Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Selvevaluering - manual

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Selvevaluering - manual"— Præsentationens transcript:

1 Selvevaluering - manual
Opdateret: maj 2014 Tidsplan - overordnet Område Evalueres 1. Skolens profil Sept. hvert år 2. Elevens faglige standpunkt Okt. lige år 3. Undervisningens mål m.v. Feb. ulige år 4. Elevens alsidige udvikling Marts ulige år 5. Frihed og folkestyre April ulige år 6. Tilbud om 10. klasse Sept. ulige år 7. Specialundervisning Okt. ulige år 8. Dansk som 2.sprog Feb. lige år 9. Videre i uddannelsessystem Marts lige år 10. Skolelederens plan April lige år 11. Samlet vurd. og handleplan Maj hvert år

2 Selvevaluering - manual
1. Skolens profil Skolens profil Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 1. a. Skolens værdigrundlag/formål/profil Skolens værdigrundlag/formål/profil beskrives. Sept. hvert år Ja Sept. 2013 FS Evalueret 25.sept.2013 Sept. 2014 1. b. Skolens samlede antal elever 5. September tal 1. c. Skolens samlede antal lærere Antal personer i fuldtidsstillinger 1. d. Undervisning på klassetrin Hvilke fag, på hvilke klassetrin, tilbyder skolen undervisning 1. e. Skolens organisering Skolens organisering. Beskrivelse af afdelinger, klassetrin, hold, grupper m.v. 1. f. Prøver Om skolen aflægger folkeskolens afgangsprøver (eller er prøvefri i et eller flere fag) 1. g. Slutmål Hvilke slutmål følges (Fælles mål eller egne – hvis egne angives disse) 1. h. Delmål Hvilke delmål følges (Fælles mål eller egne – hvis egne angives disse) Vurdering og evaluering af skolens profil Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens profil

3 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Evaluerings-metoder. Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. a. Evaluerings-metode til systematisk iagttagelse af elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af under-visningen Beskriv skolens evalueringsmetode(r) til systematisk iagttagelse af elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen. Desuden hvordan og hvor ofte de anvendes i fagene og på de enkelte klassetrin. Besvares som general beskrivelse evt. med konkrete eksempler Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 Vurdering og evaluering af skolens brug af evaluerings-metoder Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens brug af evalueringsmetoder

4 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Inddragelse af elever i evalueringen Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. b. Inddragelse af eleverne i evalueringen Beskriv hvordan og hvor ofte skolen inddrager eleverne i evalueringen af deres eget faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen. Bevares som generel beskrivelse evt. med konkrete eksempler Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 Vurdering af inddragelse af eleverne i evalueringen. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens inddragelse af eleverne i evalueringen

5 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Inddragelse af forældre i evalueringen Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. c. Inddragelse af forældre i evalueringen Beskriv hvordan og hvor ofte skolen inddrager forældre i evalueringen af deres eget barns faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen. Bevares som generel beskrivelse evt. med konkrete eksempler Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 Vurdering af inddragelse af forældrene i evalueringen. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens inddragelse af forældre i evalueringen

6 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Samarbejde mellem lærerne og videndeling Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. d. Samarbejde mellem lærerne og videndeling Beskrivelse af hvordan og hvor ofte de øvrige lærere inddrages i elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Bevares som generel beskrivelse evt. med konkrete eksempler Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 Vurdering af samarbejdet mellem lærere og videndeling. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til samarbejdet mellem lærerne og videndeling

7 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Underretning om standpunkt og udbytte af undervisning. Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. e. Underretning af elever og forældre om elevernes standpunkt og generelle udbytte af undervisnin-gen Beskrivelse af hvordan og hvor ofte de øvrige lærere inddrages i elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Bevares som generel beskrivelse evt. med konkrete eksempler Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens underretning af elever og forældre om elevernes standpunkt og generelle udbytte af undervisnin-gen. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens underretning af elever og forældre om elevernes standpunkt og generelle udbytte af undervisningen

