Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forbrugeradfærd i fremtiden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forbrugeradfærd i fremtiden"— Præsentationens transcript:

1 Forbrugeradfærd i fremtiden
Jesper Bo Jensen, Fremforsk

2 Demografi Norge 2009-2020 Middelprognosen
Kilde: Statistisk sentralbyro, 2008

3 Demografi Norge absolutte tal 2009-2020
2009 2020 Ændring 0-9 592764 652632 59868 10-19 630182 647302 17120 20-29 580932 713110 132178 30-39 683936 713523 29587 40-49 674780 722353 47573 50-59 603915 702312 98397 60-69 465854 580928 115074 70-79 286214 431517 145303 80-89 185322 176384 -8938 90 + 32906 40833 7927 I alt 644089

4 Privat Konsum Norge (Gennemsnitlig stigning 3,15% p.a.)
Mængde- Opgørelse (faste priser) Kilde: Statistisk Sentralbyro

5

6 Krisen Finanskrisen – usikkerhed om banker verden over
Dyb økonomisk krise i USA – nedgangen er kommet over 2 år Krise i Europa og i Norge Finanskrisen rammer banker og kredit – men pakken løser kun bankproblemet Det store økonomiske krise er først på vej, men den bliver nok ikke så dyb i Norge

7 Efter nedturen Derefter foretager vi en prioritering
Det kommer til at vare et par år, før vi får vækst for alvor igen Det vil ramme forbruget på følgende måde: Først skærer vi ned på alt med den samme andel Det sker lige nu Derefter foretager vi en prioritering Det sker efter 1-2 år – her er det vigtigt at gøre sig gældende Derefter skaber vi et nyt forbrugsmønster – også på fødevaresiden Markedsindsatsen fra midten af krisen er helt afgørende!

8 Vi bliver situations-bestemte af at blive rigere
Vores privatforbrug fordobles på ca. 27 år I stigende grad køber man ikke efter behov, men efter indskydelse, lyst, inspiration eller andre tilfældigheder En undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia De gamle livsstilssegmenter er forsvundet – det er ikke længere bestemte befolkningsgrupper, der køber bestemte varer Valgforskning, forskning i børneopdragelse og anden sociologisk forskning viser også dette resultat Høj kvalitet, lav pris – eller noget særligt

9 Situationsbestemte forbrug

10 Høj kvalitet til lav pris Unikke eller helt særlige
Den todelte verden Tæthed Høj kvalitet til lav pris Unikke eller helt særlige produkter A B

11

12 De seks generationer Baby Boomers Generation Jones Generation X
Den store under og efterkrigsgeneration: 40-tallister, 68-generation Fra mangel til overflod P-pillen Født Generation Jones Nyopdaget generation stor generation, ”Jones”, fordi de er almindelige Stereoanlægget Født Generation X Nå-generationen Den lille efter p-pillen Selvcentrerede, selv-optagne, udadvendte Videoen Født Generation Y Den mindste generation Kvinder ud på arbejdsmarkedet Pc, mobiltelefon Født Generation Z Mellemkrigs­generation Stor familieværdier Projekt-og curlingbørn Digital natives Født New Millenium Efter 9-11 generationen Kulturel homogen. 1. verdensborgergen. Wi–Fi (Wireless internet) Født

13 Mere bevidste og kyniske forbrugere
Design, etik, idé Vil ikke skilles, familieværdier, samfundet er vigtigt Penge! Interrailgenerationen En ny start frem for den 3. alder – begynder forfra i 50erne Status, position Skaber den nye iscenesættelse via familien Succes er familie, karriere og fritid i forening Perfektion som mål

14 Generation X født 1965-77 Selv-centrerede og selvorienterede
Ekstroverte – vis det hele Søger personlig succes Ego orienterede mere end forgængere/efterfølgere Workaholics Gamle yuppier Går efter status Hardcore punk, rock, disco Brand entusiaster: Den perfekte livsstil Drømmen om det gode liv – gennem familien og arbejdet

15 Generation Y Den mindste født 1978-89 Teknologi: Pc, mobiltelefon
Veluddannede Fun-shoppers Store sociale talenter Myself Inc. Mestre mange valg og en ustabil og labil situation Verdensborgere af sind Been there, done that Zappere Ambivalente Hvad var det lige, jeg ville være? Og hvor længe? Stilnormader De evige teenagere: Sex and the city life - all life Stil frem for Brands Situationsbestemt forbrug Søger ægthed – autenticitet

16 Generation Z Projekt, trofæ og curling børn, som forældre vil gøre alt for. Børnene i første række De er ikke egoistiske, men socialiseret til at være individualister. Alle har ret til at følge drømme og blive en succes – for nogle er udseendet, for andre digitale skills og for andre sportslige og musikalske evner - Paris Hilton syndrom De skifter roller og værdier afhængig af de fælleskaber( arbejde, skole, fritid, spil)

17 Tendenser om tid Vi arbejder mere
Vi bruger mere tid på at være sammen med vores børn, lave mad, købe ind, huslige gøremål og at spise Vi sover mindre og bruger langt mindre tid på at lave ingenting Vi mangler fritid og i særligt grad Fri Tid Det er den frie tid, som nogle forsøger at fange igen på toilettet Ro, stilhed og fordybelse vil blive det næste

18 Tid, energi, rum og opmærksomhed
Mangel på tid og opmærksomhed Meget stærk konkurrence fra e-tail. Købe ind på rejser & ophold i udlandet Skabe destinationer Centrene et brand i sig selv Genopladning som et attraktivt koncept

19 Tidsånden under og efter krisen
De små religioners tid Individuelle løsninger på de store problemstillinger Coaching, godgørenhed, meditation, krystaller Sparsommelighed og Obama Økonomisk nedtur skaber ændringer i tidsånden Fra optimalisme og substans til eskapisme: Den lille luksus – små forkælelser Æstetik i stedet for etik Introvert forbrug – ikke ekstrovert og demonstrativt Fornuft frem for overflod – den lille regnemaskine

20 Fremtidens butik?

21 Ny bog om forbrugere: www.fremforsk.dk

22 www.fremforsk.dk Jesper Bo Jensen
Fremforsk Montanagade 29E 8000 Århus C E T M


Download ppt "Forbrugeradfærd i fremtiden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google