Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT-1 - efterspil 2013. Forforståelse  værket  ny forforståelse  Forforståelse (før-forståelse): Den viden og de holdninger vi som mennesker har på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT-1 - efterspil 2013. Forforståelse  værket  ny forforståelse  Forforståelse (før-forståelse): Den viden og de holdninger vi som mennesker har på."— Præsentationens transcript:

1 AT-1 - efterspil 2013

2 Forforståelse  værket  ny forforståelse  Forforståelse (før-forståelse): Den viden og de holdninger vi som mennesker har på et givent tidspunkt og som er udgangspunkt for vores arbejde med tekster, drama, film, musik etc. Ny forforståelse: I arbejdet med værket vil vi få bekræftet, ændret og udvidet vores viden og holdninger. Værket udvider og ændrer altså vores forforståelse  Ny forforståelse Hermeneutik (fortolkningskunst) Mette Kynemund

3 ”Deformitet” – hvad forbandt du med ordet, da du blev præsenteret for det i fodbadet første dag? Hermeneutik i praksis - Forforståelse: Mette Kynemund

4 Hvordan ændrede din opfattelse sig af ordet ”deformitet”, efter du blev præsenteret for emnet mere indgående ude i din kunstnergruppe? Ny forforståelse? Mette Kynemund

5 Hvordan ændrede din opfattelse sig af ordet ”deformitet” i løbet af de 3 dage sig, efter du begyndte din egen kreative og praktiske arbejdsproces? Ny forforståelse? Mette Kynemund

6 Forforståelse  delen  helheden  Delen: Helheden: F.eks. et citatF.eks. et tema Forforståelse  delen Bekræftelse Ændring af forforståelse Udvidelse

7 2. Forklar det centrale citat Delen (fortolkning) 3. Sammenfat fortolkningen af de enkelte citater til ”temaer” Helhed (syntese 1) 4. Sammenfat ”temaerne” til tekstens budskab (-er) Helhed (syntese 2) 1. Find et centralt citat: Delen (analyse )

8 Processen i ord 1.Find et centralt citat 2.Forklar det centrale citat 3.Fastlæg tema/tendens 4.Ny forforståelse: vores forforståelse er blevet bekræftet, ændret og /eller udvidet en lille smule via tolkningen af det centrale citat Denne nye forforståelse er nu vores bagage af viden, som vi møder det næste citat med og dermed vores forforståelse.

9 2. Forklaring af citat Delen (fortolkning) Han er en blød mand 3. Fastlæggelse af ”tema” Helhed (syntese 1) Kønsroller 4. Ny forforståelse Manden forsøger at behage kvinden 1. Centralt citat: Delen (analyse ) ”jeg ka’ vaske op og lægge børnene i seng”

10 2. Forklaringen af citat Delen Hun vil have en stærk mand og en sexet elsket 3. Fastlæggelse af ”tema” Helhed Kønsroller 4. Ny forforståelse Kønsrollerne har ændret sig og misforståelser kan opstå 1. Centralt citat: Delen ”Nej, jeg mener, er værktøjet i orden Kan du udrette Noget stort?

11 Find 3-4 centrale citater (dele) i de teksten. Citaterne (delene) er centrale, hvis de via en fortolkning, kan bruges til at belyse f.eks. et tema (en helhed) eller et budskab (en helhed) ”Før” citaterne (delene) rundt i den hermeneutiske cirkel og brug cirklen til at demonstrere og forklare, hvad der sker trin for trin: Placer de centrale citater på plads 1 i hver sin cirkel (figur 3) Forklar det centrale citat (fortolkning) Noter, hvilket tema/budskab tolkningen af citaterne underbygger. Noter, hvordan din forforståelse er blevet bekræftet/udvidet /ændret til en ny forforståelse i arbejdet med citatet Det er en god idé at medbringe de udfyldte hermeneutiske cirkler til den mundtlige fremlæggelse. Så kan du pege og forklare samtidig.


Download ppt "AT-1 - efterspil 2013. Forforståelse  værket  ny forforståelse  Forforståelse (før-forståelse): Den viden og de holdninger vi som mennesker har på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google