Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beslutningsoplæg for ændret sammensætning af klubbens propelfly

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beslutningsoplæg for ændret sammensætning af klubbens propelfly"— Præsentationens transcript:

1 Beslutningsoplæg for ændret sammensætning af klubbens propelfly
Rotax Falke ? Eller.. Dimona TTC Beslutningsoplæg for ændret sammensætning af klubbens propelfly

2 Dagsorden Baggrund Formål Krav Mulige Fly Vurdering af Fly Økonomi
Konklusion

3 Baggrund Forslag til beslutning på dette års generalforsamling
Med motorsvævefly der er godkendt til flyslæb, vil det være muligt at sammenlægge funktionerne fra den nuværende Motorfalke og KZ 7 i et fly. Dermed kan der opnås besparelse i administrative og driftsmæssige opgaver og bedre udnyttelse af flyflåden, og endvidere opnås en større appeal hos klubbens medlemmer.

4 KZ 7 vedligeholdelse

5 Kan vi ikke bruge de penge bedre på en anden måde!
KZ 7 vedligeholdelse Kan vi ikke bruge de penge bedre på en anden måde! 5

6 Deltagerne Lars Hestehave Poul Erik Laursen Christian O’Brien
Mofa bruger (PPL) KZ7 slæbepilot Forbruger af slæb Flyslæbs instruktør Poul Erik Laursen Mofa bruger (PPL) KZ7 slæbepilot Mofa instruktør Christian O’Brien Mofa bruger (PPL) S-pilot Pilot under uddan. Steen Thomasberg Mofa bruger Mofa instruktør Flyslæbs instruktør STORforbruger af slæb Jesper Mølbak Mofa bruger Flyslæbs instruktør Kim Bjørn Mofa bruger Propel krejler Kommersiel pilot Flyslæbs instruktør

7 Formål Øge udnyttelsesgraden af den selvstartende flyflåde ved at:
Reducere arbejdsbelastningen i forhold til at holde 2 fly flyvende Øge antallet af flyvetimer pr. år pr. sæde Effektivisere slæb til reducerede takster Sikre at klubbens flyflåde på området (TMG/flyslæb) afspejler tidssvarende udvikling på området, samt er fremtidssikret

8 De 4 kasketter Klubmedlemmet: TMG brugeren: Slæbe brugeren:
Fastholde og tiltrække medlemmer Økonomisk sund Mindske vedligehold Fremtidssikret Følge klubbens strategi TMG brugeren: Nem at bruge og håndtere ene God komfort Høj rejsehastighed Godt forhold mellem tilbagelagt strækning og timepris (kr. pr. km) Slæbe brugeren: Godt slæbeperformance Hurtig turn-around tid Billige slæb Instruktøren: Godmodige flyveegenskaber Harmonisk Robust Pålidelig og driftsikker

9 Krav - overordnet Den ny TMG’en skal:
Kunne anvendes med samme lethed som nuværende Mofa (1 mand kan selv trække ud og sætte ind) Uden væsentlig skærpede krav kunne anvendes af de piloter der er omskolet på Mofa eller som ønsker at blive det. Til rejsebrug (Touring) have bedre præstationer en nuværende Mofa Have egenskaber der gør den egnet til FTST skoling, samt skoling direkte til S (hvis det bliver et tilbud i klubben) I flyslæb kunne slæbe ASK-21 i 4.000’ på under 15 minutter. På service/eftersynssiden skal det være mindre krævende end den nuværende Mofa og KZ 7. Leverandøren skal være pålidelig

10 Konsekvenser for klubben
10

11 Ny TMG Mere komfort og højere rejsehastighed vil give øget interesse for at flyve længere turer. Appeal vil gøre at man trækker flere venner / bekendte med ud for at give dem en tur. Dimonaen er ”hot” og vil tiltrække PPL piloter. Holdning: Jeg vil f…… ikke flyve Mofa ……. men hvis vi får en Dimona vil jeg også omskoles til TMG!!!! – så flere piloter vil få glæde af den. 11

