Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder"— Præsentationens transcript:

1 Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder
Jens Hørlück Institut for Økonomi Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

2 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Agenda Banaliteter - Fundamental IT økonomi Handel med forbrugere – et eksempel E-handel - Begrundelser for e-handel Fra strategisk fordel til nødvendighed Fundamental IT økonomi Hvordan gør man? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

3 Banale udsagn, der ofte ignoreres
Teknologien angiver mulighederne Økonomien bestemmer den rationelle adfærd. Menneskers adfærd er ikke (altid?) rationel IT i sig selv giver ingen gevinst Anvendelsen kan give gevinst Under de rette betingelser Automatisering? Mennesker tænker og handler associativt Programmer reagerer altid efter en forud fastlagt procedure. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

4 Fundamental IT - Økonomi
Uopslideligt Men forældes Kan ændres Medfører ønsker om ændring Kopier er identiske med original Billige at producere/kopiere Værdien afhænger ofte af antallet af andre brugere Positivt: jo flere anvendere, jo bedre Negativt: det koster at være sidst. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

5 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Hvem er kunden? Forbrugere? – B2C Virksomheder? – B2B 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

6 Teori og erfaringer fra salg til forbrugere
Standardprodukter Tiltro-produkter Oplevelsesprodukter Bøger, CD, mærkevare-legetøj… Mælk, mel Tøj, musikanlæg større køb: bil, hus …. Grøntsager, frugt Koncerter, ferie, rejser Tilliden opbygges ud fra produktet: erfaring eller information Tilliden opbygges ved konfrontation med produktet Tilliden opbygges ud fra leverandør: erfaring / information 3. Parts information om produkt kan være væsentlig. ???? 3. Parts information om leverandør kan være væsentlig E-handel afhænger af logistikken Traditionel handel med dyre produkter støttes af information Adgangstegn er ideelt til e-handel 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

7 Teori og erfaringer fra salg til forbrugere
Standardprodukter Tiltro-produkter Oplevelsesprodukter Bøger, CD, mærkevare-legetøj… Mælk, mel Tøj, musikanlæg større køb: bil, hus …. Grøntsager, frugt Koncerter, ferie, rejser Tilliden opbygges ud fra produktet: erfaring eller information Tilliden opbygges ved konfrontation med produktet Tilliden opbygges ud fra leverandør: erfaring / information 3. Parts information om produkt kan være væsentlig. ???? 3. Parts information om leverandør kan være væsentlig E-handel afhænger af logistikken Traditionel handel med dyre produkter støttes af information Adgangstegn er ideelt til e-handel 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

8 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

9 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Startet 1996 Sælger økologiske fødevarer – især grøntsager Markedsføring via ”mund til øre” Leverer en gang ugentligt Valg mellem 6 forskellige kasser Årstiderne bestemmer udvalget i kassen Ultimo 2002 kunder ansatte Ca. en snes leverandører 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

10 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Mill. kr 1999 2000 2001 2002 Omsætning 6,5 31,9 77,7 134,6 Driftsresultat -1,1 -3,4 1,1 6,9 Netto efter skat 1,3 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

11 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Handelspartnere Hvad kan vi Hvad er der muligheder i? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

12 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
E-handel / EDI efter krav fra handelspartner Nødvendighed? Hvem dikterer betingelserne? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

13 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
E-handel som strategisk mulighed Først på markedet? Nej - Understøt kerneforretning! 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

14 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

15 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Auktion over friskfanget fisk 5 ansatte – ton – 183 mill. kr. Auktionen er ændret til hollandsk ur Bud fra op til 14 opkøbere + op til 200 via Internet En beskeden del sælges via on-line bud Usikkerheden på gulvet medfører højere bud (sammenlignet med andre traditionelle auktioner) Teknikken / og handelssystemet er købt i Holland Tilmelding af handlende Bankgaranti Information til Internet bydere om fisken 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

16 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

17 www.fld.dk / www.vvsnet.com
Finn L. & Davidsen VVS: mellemstor VVS installatør 55 ansatte Bruger VVSNET.COM til store udbud (f.eks. renovering) 10-20 udbud pr. år Til mindre udbud og vedligehold bruges traditionelle forretningsmetoder. VVSNET.COM er en elektronisk markedsplads Sælgere af VVS artikler til VVS installatører Licitation Spotmarked til restpartier 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

