Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07"— Præsentationens transcript:

1 BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07

2 Agenda Introduktion til BoConcept Årsregnskabet for 2006/07
Markeder, koncept og strategi Langsigtede mål og forventninger 2007/08 Q&A Kontakter: Viggo Mølholm, koncernchef Hans Barslund, koncerndirektør

3 Historisk udvikling Fase I (1952-1992) Fase II (1993-2003)
Fra snedkervirksomhed til møbelproduktion Fase II ( ) Møbelproducent med egen franchisebaseret retailkæde Fase III (2004-) Retailorienteret konceptholder/international marketing- og logistikvirksomhed med egen møbelproduktion BPR og implementering af en fokuseret forretningsplan Optimering af distributions-setup, opgradering og vedligehold af butiksbestand samt frasalg af datterselskaber og områder, som ikke hører til BoConcepts kerneforretning One company – One brand – One distribution channel Vision: To make BoConcept no. 1 brand within urban interiors

4 BoConcept anno 2007 International retailorienteret konceptholder inden for møbler og livsstilsprodukter til det private hjem Efter omstrukturering af processer og en generel turnaround er fokus nu udelukkende på udvikling, support og forsyning til den globale franchisebaserede retailkæde, BoConcept 193 BoConcept Brand Stores Vigtigste afsætningskanal m2 individuelt drevne franchisebutikker High-traffic locations Udelukkende salg af BoConcept produkter 148 BoConcept Studios m2 shop-in-shops BoConcepts produkter er et supplement til produkter fra andre brands Brand Stores og Studios er repræsenteret i 45 lande verden over Kernekompetencer Design og branding 'Best practice' i retail- og salgsprocesser Supply Chain Management og sourcing Produktion af plademøbler

5 Solid økonomisk vækst gennem fem år

6 Aktionærforhold Medlem af MidCap+ på OMX Københavns Fondsbørs fra juli 2007 Fortsat vækst i likviditeten – handelsvolumen +32% (1Y) A-aktier / B-aktier 800+ registrerede aktionærer Free float ca. 75% Markedsværdi ca. 1,300 mia. kr. (B-aktier) Foreslået dividende for 2006/07: 2 kr. pr. 10-kronersaktie, nom.

7 Årsregnskabet for 2006/07

8 Årets strategiske tiltag følger planen
Sikring af levering og service: Leveringsproblemer i første halvår af 2006/07 pga. for stor produktudskiftning, stor ordreindgang og lav varebeholdning Produktionskapacitet og varebeholdning blev øget med det formål at afhjælpe problemet Ledelsen har øget fokus på effektivisering og udbygning af kernekompetencer: Yderligere outsourcing til Fjernøsten Nedlukning af dansk polsterdivision – fremtidig polsterproduktion til det europæiske marked sources fra strategisk partnerskab med litauisk producent Salg af BoConcepts trækomponentvirksomhed i Litauen

9 Fortsat solid omsætningsvækst
Omsætning på 1,047 mia. kr. – +17,7% YoY Lidt mindre end forventet (ca. 20%) pga. udskydelse af butiksåbninger fra 4. kvartal 2005/06 til næste regnskabsår og lavere vækst end forventet på det amerikanske marked Vækst på 9% i same-store-sale Nettotilgang for året er 30 Brand Stores og 4 Studios Strategisk fokus på Brand Stores som primær vækstfremmer Stigning på 45% i salget gennem Brand Stores (76% af den totale omsætning) Salget til produktkunder udgør – planmæssigt – en stadig mindre andel (tilbagegang på 42% YoY)

10 Indtjeningen fortsætter den positive udvikling
Bruttoavancen er reduceret fra 41,4% til 40,6% Reduktionen i bruttoavancen skyldes, at de stigende priser på råvarer, energi og arbejdskraft ikke kan overføres til produktpriserne på kort sigt (nye priser træder i kraft pr. 1. september 2007) EBIT-margin øget fra 4,1% til 6,6% (forventet niveau: 6,0%) Economy of scale Fortsat opadgående trend efterhånden som effekten af omkostningsstyring og fokus på SCM slår igennem Resultat før skat på 61,7 mio. kr. (forventet niveau: 55–60 mio. kr.). Stigning på 34 mio. kr. YoY, hvilket er lidt over det forventede niveau

