Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Www.ibiz-center.dk Introduktion til eBusiness 27. februar 2008 Knud Erik Hilding-Hamann.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Www.ibiz-center.dk Introduktion til eBusiness 27. februar 2008 Knud Erik Hilding-Hamann."— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til eBusiness 27. februar 2008 Knud Erik Hilding-Hamann

2 Agenda •Hvad er IBIZ-Centeret? •Hvorfor gå i gang med eBusiness? –Udviklingen –Fordele •Grundlæggende begreber •Kom godt i gang

3 2014www.ibiz-center.dk Hvad er IBIZ-Centeret? •Formålet er at nedbryde barrierer mod anvendelsen af IT i danske virksomheder •Målgruppen er små og mellemstore virksomheder, der har behov for eBusiness til at understøtte deres forretningsudvikling •Etableret af Videnskabsministeriet og Rådet for Teknologi og Innovation, som et 3-årigt tiltag (-2010) •Drives i et samarbejde mellem Teknologisk Institut og DELTA •Gratis og uvildigt

4 Starthjælps- forløb eHandels- initativer Opmærksomheds- skabelse Markedsovervågning Videnformidling Mobile innovations- værkstæder / demonstrations- rum Opgaven

5 2014www.ibiz-center.dk DanmarksTuren •Inspirationsworkshops –Virksomhederne •Instruktionsworkshops –Erhvervschefer, bankrådgivere, revisorer, advokater •Undervisningsworkshop –Elever på relevante undervisningsinstitutioner •”eBusiness messe” i mobil udstillingstrailer –8-14 eBusiness leverandører –20 byer 31 marts – 28 april 2008

6 Hvorfor gå i gang med eBusiness?

7 Vi kan da bare gøre som vi plejer…

8 Udviklingen Før •Teknisk •Stort •Dyrt

9 Udviklingen Nu •Brugervenligt •Småt •Overkommeligt

10 Fordele ved eBusiness •Slip for fejl •Færre papirer •Spar tid på administration •Undgå Læs Ind-service •Slip for at stå i kø på posthuset •Undgå at kunder glemmer mødeaftaler

11 Er der forskel? eHandeleBusiness

12 eHandel - elektronisk Handel •Udveksling af information •Via / NemHandel / EDI/ mobiltelefon •Beskeder •Dokumenter og tegninger •Afgive/modtage tilbud, ordre og ordrebekræftelse •Udstede/modtage faktura/kreditnota •Markedsføring •Hjemmeside •Elektronisk varekatalog og prisliste •Kundeservice •Bestilling og betaling af varer/ydelser via internettet

13 eBusiness - elektronisk Business •Bredere end eHandel •”At sætte strøm på arbejdsgange” •”At automatisere arbejdsgangene ved hjælp af IT- systemer og dermed skabe større værdi for virksomheden og dens kunder” eHandel er en del af eBusiness

14 Hvad er så eBusiness? At sætte strøm på arbejdsgange i: • Indkøb • Logistik • Innovation og udvikling • Produktion • Produkter • Salg • Markedsføring • Information • eLæring

15 Økonomi og regnskab ERP - Enterprise Resource Planning •Regnskabssystem eller økonomisystem => samler alle data –Økonomi (regnskab) –Køb (leverandører) –Salg (kunder) –Lager (varer) –Produktion (styklister) –Personale (løn/timer)

16 Administration •NemHandel –Varekatalog –Prisliste –Tilbud –Ordre –Ordrebekræftelse –Faktura –Kreditnota

17 NemHandel - mySupply … så nemt som at sende en

18 Salg og kunder CRM - Customer Relationship Management •Systematisering af salg og kunder –Visitkort kartotek –Oplysninger om •Indkøbsvaner •Handelsmønstre –Bedre service –Videndeling –Opfølgning

19 Markedsføring CMS - Content Management System •Styring af hjemmesider –Let opbygning –Let vedligeholdelse af layout og indhold –Ligner tekstbehandling Mobiltelefoni •Reminder om aftaler •Reklame •Quiz, spørgeskema mv.

20 Succes historien - Kliim Coiffure •Tid er en mangelvare hos vores kunder, så de skal hjælpes så meget som muligt fra vores side, siger Allan Kliim •Systemet tager sig af alt det praktiske som f.eks. onlinebooking og valg af klipning, inden kunden møder op, og systemet fortæller mig, nøjagtig hvor jeg skal sætte ind •Hele systemet med dets forskellige værktøjer fungerer nærmest som en sparringspartner for mig, og den hjælper mig med at udvikle salonen løbende Kilde: Hairtools

21 Kom godt i gang Beslut dig for: •Hvilke typer af eBusiness der passer til dig •Hvilke gevinster du forventer •Hvem der er din målgruppe •Hvilken type løsning du har brug for •Hvem der skal drive løsningen Sikre dig at: •Du har hørt dine kunder/leverandører om deres behov og ønsker •Din virksomhed er parat

22 Gode råd •Udvælg de arbejdsgange der med fordel kan sættes strøm på •Tag udgangspunkt i virksomheden ikke i IT! •Tænk stort - men start småt •Lær af andres erfaringer og samarbejd på tværs •Udnævn en eBusiness ambassadør •Fokus på ”quick wins”

23 Alt er muligt


Download ppt "Www.ibiz-center.dk Introduktion til eBusiness 27. februar 2008 Knud Erik Hilding-Hamann."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google