom til scenen med Peters fiskedræt. Yul Brynner kunne ikke gå på vandet, og man kunne ikke få lavet nogen apparater der så naturtro ud, og som kunne få ham til det. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

67 (2) Så forhandlede man med paven i Rom om man ikke kunne få Jesus ned på jorden igen og være stand_in for Yul Brynner i lige denne scene som var så svær — det var jo et fromt formål. Og se det lykkedes. Jesus kom ned på jorden igen, man fik instrueret ham om hvad han skulle sige, og man gjorde alt klar til optagelse. Men da Jesus skulle ud og gå på vandet skete der det at han ganske langsomt men sikkert sank ned. Cecil B. de Mille blev meget oprevet og råbte til Jesus mens han endnu stod i vandet: – Hvorfor kan du ikke nu, når du kunne for 2000 år siden? Ole Togeby Den ekvivokke lyst

68 (3) Og Jesus svarede: – Dengang havde jeg jo heller ikke huller i fødderne endnu. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

69 Virkeligheden i flugten
Ved et kursus for blandet personal på et hospital diskuterer man hvilke, rolle situationsfornem-melse hos personalet spiller. En portør resu-merer diskusionen ved at sige: - Det betyder at man skal stikke fingeren i jorden før man siger noget. En anden portør falder ind: _ jammen så skal du jo ned i haven hver gang du siger noget! Latter. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

70 (2) En sygeplejerske: - Han kan jo have er urtepotte med op.
Mere latter. En anden sygeplejerske: - Man må ikke have jord på stuerne. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

71 (3) Anden portør: - Det er derfor Johannes (første portør) altid har hue på. Behersket latter. Overlægen: - Han kan bare stikke fingrene i ørerne. Overvældende latter. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

72 Virkeligheden i flugten
Ved en forhandling mellem universitetet og de bevilgende myndigheder i undervisnings-ministeriet siger prodekanen fra universitetet: - Forpligtelse og ressourcer må følge, ad. Hvorpå lederen af den ministerielle delegation svarer: - Og omvendt! Behersket let bitter latter også fra universitetsfolk. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

73 Virkeligheden i flugten
Ved et møde blandt universitetsfolk om sprogvidenskabelig forskning i Danmark, fortæller en deltager om et forskningsprojekt hvor man har undersøgt dialektforholdene i Hirtshals. Han siger: - Der er ikke nogen problemer med dialekter i Hirtshals fordi lærerne i meget høj grad – I MEGET HØJ GRAD - rekrutteres blandt vendelboer. Og det er i øvrigt også tilfældet i de hollandske kommuner hvor vi har de samme forhold. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

74 (2) En anden deltager i mødet, den eneste som er ingeniør og ikke sprogvidenskabsper-son: Der er de også vendelboer? Kæmpelatter. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

75 Hakkeorden Det er karakteristisk for alle de tre refererede eksempler at der er stærke kræfter og vitale interesser på spil i de situationer der i flugten gribes i vittighederne. Som regel har vittighed-erne den funktion at vise at der bag den virke-lighed som er emnet for samtalen i situationen, er en anden virkelighed, nemlig den virkelighed som udgøres af at samtaleparternes forhold til hinanden. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

76 Virkeligheden i flugten
Pointen i flugtvittigheden har præcis samme virkning som i dåsevittigheden: pointen bytter om på figur og grund og viser at emnet for den foregående samtale ikke var virkeligt men tvetydigt og ekvivokt. handler således ikke (blot) om a) situationsfornem-melse, men også om b) hvem der har jord i hovedet; handler i virkeligheden ikke (blot) om a) at univer-siteterne skal have flere bevillinger, men også b) om at de skal bestille noget mere, og handler i virkeligheden ikke blot a) om sprogviden-skabens landvindinger, men også om b) lidt for selvbevidste sprogvidenskabsfolk. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

77 Virkeligheden i flugten
Det er vigtigt at indse at b-meddelserne hele tiden har ligget uudtalt i baggrunden af den for de fleste deltagere virkelige samtale om a-emnerne. Pointen opfattes af alle deltagere som noget der er mar-keret som ikke-virkeligt, her især med stemmeføring og mimik, og det medfører det samme rammeparadoks som i dåsevittighederne. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