11 Øgede investeringer i ekspansion og lagre…
Balancen er steget med 47,6 mio. kr. til 546,9 mio. kr. i løbet af året Investering i varelagre pga. stærk efterspørgsel Køb af tre Brand Stores i USA Åbning af egen Brand Store i Tokyo Stigning i tilgodehavender som resultat af øget aktivitet Netto rentebærende gæld reduceret til 184 mio. kr. Egenkapital på 148 mio. kr. svarende til en soliditetsgrad på 27%

12 …påvirker også cash flow
Cash flow før afdrag på langfristet gæld udgør 25,7 mio. kr. (forventet niveau: min. 10 mio. kr.) Forårsaget af Køb/åbning af egne Brand Stores Stigning i varelagre

13 Markeder, koncept og strategi

14

15 CUSTOMISED URBAN DESIGN
OUR BRAND SOUL the most singular way to describe our brand : CUSTOMISED URBAN DESIGN Vores brand soul er customised urban design. De møbler og accessories, vi designer, henvender sig til det moderne menneske, der henter sin inspiration fra, hvad der sker i de store metropoler. Vi henvender os til forbrugere, der vil have individuelle løsninger. Både produkt- og logstikmæssigt er vi i stand til at levere individuelle løsninger. Den urbane storby er den ultimative trend i dag. Metropolerne eksploderer i størrelse. Alle søger derhen og dem, der ikke gør det, orienterer sig ud fra stilen, der kommer derfra.

16 Efterspørgslen drives af global megatrend
Den urbane storby er tidens ultimative megatrend Metropoler bliver større og større, efterhånden som folk verden over slår sig ned i storbyer – eller tilegner sig storbylivet og livsstilen forbundet med dette I takt med at antallet af metropoler stiger, stiger behovet for customised designermøbler hastigt Markedet efterspørger i stigende grad moderne møbler fremfor de mere traditionelle møbler BoConcept har en helt exceptionel position på markedet til at kunne drage fordel af denne trend vha. følgende 'market drivers': Global koncept og tilstedeværelse Én global stil

17 Opdateret identitet som platform for fremtidig vækst

18 BoConcept har fundet den rette markedsposition
BoConcept er et globalt koncept BoConcepts produkter er markedets mest kommercielle og koordinerede med hensyn til design BoConcepts primære målgruppe består af brandorienterede trendsættere, som efterspørger designermøbler til overkommelige priser HIGH PRICE HIGH PRICE Rochebobois Rochebobois Lignet Lignet Roset Roset Natuzzi Natuzzi Heals Heals Crate & Barrel Crate & Barrel Habitat Habitat Bolia Bolia Ilva Ilva LOW IMAGE LOW IMAGE HIGH IMAGE HIGH IMAGE IDEm IDEm ø ø bler bler DFS DFS Argos Argos IKEA IKEA Better quality at the same price Jysk Jysk More sqm used on High-end products Hyper Markets Hyper Markets LOW PRICE LOW PRICE Source: BoConcept Source: BoConcept

19 Attraktivt franchisekoncept
Vores attraktive franchisemodel er bygget op omkring centralt styret marketing, distribution, support og konceptudvikling BoConcept er eneleverandør af et komplet produktprogram og butiksinventar til BoConcept Brand Stores og Studios Butiksstrategien er at: Udbygge antallet af Brand Stores på 'prime locations' Øge same-store-sale primært via hit rate og basket size Tilbyde vores kunder en exceptionel shoppingoplevelse

