Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arlas strategi – og globale muligheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arlas strategi – og globale muligheder"— Præsentationens transcript:

1 Arlas strategi – og globale muligheder
Af næstformand Jan Toft Nørgaard

2 Kort om Arla Medarbejdere: 18.112 Produktion i 12 lande
Produkter sælges i mere end 100 lande Omsætning: 63 mia. DKK Fusioner og opkøb: Tholstrup, Hirtshals, Allgäuland, Milko, Hansa, MUH og Milk Link *Note: Tal fra Arlas årsrapport 2012

3 Arlas omsætning fordelt på markeder
Kernemarkeder: Danmark, Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland og Holland. Kilde: Arla Foods, februar 2013

4 Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds
Vores nye mission Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds mælk og skabe muligheder for deres vækst I filmen sagde Åke Hantoft, at vi har et godt udgangspunkt for at sikre den højest mulige værdi til vores landmænd, hvilket er det, der er andelsselskabets – og dermed vores – eksistensgrundlag. Det leder os hen til vores mission, som er den, der beskriver, hvorfor vi overhovedet er her. Vores nye mission lyder: Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds mælk og skabe muligheder for deres vækst. Som et andelsselskab, der er ejet af mælkeproducenter, er det vores opgave at sikre, at vi kan skabe så meget værdi som muligt ud af andelshavernes og leverandørernes mælk og derved opnå en konkurrencedygtig mælkepris til dem. Arlas vækst og andelshavernes vækst på gårdene er uløseligt forbundet. For andelshaverne er det vigtigt at have sikkerhed for afsætningen af mælken, og det til en god pris – ikke kun her og nu men også i fremtiden. Uden et sikkert fremtidsperspektiv kan de ikke udvikle deres gårde. For Arla er det vigtigt, at andelshaverne udvikler deres gårde, fordi det sikrer os den mælk, vi har brug for til vores vækst. Arla skal til hver en tid have mælk nok til at kunne levere de produkter, som nuværende og nye kunder og forbrugere efterspørger. I Arla tror vi på, at vi gennem vækst sikrer en stabil og god mælkepris, hvilket skal til for at give vores andelshavere en tro på fremtiden og en tillid til Arla.

5 Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed
Vores nye vision Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis Som vi så i filmen, så siger Peder Tuborgh, at vi sammen skal skabe fremtidens mejeri. Det har vi – i Arla - gjort siden andelsbevægelsen startede for 130 år siden, det er en del af vores historiske rødder, og det skal vi fortsætte med at gøre i de næste mange år. Arlas bestyrelse og koncernledelse har formuleret Arlas overordnede mål - for de næste mange år - i en ny vision. Arlas vision er det mål, som vi arbejder mod – og det vil kræve en væsentlig indsats af os for at nå dertil. Visionen lyder: Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis. Men hvad betyder det? Hvis vi kigger nærmere på de enkelte ord, så har de hver især en betydning: At skabe fremtidens mejeri betyder at: Vi vil være ledende lige fra innovation og teknologi til standarder og omstruktureringer. Det kan vi f.eks. være ved at udvikle helt nye produktkategorier, eller ved at gøre ting på en ny og anderledes måde, som adskiller os fra vores konkurrenter. Sundhed betyder at: Vi producerer ernæringsrigtige og sikre mejeriprodukter, som vores forbrugere over hele verden kan stole på. Det gør vi f.eks. ved at arbejde målrettet på at nedbringe indholdet af fedt, sukker og salt til et minimum. Og ved eksempelvis at videreudvikle vores høje standarder for kvalitet. Med inspiration mener vi, at: Vi er her for at inspirere – og mulighederne i mælkeprodukter er uendelige. Vi udvikler f.eks. hele tiden nye produkter, som med deres unikke smag og funktionalitet inspirerer forbrugere. Vi vil også være en inspirerende partner for vores kunder og udvikle nye inspirerende samarbejdsformer. Og i ordet verden ligger der, at: Vi har en vækstambition og har kunder og forbrugere overalt. Vi vil f.eks. bidrage til den daglige kost for millioner af mennesker – både i og uden for EU. På naturlig vis betyder at: Vi forpligter os til at være det mest naturlige og bæredygtige globale mejeri. Vi mener, at det er naturligt for os at skabe fremtidens mejeri, og samtidig gør vi det på naturlig vis ved at tænke naturen ind – hele vejen fra jord til bord. Vores nye vision vil være vores ledestjerne i de næste mange år. Også efter 2017.