8 Selvevaluering - manual
2. Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen Elevernes faglige standpunkt Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 2. f. Vurdering af elevernes generelle faglige st.pkt. Vurdering af elevernes generelle faglige standpunkt. Okt. lige år Ja Okt. 2012 FS Evalueret 9. okt. 2012 Okt. 2014 2. g. Vurdering af elevernes faglige st.pkt. Dansk Vurdering af elevernes faglige standpunkt i faget dansk. 2. h. Vurdering af elevernes faglige st.pkt. Matematik Vurdering af elevernes faglige standpunkt i faget matematik. 2. i. Vurdering af elevernes faglige st.pkt. Engelsk Vurdering af elevernes faglige standpunkt i faget engelsk 2. j. Vurdering af elevernes faglige st.pkt. Historie Vurdering af elevernes faglige standpunkt i historie, hvis skolen er prøvefri i historie. Nej Skolen afholder prøve i historie Vurdering. Kvalitetsevaluering af elevernes standpunkt. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til elevernes standpunkt

9 Selvevaluering - manual
3. Følges Fælles mål? Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse Følges Fælles mål? Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 3. a. Notér om skolen følger folkeskolens Fælles mål; slutmål og/eller delmål (trinmål) og/eller undervisningsplaner. * Følges Fælles Mål fuldt ud springes kapitel 3.b, 3.c, 3.d, 3.e over. Feb. ulige år Ja Feb. 2013 FS Evalueret 21. jan. 2013 Feb. 2015 Skolen følger Fælles Mål fuldt ud

10 Selvevaluering - manual
3. Følges Fælles mål? Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse Skolens egne undervisningsmål Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 3. b. Skolens egne slutmål Notér om skolen fastsætter sine egne slutmål. Notér i hvilke fag/fagområder skolen selv fastsætter sine slutmål. Notér hvem der er inddraget i fastlæggelsen af disse slutmål. Nej Skolen følger Fælles Mål 3. c. Skolens egne delmål Notér om skolen fastsætter sine egne delmål. Notér i hvilke fag/fagområder skolen selv fastsætter sine delmål. Notér hvem der er inddraget i fastlæggelse af disse delmål. 3. d. Skolens egne undervisningsplaner Notér om skolen laver sine egne undervisningsplaner. Notér i hvilke fag/fagområder skolen selv fastsætter sine undervisningsplaner. Notér hvem der er med i udarbejdelsen af disse undervisningsplaner. 3. e. Ændringer i skolens undervisningsmål Notér hvis, og i så fald hvordan og hvorfor, skolen har ændret på sine slutmål, delmål og undervisningsplaner i evalueringsperioden. Vurdering. Kvalitetse-valuering af arbejdet med skolens egne undervisningsmål Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til arbejdet med skolens egne undervisningsmål

11 Selvevaluering - manual
3. Følges Fælles mål? Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse Inddragelse af mål i den konkrete undervisning Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 3. f. Inddragelse af mål i de humanistiske fag Beskriv hvordan skolen inddrager undervisningsmålene i den konkrete undervisning med eksempler fra de humanistiske fag Feb. ulige år Ja Feb. 2013 FS Evalueret 21. jan. 2013 Feb. 2015 3. g. Inddragelse af mål i de naturfaglige fag. Beskriv hvordan skolen inddrager undervisningsmålene i den konkrete undervisning med eksempler fra de naturfaglige fag. 3. h. Inddragelse af mål i de praktisk/ musiske fag Beskriv hvordan skolen inddrager undervisningsmålene i den konkrete undervisning med eksempler fra de praktisk/musiske fag Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens inddragelse af mål i den konkrete undervisning. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til arbejdet med skolens inddragelse af mål i den konkrete undervisning

12 Selvevaluering - manual
3. Følges Fælles mål? Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse Lever skolen op til målene? Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 3. i. Lever mål op til det, der kræves? Beskriv hvordan skolen inddrager undervisningsmålene i den konkrete undervisning med eksempler fra de humanistiske fag Feb. ulige år Ja Feb. 2013 FS Evalueret 21. jan. 2013 Feb. 2015 3. j. Standpunktet på trinniveau til vurdering af undervis-ningen. Krydshenvis-ning til 2.f, 2.g, 2.h, 2.i, 2.j Beskriv hvordan skolen benytter sin viden om elevernes standpunkt på de enkelte trinniveauer, i henholdsvis dansk, matematik og engelsk, i sin evaluering af, om undervisningen faktisk leder frem mod de fastlagte delmål og slutmål. Vurdering. Kvalitets-evaluering af om skolen lever op til målene Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til at leve op til målene

