Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008."— Præsentationens transcript:

1 1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008

2 Agenda Highlights for 1. halvår 2008/09
Regnskabsmæssig udvikling, 1. halvår 2008/09 Forretningsgrundlag, markedssituationen og fremtidige tiltag Forventninger til 2008/09 Kontakt: Hans Barslund, EVP & CFO

3 Hovedpunkter for 1. halvår 2008/09
Vanskelige markedsvilkår yderligere skærpet som følge af fortsat global makroøkonomisk afmatning og finansiel ustabilitet Omsætning reduceret med 5% (YoY) Omsætning til Brand Stores på niveau med sidste år, men same-store-sales reduceret Tilbagegang skyldes væsentligst udfasning af produktkunder Bruttoavance steget fra 39% til 40% (YoY) EBIT-margin på 6,1% mod 8,3% sidste år Resultat før skat på DKK 21,9m mod sidste års DKK 42,1m – væsentligt påvirket af tab på terminskontrakter (JPY) Cash flow påvirket af indtjeningsnedgang og stigende tilgodehavender Forventninger til 2008/09 nedjusteres

4 REGNSKABSMÆSSIG UDVIKLING 1. HALVÅR 2008/09
TO MAKE BOCONCEPT® NO. 1 BRAND WITHIN URBAN INTERIORS OUR VISION what we want to achieve :

5 Same-store-sales kraftigt påvirket af forværret økonomisk klima
Omsætning realiseret med DKK 562,8m svarende til tilbagegang på -5% YoY Væsentligst pga. udfasning af produktkunder og Studios Omsætning til Brand Stores på niveau med sidste år (alle butikker) Same-store-sales reduceret med 10% (YoY) Omsætning kraftigt påvirket af negativ global makroøkonomisk udvikling med aftagende vækst, faldende forbrugertillid, færre bolighandler og reduceret købekraft Markederne i Spanien, USA , UK og Danmark hårdest ramt Lancering af ny kollektion og større markedsføringstiltag har ikke kunnet opveje negative markedsforhold Trafik til Brand Stores væsentligt reduceret, hvilket har medført opbremsning i ordreindgang i 2Q 2008/09

6 Brand Stores' pipeline intakt
Brand Stores som primær salgskanal 90% af omsætningen i 1. halvår 2008/09 Nettotilgang på 15 Brand Stores i 1. halvår 2008/09 Åbninger på hovedmarkederne i Frankrig, USA, Japan, Danmark og Kina Fortsat stor interesse fra både nye og eksisterende franchisetager i at åbne nye butikker Tilgang af nye butikker vil primært finde sted på eksisterende markeder Sekundært vil udvidelsen finde sted på nye vækstmarkeder, f.eks. i Mexico og Singapore

7 Bruttoavance stigende – EBIT-margin falder
Bruttoavancen er steget til 40% fra 39% (YoY) Intensiveret indsats for variabel omkostningsbase Øget andel af sourcing og tilpasning til ændrede efterspørgselsmønstre har medført reduktion i antal ansatte EBIT-margin faldet fra 8,3% til 6,1% (YoY) Faldende omsætning rammer EBIT-margin Øgede hensættelse reducerer driftsresultat med DKK 6m ift. sidste år EBIT-margin i 2Q 2008/09 realiseret med 6,3%

8 Resultat under det forventede
Tab på netto-finansielle poster på DKK 9,2m – væsentligst som følge af urealiserede tab på JPY (DKK 11,2m) Resultat før skat realiseret med DKK 21,9m mod DKK 42,1m sidste år Resultat efter skat realiseret med DKK 15,8m mod DKK 29,6m sidste år

9 Stigende tilgodehavender påvirker cash flow
Balancesum udgør efter 1. halvår 2008/09 DKK 594,1m (DKK 30,1m mere end sidste år) Tilgodehavender øget pga. stigende antal kreditdage Tilkøb af to Brand Stores (DK og S), frasalg af én (UK) Færre investeringer i anlægsaktiver end budgetteret Egenkapital udgør DKK 196,6m svarende til en soliditet på 33,1% Negativt cash flow* på DKK 42,5m som følge af stigende kapitalbinding i arbejdskapital og lavere indtjening * Cash flow før afdrag på langfristet gæld

10 FORRETNINGSGRUNDLAG, MARKEDSSITUATIONEN OG FREMTIDIGE TILTAG
CUSTOMISED URBAN DESIGN OUR BRAND SOUL the most singular way to describe our brand :