18 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

19 E-handel som strategisk mulighed
Dynamik i højsædet - fleksibilitet over stabilitet Ad Hoc løsninger - Offer-økonomisk model høj Køb af specielle systemer Specielt udviklede systemer Tid Teknologisk Dynamik Køb af standardsystemer Gamle systemer Man arbejder med en todeling af enterprisen, en deterministisk del som omfatter de normale enterprise discipliner, hvor alt er sat i system, man igangsætter efter bestemte procedurer, brugere registereres i centrale sikkerhedssystemer, man har kapasistetsprocedurer på plads, der er en høj grad af determinisme omkring igangsætning og produktions af den slags systemer. Her skal man tjene penge på driften af sine systemer, dvs. at der her benyttes en kostøkonomisk model, sikkerhed og determinisme har fortrin for fleksibilitet. Det er typisk tale om forretningens kerneområder og der er tale om at der udvikles efter relativt detaljerede metodikker. I den anden ende er der de nye tiltag, fx en ny investeringsmulighed, (hvis vi er de eneste på markedet der tilbyder en sådan kan vore kunder leve med at stabiliteten ikke er optimal, (dog må sikkerheden ikke være kompromitteret)) men time to marked er altafgørende (hvis man er den første med det rigtige så er man den der løber med markedsandele…..) her er udviklingsprocessen mere ad hoc, der er fokus på hurtige leverancer, der er fokus på udviklingsfleksibilitet (hurtige reprioriteringer, hurtige deploy’s,..) den økonomiske model er en offermodel, (hvad går vi potentielt glip af ved ikke at have denne service klar nu?) man køber hvor det er muligt, og teknologien kan være (Bent Ole’s C++ build 765 på Børge Egons Appserver 0.8.1) Kører man denne model i dens rene form får man det jeg kalder ”skillinflation” (der vil være så mange forskellige teknologier tilstede at man ikke vil kunne udvikle sine produkter uden at reimplementere og konvertere) derfor skal man sørge for at bygge en refaktorering ind i sin process, og allerbedst sørge for at den infrastruktur man baserer sig på kan refaktoreres og etableres under videreudvikling i det deterministiske område i takt med at en given service udbygges og bliver til en kerneservice….Nu er scenen sat for en præsentation af Multikanalarkitekturen…. lav Frit efter Gartner Group lav høj Forretnings Dynamik Stabilitet i højsædet sikkerhed over fleksibilitet - omkostninger centrale - kerneforretning 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

20 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
E-handel / EDI som omkostningsreduktion Standard Alle gør det – ingen særskilt fordel Er der volumen nok til at spare penge? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

21 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

22 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Producent af teknisk lysudstyr 400 ansatte i DK og UK SCANMARKET.COM til ”ikke strategiske varer” Inviterer 4-5 leverandører til at give bud på en bestemt dag, f.eks. mellem 15 og 16. Man kan se bud, men ikke hvem der byder Der lukkes tidligst 5 min. efter et bud, uanset tidspunkt. Bruger ikke tid på møder med leverandører Har reduceret omkostningerne med 25-30% til kontorartikler mm. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

23 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

24 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Økonomi ved IT - investering Startomkostninger: dyrere for de første. Skjulte omkostninger: - spildtid - nedsat produktivitet - ………. Kendte omkostninger i virksomheden: især kendt tidsforbrug og uddannelse Konsulentydelser Software Hardware Først på markedet Senere 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

25 MEDCOM - Det danske sundhedsdatanet
2,5 mill. udskrivningsbreve pr. år: Patienten udskrives Lægen dikterer til journalen Sekretæren skriver journalen Yngste læge dikterer udskrivningsbrevet Sekretæren skriver det Yngste læge godkender det Overlægen godkender det Sekretæren sender det med post til praktiserende læge Praktiserende læge laver et resumé Sekretæren skriver det i journalen 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

26 MEDCOM - Det danske sundhedsdatanet
2/3 sendes nu via EDI Patienten udskrives Lægen skriver / dikterer til journalen – også brevet (Sekretæren skriver journalen) Sekretæren sender det med EDI til praktiserende læge, og det lagres automatisk i journalen 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

27 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Økonomi ved IT Store faste omkostninger Lave omkostninger pr. transaktion Kr. Indtægter Specialudviklet system Faste IT omkostninger Standard system Antal transaktioner 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

28 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet
Hvordan kommer man i gang? Dansk Industri’s trappe: 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

29 Hvordan kommer man videre?
Hvilken begrundelse er der for at anvende E-handel? Krav fra handelspartner? Simpelt at svare på. Omkostningsreduktion? Hvad gør de andre? Er der kompetence i virksomheden? Er der volumen nok til at spare penge? Strategisk anvendelse? Hvad er vores kerneforretning? Er der en god idé? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet


Download ppt "Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google