12 Flyslæb Billigere slæb giver højere forbrug til:
Almindelige piloter, der dermed bliver mere trænet i slæb. Kunstflyvningspiloter og dermed får Acroen fløjet mere. Flere slæbepiloter gør det nemmere at tage Dimonaen til slæb i hverdagene i stedet for spillet – nemmere ud og indpakning!! Hvordan kombinerer vi flyslæb og touring? På grund af FlyINverted får KZ7 slæbt noget, men i praksis bliver det ikke til mange klubslæb om året, og derfor vil der reelt sjældent være en konflikt – spørg slæbepiloterne! Book Dimonaen til slæb, som andre booker den til touring eller skoling! 12

13 Skoling Behov for individuelle løsninger og fleksibilitet er tidens forudsætning. FTST og skoling direkte til S er i fremgang over hele landet. Dimonaen er den ideelle platform til dette, set i sammenhæng med vores øvrige flåde. Dimonaen er et blikfang. Skabe interesse hos nye grupper af personer Tiltrække personer der ellers gik efter PPL udd. ”Giver medlemmer vi ellers ikke kunne få fat i” 13

14 Fordele - opsummering Mere aktivitet, grundet:
Mere rejseflyvning Flere slæb Mere skoling Mere hverdagsflyvning Nye medlemmer Fastholde flere eksisterende medlemmer Frustration over gammelt materiel vendes til glæde ved nyt. Bedre klima i klubben 14

15 Kandidater Stemme S6 Grob 109 Ximango Rotax Falke med 100 Hk motor
Dimona TTC 115 Hk motor

16 Kandidater i DK Flytype Byggeår Registrering Klub Rotax Falke 2004
OY-XVR Skrydstrup 2002 OY-XZL Lemvig 1996 OY-XZY Svævethy OY-XYS Vejle Svæveflyveklub Dimona TTC 1999 OY-SGX Sønderjysk Flyveklub 2003 OY-XZD Herning Svæveflyveklub OY-XZM Dimona Gruppen, Herning 1997 OY-XZP Falkegruppen i FFF Dimona TC OY-TXY

17 Specifikationer

18 Spørgeskema undersøgelse
Spøgeskemaer udsendt til Rotax Falke og Dimona TC/TTC ejere, for at afdække tilfredshed /egnethed med hensyn til: Omskoling Grundskoling (FTST – Fast Track Soaring Training), samt skoling direkte til S-certifikat. Touring / Rejseflyvning. Flyslæb Driftsforhold i en klub Generel tilfredshed Dimona Rotax Falke

19 Rotax Falke 19

20 Rotax Falke - Vurdering
Stærke sider: Gennemprøvet konstruktion Velegnet til grundskoling Enkel at anvende / overskueligt cockpit Gode slæbe egenskaber (ASK i 4.000’ på 14 minutter) Prismæssigt mindre belastende Svagheder: Virker ikke så fremtidssikret Touring egenskaberne er ringere end Dimonaens Må ikke slæbe Duo Discus med vand Kræver mere vedligeholdelse Muligheder: Grundet enkeltheden i betjening kan det give større interesse og måske økonomi i efterfølgende at købe en Dimona Trusler: Overlever Scheibe-Aircraft – reservedele og efterfølgende service Virke ikke appellerende på PPL piloter 20

21 Dimona TTC

22 Dimona HK 36 - Vurdering Stærke sider: Svagheder: Muligheder: Trusler:
Moderne Glasfiber med mindre vedligehold Stor appeal til klubbens medlemmer Perfekt til Touring / rejseflyvning Godmodig til grundskoling Gode slæbe egenskaber (ASK i 4.000’ på 14 minutter) Må slæbe op til 750 kg (Duo med vand) Svagheder: Leverandøren har ry for at være langsom til at sende reservedele!? Avanceret cocpit / betjening Muligheder: Kan tiltrække flere PPL piloter Kan tiltrække flere medlemmer Højere gensalgsværdi Trusler: Taber Diamond Air interessen for HK36?

