Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen"— Præsentationens transcript:

1 Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
v. projektleder Nina Mourier

2 Vælg fuldkorn først Fødevareminister Eva Kjer Hansen er frivillig fuldkornsambassadør ” Vi har netop indarbejdet fuldkorn, i de otte kostråd, så kampagnen her er meget velkommen. Jeg håber, den vil være med til at gøre en forskel for vores sundhed,”

3

4 Store sundhedsgevinster ved fuldkorn
Risikoen for hjertesygdomme reduceres Risikoen for diabetes reduceres Risikoen for kræft reduceres Risikoen for blodprop i hjernen reduceres Forebygger overvægt Forbedre ”mavesundheden”

5 75 g fuldkorn dagligt - hvad er det?

6 Vi får for lidt – vidensgrundlag fra DTU
Mindre end 9 ud af 10 forbrugere (voksne) får IKKE den anbefalede mængde på 75 g om dagen! Får ikke 75 g fuldkorn om dagen Spiser 75 g fuldkorn om dagen

7 Fuldkorn er hele pakken!
Hvad er fuldkorn? Fuldkorn er hele pakken! Skal; beskytter kimen Fiber B - Vitaminer Mineraler Frøhvide; tilfører energi Kulhydrater/stivelse Protein og vand Vitaminer – B, E Kim; nærings”bank” B Vitaminer Vitamin B-E Mineraler Phytokemikalier

8 Hot and not – anatomisk definition
Er fuldkorn Ikke fuldkorn Byg Hørfrø Havre Sesamfrø Hvede Græskarkerner Rug Boghvede Ris Vilde ris Hirse (alm. hirse) Majs (tørret) Sorghum/durra

9 Fuldkornspartnerskabet
Erhverv og detailhandlen Fuldkorns partnerskabet Inte Myndigheder Sundheds organisationer

10 Partnerne indtil videre….
Skal FDB ikke også være med?

11 Støtter indtil videre…

12 Vision & Mission Vision ”Partnerskabet fremmer folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn” Mission ”Partnerskabet øger tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbreder kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning”

13 Fuldkornsstrategier Gøre fuldkorn mere tilgængeligt
Tilgængelighed Produktudvikling Logo og kommunikation Events og nye normer Gøre fuldkorn mere tilgængeligt Berige eksisterende produkter Skabe nye sociale normer og nye markeder Udvikle nye og mere velsmagende produkter med fuldkorn Gøre det nemmere at finde produkter med fuldkorn Involvere flere partnere

14 Ideer om fuldkorn Fuldkorn er det tunge brød
Kulturanalyse, Kræftens Bekæmpelse nov. 2007 Ideer om fuldkorn Fuldkorn er det tunge brød Fuldkorn er kun hele kerner Mørkt brød indeholder meget fuldkorn Grovbrød og fuldkornsbrød er det samme Fuldkorn er synlige kerner Alle kerner er fuldkorn

15 Hurtige successer Kulturanalyse, Kræftens Bekæmpelse nov. 2007
Lækkert smørrebrød Hjemmebag – Frisk bagt Nye normer/sociale anledninger

16 Find fuldkorn - nyt ernærings- og fuldkornslogo
Myndigheder High–end logo, der markedsfører 1 af de 8 kostråd Høj troværdighed Findes på over 150 varer i detailhandlen og til foodservice Hver 5. dansker kender logoet og forbinder det med sundhed

17 Krav og ernæringsprofil
Produktgruppe Fuldkorn Øvrige vilkår Mel, gryn og ris 100% fuldkorn regnet på produktets tørstof (% TS) kostfiber mindst 6 g/100 g Brød Mindst 50 % fuldkorn regnet på produktets tørstof (% TS ) og mindst 30 % fuldkorn regnet som QUID. Begge dele skal være opfyldt. fedt højst 7 g/100 g sukkerarter totalt højst 5 g/100 g natrium højst 0,5 g/100 g kostfiber mindst 5 g/100 g Knækbrød Mindst 60% fuldkorn regnet på produktets tørstof (% TS) Morgenmadscerealier renfremstillede sukkerarter højst 10 g/100 g sukkerarter totalt højst 13 g/100 g kostfiber mindst 6 g/100 g

18 Udvalgte resultater Mindst 10 nye produktlanceringer
Monitoreringsprogrammet har vist; Kendskab til logo 20% efter 1 måned! Salg af hvedebrød med fuldkorn % Fuldkorn som trend – fx grød

19 Aktiviteter 2009 Øget tilgængelighed
Løfte bundniveauet på alt mel til hvedeprodukter Flere produkter med fuldkornslogo på – nye opskrifter, nye produkter i detail og food- service

20 Etablering af ny viden og best practise
Indsats i daginstitutioner – opfølgning på vejledning fra FVST Indsats for at skabe nye normer på arbejdspladsen – bl.a. i forbindelse med Mens Health Week Indsats på en teknisk skole samt skolebørn – indlæring og morgenmad

21 www.fuldkorn.dk og partnernes kanaler
Kommunikation I detailhandlen I skrevne og elektro- niske medier I uge 25- Mens Health Week- produktion af opskriftshæfte med opskrifter til mænd Food Expo – eksponering med fokus på arbejdspladser og kantiner og partnernes kanaler Facebook ”Fuldkorn er guldkorn”, ”FUC!”

22 Sådan kan I være med Spørg efter fuldkorns varianter i forbindelse med jeres indkøb Gør opmærksom på hvor kunderne finder fuldkorn (f.eks. med skiltning med fuldkornslogoet) Bliv støtter eller partnere i partnerskabet Kontakt projektleder Nina Mourier på

23 Citat Ja, fuldkorn er skønt! Mine unger er bl.a. vilde med fuldkornspasta. Det er utroligt, hvor stor forskel der er på den mængde, man kan indtage afhængigt af, om det er fuldkorn eller ej. Vi spiser væsentligt mindre portioner, når vi vælger fuldkorn. Det mætter bare mere..... Jeg synes, det er en genial kampagne! Tak for det! Pia Reidel Mygdam

24


Download ppt "Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google