Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri."— Præsentationens transcript:

1 Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri

2 Aðdragandi  Nemendur ekki nógu markvissir í námi sínu  Kennsla kennarans ekki að skila sér nógu vel til allra  Þörf fyrir að gera nemendur meðvitaðri og ábyrgari fyrir námi sínu  Þörf fyrir að taka skref í átt til einstaklingsmiðunar  Námskeið hjá Leni Dam

3 Framkvæmdin  Loggbækur teknar upp haustið 2002 í 1. bekk og notaðar í öllum bekkjum eftir það  Notkun loggbókar aðlöguð okkar þörfum og markmiðum  Loggbók skrifuð eftir hvern tíma  Markmiðin voru að vekja nemendur til meðvitaðrar umhugsunar um nám sitt  Samhliða var dregið úr kennarastýringu

4 Form loggbókanna  et stilehæfte A4  checkliste forrest i bogen  kursets læseplan på de første sider  en liste bagest i bogen over andet du er i gang med, fx. grammatik, romaner, film, o.s.v.  en linje mellem tekstens afsnit  et skilleblad for hvert tema med titel/emne og fx. dato, kommentarer, illustrationer eller pynt (frivilligt)  pæn, tydelig håndskrift  gerne lidt kreative (frivilligt)

5 Innihald loggbókanna Logbogen skal give et godt overblik over dit arbejde  Ugedag, dato  2 minutters samtale. Hvem talte du med, hvad talte I om? Giv eksempler på hvad der blev sagt. Hvordan gik samtalen? Hvorfor? Giv karakter.  Evt. gennemgang af hjemmearbejde. Fortæl hvad teksten/opgaven handlede om. Brug ord fra teksten/opgaven. Hvordan gik det for dig? Hvorfor?

6 Innihald loggbókanna frh.  Andre aktiviteter. Hvad lavede du? Fortæl om indholdet i teksten/opgaven. Brug ord fra teksten/opgaven. Arbejdede du alene eller med andre, i så fald, hvem? Hvordan gik det? Hvorfor?  Evaluer timen. Hvad fik du ud af den? Lærte du noget, trænede du noget, eller fik du nye oplysninger? Søg efter noget som du kan lære. Skete der noget uventet i timen? Sig hvordan du oplevede tingene og skriv dine egne kommentarer.  10 vigtige temaord/nye ord  Hjemmearbejde

7 Markmiðin  Að fá nemendur til að hugsa markvissar um nám sitt og vera virkir þátttakendur í því  Að stuðla að bættum orðaforða hvers og eins  Að þjálfa ritun og skriflega tjáningu  Að fá nemendur til að íhuga námsaðferðir sínar og árangur

8 Gallar  Nemendum finnst þetta mikil vinna  Selja þarf nemendum hugmyndina  Nemendur vinna verkið misvel  Yfirferð tekur mikinn tíma kennara  Stórir bekkir hamla því að hægt sé að fylgja verkinu eftir eins og æskilegt væri  Erfitt fyrir slökustu nemendurna  Nemendur geta fest sig í villum eða takmörkuðum orðaforða

9 Kostir  Nemendum fer fram í tungumálinu  Þeir falla ekki sem skrifa góða loggbók  Veitir mikla ritunarþjálfun  Loggbókin er einstaklingsmiðuð, nemendur geta lagt mismunandi áherslur  Margir nemendur verða góðir í að meta verk sín  Margir nemendur leggja mikinn metnað í verkið  Ómetanlegt áfangamat fyrir kennara

10 Dæmi  Samtaleøvelse: I dag snakkede jeg med Þóra. Vi skulle træne taleorden og spørge hinanden spørgsmål. Vi skulle finde ud telefonnummer, højde, vægt, alder og skonummer. Det gik meget godt. Vi havde næsten inge problemer med ad snakke og forstod hinanden meget godt. Jeg må endu tænke lidt om talerne inden jeg snakker fordi jeg forveksler alle “halv” talerene (halvtres, halvfjerds og halvfems). Jeg har også lidt problem med at huske at sige enheden inden jeg siger titalerne.