23 Vurdering - fakta Vigtighed / Point Samlet Score Betydning Dimona
Falke Touring / Rejsefly Rejsehastighed 4 5 3 20 12 Komfort 25 15 Instrumentering Pay-load Rækkevidde 16 Omskoling Fra S Fra Falke Fra PPL 9 FTST / Direkte til S Enkelthed Godmodighed Robusthed Flyslæb ASK 21 tid til 4.000' Turn around tid 2 10 Startstrækning (Græs/asfalt - ASK 21) 8 Maksimal TOW Hastighed i slæb (IAS) Økonomi Drift og Vedlighold Eftersyn stel Eftersyn motor Motoruddannelse Reservedels leveringstid Reservedels tilgængelighed (nu og fremtiden) Omkostninger (løbende) Omkostninger pr. flyvetime Timepris for piloten Andet Appeal til eksisterende og nye medlemmer Gensalgs værdi Håndtering på jorden 476 405 Vurdering - fakta

24 Økonomisk nøgletal Mofa / KZ 7 Rotax Falke Dimona TTC
Kostpris pr. time (Motor, Propel, Brændstof) 240,65 kr/time 312,48 kr/time Kostpris pr. time pr. kilometer 1,50 kr/km 1,59 kr/km Kostpris pr. time - Slæb 274,65 kr/time 414,48 kr/time Timepris (Skoling / Touring) 275 kr/time 350 kr/time Timepris (Skoling/Touring) pr. km 1,90 kr/km 1,79 kr/km Timepris (slæb) 850 kr/time 450 kr/time Pris på slæb til 2.000’ ensædet 105 kr Pris på slæb til 4.000’ ASK-21 320 kr 150 kr

25 Resultat af undersøgelse

26 Dimona TTC, fordi: Samme pris som Rotax Falke
Minder mere om ASK-21 i skoling Bedste komfort og rejsehastighed Bedste slæbeperfomance (efter take-off) Største appeal og tiltrækningskraft Mindsket vedligehold grundet glasfiber Den stærkeste producent Højeste gensalgsværdi

27 Dimona TTC Muligheder

28 Dimona HK36 TTC

29 Priseksempel på brugt SEK DKK
SE-UDE Byggeår: 1999 Stel: timer Motor gået: 400 timer Stand: Meget pæn Avionics: Velinstrumenteret (kunstig horisont, transponder, VOR, GPS) Slæb: Forsynet med indbygget tov/spole Brug: Altid fløjet med korrekt Shell motorolie. Første motor gik 60 timer over normen uden problemer (1.260 timer) = brugt med omhu. SEK DKK Pris (Diamond Aircraft Scandinavia / Öst-Flyg AB) Leveringsomkostninger 20.000 Hensættelse til motor ( /1.200*400) 50.000 Hensættelse til propel ? Hensættelse til radio Pris i alt

30 Pris på ny Dimona Vægt Pris EUR Pris DKK 792.275 13.776 59.370 31.445
HK36 Super Dimona TTC 115  Avionics  - Garmin GMA 340 Audio Panel/Intercom with Marker Indication (with Speaker Output) 1,0 1.851 13.776 - Garmin GNS 430 COM/NAV/GPS/GS/LOC1) 2) 3,5 7.977 59.370 - Garmin GTX 328 Mode S Transponder 3,0 4.225 31.445 - Attitude Indicator (Electric, Microtech) 2,0 3.795 28.245 - Directional Gyro (Electric) 1,5 4.985 37.102 - Vertical Speed Indicator (ft) 0,5 515 3.833 - Slip Ball 145 1.079 Other Options kg EUR - Position Lights 839 6.244 - Anti-collision Light on Horizontal Stabilizer 1.245 9.266 - Towing Device 6,0 3.975 29.585 - Baggage Harness 219 1.630 - Design „Super Dimona“ (blue/gold, red/gold, or green/gold) 915 6.810 Andet Documents 1.000 7.443 Total  21,0

31 3 i 1 Dimona TTC

32 Hvorfor skal SF-34 med? Behov for skoling SF-34 er faldet
Behovet for skoling på TMG vil stige Dimonaen vil således overtage nogle af ”de” elver der ikke længere flyver på SF-34 Derfor bør det der er afsat til skolingsfly, genanvendes på nyt/alternativ skolingsfly