13 Selvevaluering - manual
4. Elevernes alsidige udvikling Elevernes alsidige udvikling Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 4. a. Elevernes alsidige udvikling i fagene Beskriv hvordan skolen, i tilrettelæggelsen af undervisningen, givet med eksempler fra de forskellige faggrupper, fremmer elevernes alsidige udvikling Mar. ulige år Ja Marts 2013 FS Evalueret 5. mar. 2013 Marts 2015 4. b. Elevernes alsidige udvikling i skolens aktiviteter i øvrigt Beskriv hvordan skolen, i sine øvrige aktiviteter, fremmer elevernes alsidige udvikling. Herunder trivsel, undervisningsmiljø, meningsfuldhed, motivation, differentiering, samvær med andre, fællesskab og demokrati 4. c. Evaluerings-metoder til den alsidige udvikling Beskriv hvordan skolen evaluerer elevernes alsidige udvikling. Besvares som generel beskrivelse evt. med konkrete eksempler. Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens arbejde med elevernes alsidige udvikling. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med elevernes alsidige udvikling

14 Selvevaluering - manual
5. Frihed og folkestyre Frihed og folkestyre Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 5. a. Frihed og folkestyre i undervisnin-gen. De humanistiske fag Beskriv hvordan skolen forbereder eleverne til frihed og folkestyre, givet med eksempler fra selve undervisningen i de humanistiske fag Apr. ulige år Ja April 2013 FS Evalueret 18. apr. 2013 April 2015 5. b. Frihed og folkestyre. De naturfaglige fag. Beskriv hvordan skolen forbereder eleverne til frihed og folkestyre, givet med eksempler fra selve undervisningen i de naturfaglige fag. 5. c. Frihed og folkestyre. De praktisk/mu-siske fag. Beskriv hvordan skolen forbereder eleverne til frihed og folkestyre, givet med eksempler fra selve under-visningen i de praktisk/musiske fag. 5. d. Frihed og folkestyre i skolens øvrige aktiviteter Beskriv hvordan skolen forbereder eleverne til frihed og folkestyre, givet med eksempler fra skolens øvrige aktiviteter. Frihed og fol-kestyre i sko-lens kontakt med den en-kelte elev og på klasseniv. Beskriv hvordan skolen forbereder eleverne til frihed og folkestyre, givet med eksempler fra skolens kontakt med den enkelte elev og på klasseniveau. 5. f. Metoder til evaluering af frihed og folkestyre Beskriv hvilke metoder skolen anvender for at evaluere sin indsats i forhold til frihed og folkestyre. Vurdering. Kvalitets-evaluering af om skolens arbejde med frihed og folkestyre Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med frihed og folkestyre

15 Selvevaluering - manual
klasse 10. klasse Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 6. a. 10. klasse Notér om skolen har 10. klasse Sep. ulige år Nej Sep. 2013 FS 25.sept.2013 Sep. 2015 6. b. Fag ud over de obligatoriske Notér hvilke fag skolen tilbyder i 10. klasse ud over de obligatoriske. 6. c. Selvvalgt opgave Beskriv skolens forløb med den obligatoriske selvvalgte opgave 6. d. Uddan-nelsesplan Beskriv skolens forløb vedr. vejledning og tilrettelæggelse af uddannelsesplan 6. e. Bro-bygning og praktik Beskriv skolens forløb vedr. brobygning, kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med uddannelsesperspektiv Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens arbejde med 10. klasse Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med 10. klasse.