78 Hakkeorden Vittigheder som de refererede har alle som funktion at afprøve grænserne for en ny hakke- og verdensorden. Første portør betoner sin ret til at snakke med om hospitalets problemer ved den bevidst billedlig udtryksmåde. Anden portør markerer med sin replik at første portør ikke skal tro at han er noget. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

79 Hakkeorden Første sygeplejerske spiller samme spil som første portør
og anden sygeplejerske vil på præcis samme måde som anden portør fortælle hende: ’at hun ikke skal stikke snuden for langt frem’; hvorefter overlægen sætter tingene på deres gamle plads: ’dem med jord i hovedet skal ikke blande sig’. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

80 Virkeligheden i flugten
Morskaben i vittigheden ”Han kan jo bare stikke fingrene i ørerne” kommer af at den er trefold ekvivok: a) hvor vigtigt det er for en portør med situa-tionsfornemmelse i omgang med patienterne, b) hvem der er kloge dumme, og c) hvem der scorer hvilke point i den øjeblikkelige situation og derved forandrer hakkeordenen. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

81 Virkeligheden i flugten
Denne virkelighedsfordobling virker for alle de tilstedeværende som en enorm bevidsthedsudvidelse og derfor som noget meget tilfredsstillende. Også for dem der må affinde sig med at få den nederste plads i hakkeordenen, nemlig første portør. Bevidsthedsudvidelse er det tilfredsstillende. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

82 Virkeligheden i flugten
Den 2. portør fra kurset på hospitalet, fortalte ved middagen den næstsidste aften følgende historie: Jeg havde en drøm i nat, men jeg vågnede pludselig op. Jeg drømte at jeg var død og kom op til Sankt Peter. Jeg spurgte om jeg måtte komme ind og Sankt Peter sagde at jeg først skulle bestå nogle prøver. - Kan du se den ø dernede? - Ja, det er Bornholm. - Kan du se den skov? - Ja, det er Almindingen. Godt hvis du ikke kan fælde den skov med en neglefil, så kan du ikke komme ind. Jeg for ned, og det lykkedes mig også at fælde den skov. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

83 (2) Så kom jeg op til Sankt Peter igen og han sagde:
- Det var flot. Kan du se den ø? - Ja, det er Sjælland. - Kan du se den sø? - Ja, det er Arresø. - Hvis du kan tømme den med en teske, så kan du komme i himlen. Jeg sprang ned - jeg var jo alligevel død - og det lykkedes mig faktisk at tømme hele Arresø med en teske. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

84 (3) Da jeg kom op til Sankt Peter 3. gang, sagde han:
Nå, Morten, så mangler du kun én opgave, så skal du nok komme i himlen: Kan du se den bygning dernede? - Ja, det er hospitalet. - Godt, kan du se den mand? (og så pegede historiefortælleren på overlægen ved bordet) - Ja, det er overlægen. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

85 (4) - Hvis du med ord kan få ham til at give snaps til frokosten i morgen, så kommer du i himlen. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

86 Virkeligheden i flugten
Ole Togeby Den ekvivokke lyst

87 Sjibolet Jødiske vittigheder kræver kendskab til jødisk kultur; uden det forstår man ikke baggrunden: Kohn: »Tjener, vil De give mig noget af fisken!« » Undskyld Hr., det er skinke.« »Har jeg spurgt hvad fisken hedder?« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

88 Sjibolet Engang før revolutionen rejste en jøde gennem Rusland. Han sad og læste i sin avis, da en russisk soldat henvendte sig til ham og spurgte ham ien uforskammet tone: — Du jøde der, sig mig hvad klokken er! Jøden tog roligt sit lommeur op og viste det til den russiske soldat uden at åbne det øverste låg. — Hvorfor viser du mig det lukket? spurgte soldaten. — Hvis du gennem to par underbukser, og et par almindelige benklæder kan se, at jeg er jøde, så kan du vel også se hvad klokken er, når uret er lukket. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

89 Sjibolet Folk kalder Salomon en vis mand, fordi han kunne finde barnets mor. Det er selvfølgelig også et kunststykke. Men hvis han havde kunnet finde barnets fader, så havde det været virkelig visdom. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