11 BoConcept's forretningsgrundlag
International retail-orienteret konceptholder inden for møbler og livsstilsprodukter til det private hjem Fokuseret på udvikling, support og forsyning til den globale franchisekæde, BoConcept, som opererer i 47lande 239 BoConcept Brand Stores Primær salgskanal m2 individuelt drevne franchisebutikker på ‘high-traffic locations’ Udelukkende salg af BoConcepts produkter BoConcept Studios Sekundær salgskanal m2 shop-in-shops BoConcepts produkter er et supplement til produkter fra andre brands BoConcepts kerne kompetencer Design og branding 'Best practice' i retail- og salgsprocesser Supply Chain Management og sourcing Produktion af plademøbler

12 BoConcept har bevæget sig opad i markedet
Fuldt ud globalt koncept BoConcepts produkter er markedets mest kommercielle og koordinerede med hensyn til design Kollektionen er opdelt i tre stilarter som er positioneret i den høje ende af ’mid-market’ for at reducere eksponering mod priskonkurrence BoConcepts primære målgruppe er brand-orienterede trend-spottere

13 Prisbelønnet franchisemodel
Franchise model baseret på gennemtestet koncept, som har været anvendt siden 1999 Stærkt fokus på vækst i antal Brand Stores siden 2004 145 franchisetagere driver 239 Brand Stores – flere og flere åbner nu deres butik nr. 2, 3 og 4 (’cluster’-strategi) Gennemsnitlig omsætning i Brand Stores på EUR 1,5m p.a. (dog stor forskel) BoConcept tilbyder franchisetagere massiv support til at øge same-store-sales gennem performanceoptimering

14 Markedsvilkår yderligere skærpet
Situationen Aftagende global vækst og forbrugertillid reducerer trafik til Brands Stores, hvilket skaber stigende pres på ordreindgang og same-store-sales. Situationen er yderligere skærpet i Q2 2008/09 Positiv modtagelse af ny kollektion har ikke kunne opveje den negative makroøkonomiske udvikling Den vigende omsætning presser indtjeningsmarginalerne eftersom der ikke realiseres et merindtjeningsbidrag som følge af Economy of Scale Tiltag fra BoConcepts side Målrettet indsats for at øge same-store-sales Taktisk markedsføring til at genere øget trafik til Brand Stores Lokale butiksaktiviteter (low cost) Kollektion 09/10 reflekterer markedssituationen Interior decoration set-up udrulles feb. 2009 Fokus på at øge antal nye Brand Stores på eksisterende og nye markeder gennem bearbejdning af pipeline Intensiveret indsats for at gøre produktionsomkostningerne variable i forhold til ordreindgang Sourcing-andel stigende Egenproduktion tilpasses – nedlukning af produktion i Herning Generel omkostningsreduktion personer færre siden primo 2008/09

15 Egenproduktion samles i Ølgod
BoConcept har besluttet at lukke sin plademøbelfabrik i Herning og samle al egenproduktion i Ølgod Skal sikre fortsat omkostningseffektiv drift Fokus på udnyttelse af kapacitet samt anlæggelse af mere teknologisk produktionsproces Nuværende administrative funktioner og hovedkontor bevares i Herning Flytningen af produktion fra Herning til Ølgod ventes gennemført i februar 2009 og medfører nedlæggelse af ca. 40 stillinger Nedlukningen af produktionen i Herning forventes at give anledning til årlig omkostningsbesparelse på DKK 10m fra og med 2009/10 I 2008/09 forventes nedlukningen af medføre restruktureringsomkostninger på ca. DKK 10m 15

16 FORVENTNINGER TIL 2008/09 OUR MISSION what we do to achieve our vision THROUGH PASSIONATE AND PERSISTENT PERFORMANCE WE MAKE CUSTOMISED AND COORDINATED DESIGN FURNITURE AND ACCESSORIES AFFORDABLE TO THE URBAN-MINDED SHOPPER :

17 Forventninger til 2008/09 nedjusteres
Global afmatning og finansiel ustabilitet fortsætter uændret Visibilitet meget lav, men ingen tegn på nærtstående ændring i markedsvilkår. Forventning om en positiv same-store-sales i 2. halvår 2008/09 kan ikke opretholdes Effekt af nyåbning i 2007/08 og 2008/09 forventes ikke at kunne opveje nedgang i same-store-sales henover året Opdaterede forventninger til 2008/09 Omsætning Same-store-sales EBIT-margin Resultat før skat Cash flow CAPEX Brand Stores -2 til -5% -8% 5,5-6,0% DKK 40-50m, inkl. restruktureringsomk. Mindre negativt DKK 30-35m stk. netto 17

18 Q&A FOR YDERLIGERE INFORMATION BESØG VORES HJEMMESIDE www.boconcept.dk

19


Download ppt "1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google