16 Selvevaluering - manual
7. Specialundervisning Specialunder-visning Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 7. a. Kvalifi-kationer/kom-petencer Beskriv hvordan skolen sikrer, at den har de nødvendige kvalifikationer/ kompetencer i forhold til specialundervisning Okt. ulige år Ja Okt. 2013 FS Evalueret 30. okt. 2013 Okt. 2015 7. b. Identifi-kation af elever 7. c. Organi-sering af specialunder-vsning Beskriv hvordan skolen organiserer sin specialundervisning 7. d. Handle-planer Beskriv hvordan skolen anvender handleplaner for elever, der modtager specialundervisning 7. e. Elevens behov Beskriv hvordan skolen sikrer, at den givne specialundervisning tilgodeser elevens behov Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens arbejde med specialunder-visning Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med specialundervisning

17 Selvevaluering - manual
8. Dansk som andetsprog Dansk som andetsprog Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 8. a. Nødven-dige kompe-tencer Beskriv hvordan skolen sikrer, at den har de nødvendige kompetencer i forhold til undervisning i dansk som andetsprog Feb. lige år Ja Feb. 2014 FS Evalueret 4. feb. 2014 Feb. 2016 8. b. Identifi-kation af elever Beskriv hvordan skolen identificerer de elever, der har behov for undervisning i dansk som andetsprog 8. c. Organi-sering af undervisnin-gen i dansk som andetsp. Beskriv hvordan skolen organiserer sin undervisning i dansk som andetsprog 8. d. Elevens behov Beskriv hvordan skolen sikrer, at den givne sprogstimulering tilgodeser elevens behov 8. e. Elevens udbytte Beskriv hvordan skolen følger op på elevens udbytte af undervisningen i sprogstimulering Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens arbejde med dansk som andetsprog Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med dansk som andetsprog

18 Selvevaluering - manual
9. Elevens videre forløb i uddannelsessystemet Elevens videre forløb i ud-dannelsesforl. Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 9. a. Skolens uddannelses-vejledning Noter om skolens uddannelses-vejledning varetages af skolen eller kommunen Marts lige år Ja Marts 2014 FS Evalueret 5. mar. 2014 Marts 2016 9. b. Evalu-ering af ud-dannelses-vejledning Beskriv hvordan skolen evaluerer sin uddannelsesvejledning – hvis den varetages af skolen 9. c. Overgang til ungdoms-uddannelser Beskriv hvilke ungdomsuddannelser skolens elever er overgået til samt oplysninger om elevgennemstrømning Link evt. til UU-hjemmeside Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolens arbejde med elevens videre forløb i uddannelses-systemet Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolens arbejde med elevens videre forløb i uddannelses-systemet.

19 Selvevaluering - manual
10. Skolelederens kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af undervisningen Skolelederens kvalitetssik-ring og kvalitetsudvik-ling af under-visningen Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 10. a. Skolele-derens plan for kvalitets-sikring af undervisning. Beskriv skolelederens plan for kvalitetssikring af undervisningen April lige år Ja April 2014 FS Evalueret 10. apr. 2014 April 2016 10. b. Skole-lederens plan for kvalitets-udvikling af undervisning. Beskriv skolelederens plan for kvalitetsudvikling af undervisningen 10. c. Kompe-tenceudvik-lingsplan Beskriv skolens plan for kompetenceudvikling 10. d. Orient-tering om nye krav Beskriv hvordan skolelederen holder sig orienteret om nye krav til de frie grundskoler og grundskolen i øvrigt samt hvordan disse implementeres Vurdering. Kvalitets-evaluering af skolelederens arbejde og kvalitets-udvikling af undervisning. Metode Resultat Målsætning Handleplan i forhold til skolelederens arbejde med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af undervisningen

20 Selvevaluering - manual
11. Samlet vurdering og handleplan Samlet vurdering og handleplan Indhold Skolens praksis her og nu Hvor ofte evalueres evalueres Ja/nej Deadline (dato) Ansvarlig (navn) Status på evalue-ringen Udført og på hjems. Næste evaluer. Andet 11. a. Sam-menfatning af vurderingen af selvevalue-ringens resultater Lav en sammenfatning af vurderingen af selvevalueringens resultater Maj hvert år Ja Maj 2014 FS Evalueret 21. maj 2014 Maj 2015 11. b. Kommende tiltag Beskriv skolens kommende tiltag på baggrund af selvevalueringen 11. c. Tidsplan Beskriv tidsplanen for gennemførelse af nye tiltag


Download ppt "Selvevaluering - manual"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google