11 Dæmi  Aktiviteter: Jóhanna, Sigrún og Þóra Kristín visede et skuespil fra historien om Kejserens nye klæder. Skuespillet var meget sjovt og jeg tror de kommer at få en god karakter. Ingen anden gruppe havde lavet skuespillet helt klart. Vi fik tilbage vores skriftlige eksam fra filmen “Mifunes sidste sang”. Det gik meget godt for mig. Jeg er meget lykkelig med min karakter, jeg havde endu nogle dumme svenske fejl. Selma skrev at indeholdet var meget godt.

12 Dæmi  Aktiviteter: Vi gennemgik spørgsmålerne fra artiklen om nærsynede. Jeg havde ikka lavet dom alle men jeg tror jeg forstod teksten meget godt. Jeg forstod den også bedre fordi vi havde fundet temaord i opgaven fra teksten så jeg forstod alle vigtigeste ordene. Vi fik lidt tid til at lave alle spørgsmålerne klare. Vi begyndte med næste tekst men den handler om centralvarme til hele Europa. Island er meget aktivt i centralvarme så jeg vidste meget om emnet. Min far arbejder også meget med centralvarme og andre energiproduktioner i Island. Vi fik opgaver fra teksten fra Selma og jeg lavede alle temaorderne som vi skulle finde i teksten.  Temaord: geotermisk, atomkraftværk, overkommelige, bane, elværk, anlæg

13 Dæmi  Aktiviteter: Vi visede vores brochure. Det tror det gik ok. Jeg snakkede ikke så god dansk men musiken var sjov og brochuren var meget flot. Vi fik se nogle spillekort som Hulda, Hrefna, Snædís og Þóra havde tegnet islændske julenisser på. Der var også lidt tekst om hver nisse. Det var meget flot. Aðalsteinn, Ágúst og Unnar havde lavet en julehistorie og en julesang men jeg gad ikke læse hele historien, den var troligen god . Alle i klassen skal skrive karakter til de andre gruppe så vi fik lidt tid til det. Jeg tror Sigrún og pigerne og Halldór og drengerne havde lavet bedst arbejde af alle grupperne. Selma snakkede lidt om planlægning på eksamerne, valbøgerne og sidste ugen i skolen.  VI HAR JULEFERIE!!!

14 Dæmi  Aktiviteter: Jeg arbejdede med Þóra. Vi skulle vælge en artikel fra Illustreret videnskab og forstå den hele. Vi skal fortælle om artiklen i næste uge. Vi læste bægge to mange artikler men efter en lang tid fand vi en artikel som handlede om en kone som lignede en abe. Hun begyndte at arbejde i en cirkus og til sluttet giftede hun sig med cirkusen ejermand. Hun blev gravid og havde en dreng, men hun døde og hendes mand fik hende opstopped og brugte hende som attraktion for cirkusen. Jeg synes det var meget sjovt at læse disse artikler og jeg lærte meget. Der var mange i min klasse som ikke var i skole i dag på grund af dårligt vejr.

15 Mat  Loggbækurnar lesnar vandlega yfir eftir 4 – 5 vikur  Nemendur fá leiðbeiningar um framhaldið  Oft sjást þá miklar framfarir  Loggbókin gildir 10% af einkunn  Góð loggbók stuðlar að hærri einkunn í öðrum matsþáttum

16 Reynsla okkar  Loggbækurnar eru fyrirhafnarinnar virði  Erum enn að þróa og læra að leggja þetta fyrir nemendur  Þurfum að finna tímasparandi aðferðir við yfirferð  Vildum geta sinnt eftirfylgni betur  Gætum lagt enn meiri áherslu á ígrundun nemenda


Download ppt "Notkun loggbóka í tungumálanámi Selma Hauksdóttir Menntaskólanum á Akureyri."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google