33 Hva’ kosteren 33

34 Det der ikke er indregnet
Forventninger om mere flyvning (eksisterende medlemmer + PPL) Af hensyn til sammenligning er der ikke indregnet stigninger i priser på AVGAS. Ekstraordinære udgifter til KZ7 (herunder f.eks. Radio) Renovering af Mofa

35 Hva’ kosteren Kom nu med de tal…….. 35

36 Okay okay her kommer de…
Hva’ kosteren Okay okay her kommer de… 36

37 Forslag til videre forløb
Tilkendegivelse om der er interesse / opbakning. Hvis opbakning, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling (om 6 – 8 uger) for beslutning om køb af ny eller brugt Super Dimona HK36 TTC j.v.f. oplæg.

38 Oplæg til Implementeringsplan
Uge 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Fly kommer til EKVH Omskolingsteori (fra Mofa) Instruktører har vagt 1 – 2 hverdagsaftner om ugen Rejse teori – case ved COC ”Sådan kommer du sikkert til Tempelhof og tilbage igen”

39 BACKUP

40 Dimona TTC: Slæbedistance til take-off og over 15 meter forhindring

41 Dimona TTC: Motorydelse, Brændstofforbrug, Hastighed

42 Hvad med KZ 7? Klub i klubben – Skrydstrup modellen? Tilbageleveres?
Der dannes en ”klub” i klubben der varetager det fulde ansvar og økonomi for KZ 7. Klubben belastes således ikke af det der flyves i KZ’en, eller af de evt. uforudsete reparationer der må komme. Tilbageleveres?

43 Rotax Falke i.f.t. ”Mofa” 100 Hk Rotax motor, som giver bedre performance Spidsere næse (mere ”Aerodynamisk”) 2-benet understel, med bedre sætningsegenskaber Lavere cockpit kant for nemmere indstigning Buet instrumentbræt i højre side, for bedre oversigt Midterkonsol, for bedre betjening Indstillelige pedaler, for bedre komfort Bedre siddekomfort i form af pudearrangement.

44 Rotax Falke Sammenfatning
Plusser: Robust og gennemprøvet konstruktion Godmodig og ukompliceret Kort start og landingsstrækning Lavere anskaffelsessum Minusser: Vedligehold i forhold til træ og lærred Rejsehastighed Kan ikke slæbe Duoen med vand (men hvornår er det sidst sket)

45 UL-slæbefly? 2 * driftsudgifter 2 * vedligehold 2 * hangarplads
2 * certifikater 2 * instruktørbeviser 2 operationer pr. slæb

46 Priser på nye fly Rotax Falke Dimona TTC Stemme S6
(100 Hk) Dimona TTC (115 Hk) Stemme S6 Grundkonfiguration (Euro) 97.700 Grundkonfiguration (DKK) ”Komplet” (DKK)

47 Konklusion Fornyelse nødvendig af hensyn til drift og vedligehold
Rotax motor skal have eftersyn hver 100 timer, hvor det for Limbach er hver 50 timer Økonomisk fordelagtigt at samle funktionerne i et og samme fly. M.h.t. rejseflyvning og slæb får vi bedre performance, foruden generel meget større komfort. Billigere slæb. Mere attraktiv overfor PPL og kommende piloter Flere timer pr. sæde Fordobler antallet af mulige slæb Reducere støj Flere slæbepiloter. Benzinprisen stiger som får store konsekvenser på KZ økonomi … og ikke mindst. Det er en udgiftsmæssig neutral løsning!

48 De 4 kasketter Klubmedlemmet: TMG brugeren: Slæbe brugeren:
Fastholde og tiltrække medlemmer Økonomisk sund Mindske vedligehold Fremtidssikret Følge klubbens strategi TMG brugeren: Nem at bruge og håndtere ene God komfort Høj rejsehastighed Godt forhold mellem tilbagelagt strækning og timepris (kr. pr. km) Slæbe brugeren: Godt slæbeperformance Hurtig turn-around tid Billige slæb Instruktøren: Godmodige flyveegenskaber Harmonisk Robust Pålidelig og driftsikker


Download ppt "Beslutningsoplæg for ændret sammensætning af klubbens propelfly"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google