6 De tre fokusområder i Strategi 2017
Udvikle kerneforretningen og de tre globale varemærker Vækst på markeder uden for EU Arlas første fokusområde er at udvikle kerneforretningen, så vi fortsat kan være den bedste mejerivirksomhed for forbrugerne på vores seks kernemarkeder: Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Finland. Vi skal udnytte potentialet i kerneforretningen – et potentiale, som vi har opbygget igennem de seneste år via fusioner. Det andet fokusområde er at skabe mere vækst på markeder uden for EU, hvor vi allerede er tilstede på mange – store og små – markeder, og hvor de fleste af dem har vist rigtig gode vækstrater igennem de seneste år. Vi får et særligt fokus på Rusland, Kina, Mellemøsten & Afrika (MEA). Her kommer vi til at investere væsentligt i opbygningen og udviklingen af markederne. Det tredje fokusområde er, at vi i Arla skal blive endnu mere effektive i hele vores værdikæde. Det sker gennem effektiviseringsprogrammer som eksempelvis Lean, OPEX, DTV, TCO, CAPEX og Programme Zero. Vi skal opnå effektiviseringer for i alt 2,5 mia. DKK inden Der er endnu ikke sat et mål for de effektiviseringer, der skal gennemføres fra 2015 til 2017. Mere effektiv i hele værdikæden Kilde: Arla Foods 2013

7 Ambition om en stærk volumenvækst
Stigning i salgsvolumen fra 2011 til 2012 Mål 2012 Omsætning 2012 2,7 % 2-4 % DKK 20,7 mia. -1,0 % 8-12 % DKK 1,4 mia. 4,7 % 3-5 % DKK 3,1 mia.

8 Arla er en virksomhed i vækst
Arla total Kernemarkeder +6% p.a. 63 +6% p.a. 45 55 49 49 46 39 35 35 35 2008 2009 2010 2011 2012 2008 2009 2010 2011 2012 Vækstmarkeder Værdimarkeder +19% p.a. 4,4 +9% p.a. 4,5 3,9 4,0 3,2 3,8 3,7 2,7 2,2 3,2 2008 2009 2010 2011 2012 2008 2009 2010 2011 2012

9 Kinas import af sødmælkspulver er stigende
Arlas produkter Tusind tons ca. 30 % Kilde: China Customs

10 Arlas produkter sælges mange steder i Rusland – og flere kommer til
Primære produkter Fakta om Rusland 1. Befolkning 2012: ~142 millioner 2. Største land i verden (9 tidszoner) 3. Inflation 2012: 6% Sankt Petersburg Murmansk Petrozavodsk Moscow Perm Volgograd Rostov-na Petropavlovsk-Kamchatsky Ufa Ekaterinburg N.Novgorod Kazan Chelyabinsk Krasnodar Samara Astrakhan Omsk Khabarovsk Novosibirsk Krasnoyarsk Irkutsk Vladivistok

11 Arla skal vokse i Afrika
Fakta om Afrika Arla fokuserer på 3 stærke brands AFRICA 1. Bliver rigere (7,5% om året) 2. Repræsenterer ~7% af verdens vækstmarkeder 3. Bruger 45-80% af husholdningen på mad

12 Arlas effektiviseringsprogrammer
Tetris – OPEX OPEX projekt Driftsomkostninger i % af omsætningen 19 2011 (T3M) 18 Besparelser på 2,5 mia. DKK inden 2015. 2012 (T3M) 17 -0,9%p 16 J F M A M J J A S O N D Tetris – adm. medarbejdere 2013 Scalability Index 2013 6.058 -181 ×1,5 -90 116 5.787 111 Faste omkostninger Omsætning Marts Tetris Øvrige Oktober

13 Målet for Arla-indtjeningen i 2013
BASERAT PÅ NUVÆRENDE MARKEDSFORHOLD Arla-indtjening (DKK øre) Udvidelse på 5-8 danske øre 285 271 Det udvidede mål for 2013 kan måske nås – men det afhænger i høj grad af markedsudviklingen Faktisk 2012 Target 2013 Stretched target 2013

14 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Arlas strategi – og globale muligheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google