90 Sjibolet To jøder mødes ved badehuset. »Har du taget et bad, « spørger den ene. »Hvorfor det?« spørger den anden tilbage, »mangler der et?« To jøder mødes uden for bade huset: Nå, så er der gået et år igen siger de til hinanden Ole Togeby Den ekvivokke lyst

91 Sjibolet En jøde står foran en kristen slagter og betragter den for ham forbudte skinke. Til sidst får han så meget lyst til den at han går ind og spørger på prisen, hvorpå der lyder et frygteligt tordenskrald lige i nærheden. Jøden vender sig og siger i retning af den atmosfæriske forstyrrelse: »Man har vel lov at spørge?!« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

92 Sjibolet Sådanne etniske vittigheder, hvor det at være jøde tematiseres, er en slags adgangsbillet; hvis man ikke kender til de regler og de forhold som vittigheden vender på hovedet, så kan man slet ikke forstå det morsomme. Omvendt, hvis man ler, er man med i klubben. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

93 Sjibolet Og gileaditterne afskar efraimitterne fra Jordans vadesteder. Hver gang så en af de efraimitiske flygtninge sagde: »Lad mig komme over!« spurgte Gileads mænd: »Er du efraimit?« Og når han svarede: »Nej!« sagde de til ham: »Sig sjibolet!« og når han sagde sibolet, fordi han ikke kunne udtale ordet rigtigt, greb de ham og huggede ham ned ved Jordans vadesteder. Ved den lejlighed faldt der efraimitter. Dommerbogen 12, 5-6 Ole Togeby Den ekvivokke lyst

94 Sjibolet En melamed belærer sine drenge: »Hunde der gør, bider ikke. « Timen er slut, og hele khejderen går hjem. Få skridt fra skolehuset kommer der en lille hund løbende og farer bjæffende løs på rabbineren, denne begynder at løbe, og med ham hele skaren af elever, så godt den lange kaftan tillader det. Åndeløst, i fuldt løb, spørger eleverne: »Men Rebe, har du ikke lige lært os: hunde der gø, bider ikke!?« Og den stadigt hurtigere løbende lærer gisper: »JEG ved det, DU ved det, men jeg ved ikke om DEN ved det?« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

95 Sjibolet Til rabbineren kommer der en børnerig jøde med et spørgsmål: » Gives der et helt sikkert middel mod undfangelse?« Rabbineren: "Ja,det gør der. Drik limonade!« Den stakkels jøde: »Før eller efter?« Rabbineren: »Før eller efter - visse -vasse - I stedet for!« Ole Togeby Den ekvivokke lyst

96 (1) Tre jøder fra forskellige shtetler skændes om hvis mirakelrabbiner der gjorde størst undere. Den første fortæller om sin at han for nylig var ude at rejse da han blev overrasket af et frygteligt regnvejr. Hvad gør reben? Han begynder at bede – og hvad gør Gud? Til højre regnede det, til venstre regnede det, men hvor reben rejste, var der ingen regn. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

97 (2) Den anden beretter, at hans rebe en fredag ved middagstid begav sig hjemad, men hesten var træt, og det blev senere og senere og målet var stadig overhovedet ikke i syne. Hvad gør reben? Han begynder at bede – og hvad gør Gud? Til højre var det sabbat, til venstre var det sabbat, men hvor reben red, var der ingen sabbat! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

98 (3) Det bliver dog overtrumfet af den tredje fortæller: »Vores rebe så Mojshe Tejtlbojms lille dreng stå foran en mur og ... spise en ... skinkemad! »Muren skal styrte ned over dig, « udbrød reben. Men så tænkte han straks: »Ak, det arme barn ved ikke hvad det gør.« Og han beder til Gud om at muren IKKE styrter sammen. Og hvad gjorde Gud? Muren faldt ikke sammen. « Ole Togeby Den ekvivokke lyst

99 Værdiernes revolution
Ved etniske vittigheder er det selve etniciteten der kommer i spil, og jøderne viser jo styrken i deres tro, ved at de tør sætte den på spil ved at lade den indgår i ekvivokke sammenhænge. Kommer den ud intakt, er den så meget stærkere: Ole Togeby Den ekvivokke lyst