20 Flere butikker – større markeder
Nettotilgang af 30 Brand Stores (åbnet 42, lukket 12) og 4 Studios (åbnet 32, lukket 28) i 2006/07 BoConcept ejer p.t. 17 Brand Stores Det er hensigten, at disse skal sælges, eftersom det ikke er virksomhedens langsigtede strategi selv at eje Brand Stores Fokus på ti hovedmarkeder Markedsspredning minimerer konjunktursvingninger

21 Optimering af produktion og supply chain fortsætter med usvækket styrke
Øget fokus på SCM og produktionsoptimering som værdiskaber Egenproduktion af plademøbler i DK – al anden produktion sources (primært fra Østeuropa og Kina) Distributionscentre i Ølgod (DK), Bayonne (US) og Tokyo (JPN) Egenproduktion og eksterne leverandører måles på samme måde som eksterne leverandører med det formål at sikre konkurrenceevne og rentabilitet Kapaciteten søges fremover udvidet gennem øget outsourcing af varelagre og bedre distributionsplanlægning 60% af den samlede produktion sources – denne procentdel forventes at stige

22 Fortsættelse af strategi med fokus på profitabel vækst
Fokus på kundeoplevelsen i butikken skal gennemsyre værdikæden Organisk vækst søges realiseret via: Optimering af same-store-sale via yderligere investering i uddannelse af butikspersonale og fokuseret udvikling af butiks- og produktkoncepter (BoConcept University og BiC) Betydelig vækst i antallet af Brand Stores på hovedmarkeder (nettotilgang af enheder pr. år) Produktkunder forventes afviklet inden 2008/09 Øget sourcing og forbedret produktivitet i egen produktion for at opretholde bruttoavance Introduktion af 'best practise' værktøjer for at gøre omkostninger relateret til supply chain variable med efterspørgslen Economy of scale i forbindelse med øget omsætning vil forbedre EBIT-marginen Begrænset investering i langfristede aktiver, da vækst ikke er kapitalintensiv

23 Langsigtede mål og forventninger 2007/08

24 Opjustering af langsigtede mål
Gamle mål (2008/09) EBIT-margin min. 10% ROCE min. 20% Cash flow min. 4% af omsætningen 500 salgsenheder i 2010/11, hvoraf mindst 300 enheder er Brand Stores Nye mål (2010/11) Omsætning på 2 mia. kr. EBIT-margin minimum 12% ROCE minimum 30% Cash flow minimum 6% af omsætningen 500 salgsenheder, hvoraf mindst 350 enheder er Brand Stores Nuværende status Omsætning på 1,047 mio. kr. EBIT-margin 6,6% ROCE 14% Cash flow 2,5% af omsætningen 341 salgsenheder, hvoraf mindst 193 enheder er Brand Stores

25 Forventninger til 2007/08 Drift Omsætningsvækst på 15-20%
Same-store-sale øges som resultat af øget fokus og support Omsætning relateret til produktkunder formindskes gradvist Øget produktivitet og effekt af fabrikslukninger og frasalg øger EBIT-margin til 8% Resultat før skat forventes i niveauet 85–95 mio. kr. Antal af Brand Stores Nettotilgang af Brand Stores Investeringer og cash flow Investering i langfristede aktiver på 40–45 mio. kr. (et godt stykke over de seneste års niveau) Cash flow før afdrag på langfristet gæld forventes på mindst 35 mio. kr.

26 Opsummering 2006/07 – et vellykket år for BoConcept, som har bevist sandsynliggørelsen af vores vision BoConcepts koncept og design går perfekt i tråd med den globale megatrend Forretningsmodel, strategi og organisation er opdateret og på plads, således at vi kan drage fordel af kernekompetencer og tidligere refokuseringstiltag Lancering af ambitiøs plan – vejen til en stærk og profitable ikke-kapitalintensiv vækst er banet

27 Besøg vores website for yderligere oplysninger: www.boconcept.com
Q&A Besøg vores website for yderligere oplysninger:


Download ppt "BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google