100 100 zloty (1) Den ekvivokke lyst
Da russerne havde indtaget byen Khelm (under Anden Verdenskrig), kom en russisk soldat cyklende på en af byens gader. Ved et af husene såhan en gammel jøde som stod med sit bedesjal om skuldrene og bad til Gud. Soldaten stod af cyklen og spurgte den gamle: — Hvad laver du? — Jeg beder til Gud. — Og hvad beder du om? — Jeg beder Gud sende mig 100 zloty til at købe middagsmad for. — Du er dum sagde soldaten. Der findes ingen Gud. Nu vil jeg give dig 50 zloty, og så skal du vide at du har fået pengene ikke af Gud, men af en russisk soldat. Så gav han ham de 50 zloty, satte sig på cyklen og kørte videre. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

101 100 zloty (2) Jøden stak pengene i lommen og fortsatte sine bønner:
— Herre min Gud! Tak for din gave. Men hvis du vil sende penge til mig en anden gang, så gør det ikke gennem en russisk soldat. Han stjæler halvdelen. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

102 Perkervittigheder — Der er tre tyrkere i Guiness rekordbog — Nå!!
— Der er en, der ikke har nogen børn! — Der er en, der har fast arbejde! — Og der er en, der bor i Tyrkiet! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

103 Perkervittigheder — De er begge bedst, når de er rejst.
Nogle vittigheder har en gåde, en revolution af de ekvivokke elementer, men de har samtidig en klar tendens: — Hvad er ligheden mellem en pik og perker? — De er begge bedst, når de er rejst. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

104 Perkervittigheder — Hvornår må man spytte en tyrkerkvinde i ansigtet?
Nogle har kun tendens og ingen revolution i den 4. dimension – så de er egentlig ikke vittigheder: — Hvornår må man spytte en tyrkerkvinde i ansigtet? — Når der er ild i hendes overskæg — Hvad kalder man en tyrkisk kone, der vandrer rundt i Ishøjs kloaksystem? — Hjemmegående husmor! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

105 Perkervittigheder — Hvad er det der er 18 meter langt, gult og lugter af hvidløg? — Bussen til Ishøj! — Hvad er forskellen på en kamel og en tyrkerkvinde? — Kamelens overskæg er større. — Hvad er forskellen på en perkerkælling og en elefant? — Cirka to kilo og en sort kjole. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

106 Perkervittigheder Nogle har ikke blot tendens, men er en forhånelse af andre mennesker; dem skal selv den der vover politisk ukorrekthed, holde sig fra: — Ved du, hvordan man gør en tyrkisk kvinde gravid? — Onaner op af en væg, og lad fluerne klare resten! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

107 Perkervittigheder — Ved du, hvordan man redder en perker fra at drukne? — Nej. — Godt! Nogle har en kognitiv mekanisme og værdiernes revolution; de får derved en slags ventil-funktion, både for de dominerendes aggression og for de undertrykketes frustration Ole Togeby Den ekvivokke lyst

108 Perkervittigheder Nogle gange vender tendensen pludselig om, og anklagen vender mod afsenderen: — Ved du, hvordan man virkelig redder en perker fra at drukne? — Nej. — Man flytter foden fra hans hovede. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

109 Perkervittigheder Tyrkeren der kommer op på arbejds-formidlingen.
A: - Har I et arbejde til mig. B: - Ja. Vi har arbejde til dig, fri bolig og fri bil, om måned. A: - Du tar' pis på mig. B: - Det var sku’ da dig der startede! Ole Togeby Den ekvivokke lyst

110 Kommunen giver tilladelse til at genopføre fyrværkerifabrikken
Koldingvittighederne har vel en slags ventilfunktion; man skal jo leve med en bydel i ruiner: Nyt fra Kolding. Kommunen giver tilladelse til at genopføre fyrværkerifabrikken - da den ikke længere ligger i et beboelseskvarter. Ole Togeby Den ekvivokke lyst

111 Kolding politi mener, at Alexandra eventuelt kan have sat ild på fyrværkerifabrikken i Kolding. Hun har udtalt, at "hun ikke vil være den eneste kineser, der bliver brændt af i år." Ole Togeby Den ekvivokke lyst


Download ppt "Ole Togeby Den ekvivokke lyst"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google