Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKaren Bjerregaard Redigeret for ca. et år siden
1
FN-konvention, direktiver og standarder
FN-konventionen / CRPD’en Hvilke konkrete direktiver og standarder har den indflydelse på? Hvor skal man være særlig opmærksom?
2
Hvad går konventionen ud på?
Nu også rettigheder for mennesker med handicap Hovedprincipper: Tilgængelighed hjørnesten i konventionen
3
Forbyde diskrimination
Alle lige for loven Skal forbyde diskrimation
4
Konventionen: fastlægge standarder – også til byggeri
ISO: Udviklet sideløbende med CRPD’en Fælles målestok for byggeri med off adgang Bruges i EU til kortlægning
5
BR 10 tilpasset CRPD’en Følbar skiltning Ny tilgang mht orientering Mere i næste oplæg
6
EU: Ligebehandlings-direktiv
Oprindelig færdig i 2008 Tro, religion, handicap, alder og sexuel orientering Rimelige tilpasninger Direkte reference til CRPD’en
7
Bredere brugeropfattelse nødvendig?
Hvordan håndterer vi dette i byggeriet? Bederum? Hvad med børn? Ikke kun en national diskussion
8
Obligatorisk handlingsplan for eksisterende byggeri
Offentlig adgang plus alment boligbyggeri 5 år til plan 20 år til udførelse 2 mia pr år i DK? Ikke alle lande sagt OK endnu!
9
Nul diskrimination = anden mekanisme
Indirekte ”byggestandard” Kan koste penge senere Også eksisterende byggeri Rimelige tilpasninger Rimelig ift omsætning, fortjeneste?
10
EU standard for offentligt indkøb
”Public procurement” Også bygninger Gøre det lettere for indkøberen Hæve niveauet i EU ISO som benchmark Harmoniseret standard?
11
Bybusser: alle lavgulvs
Direktiv 2004 Før CRPD’en Lav højde ved indstigning Ramper eller lifte Plads til kørestolsbrugere Max vægt Max størrelse
12
Fly: passagerrettigheder 2006
EU-direktiv Før CRPD’en Ansvar hos selskaberne Forbedret service i lufthavnene Meeting points ved ankomst Eks. Kastrup: transfercenter med baderum, hvilerum
13
Med tog på tværs af EU Direktiv 2001, i Passagerrettigheder 2004
Før CRPD’en Højhastigheds- og konventionelle tog Samme regler, så DSB kan indtage Tyskland Bindende direktiv med en TSI-PRM: Teknisk Specifikation for Interoperabilitet Stationsbygninger, perroner og tog
14
Opfyldes konventionen med TSI PRM?
Mange brugergrupper inddraget Meget professionel tilgang mht overholdelse af regler EU’s svar på togområdet mht CRPD’en Dog også gammelt gods mht brugergrupper
15
TSI-PRM overlapper BR Stationer minus perroner både omfattet af
BR 10 (og 08) TSI-PRM Ikke helt ens Højeste kav gælder Forpladser Adgangsveje / hindringsfri strækninger
16
TSI-PRM: hoppe på toget
Adgang til rullende materiel Med kørestol: Vægt max. 200 kg, stejle ramper Gangbesvær: Flere sæder Synshandicap: Bedre kontrast
17
Også nemmere med færge og bus?
Passagerrettig- heder – hvornår? Bedre service i busserne Hjælp ind og ud Bybusser ikke afklaret: Betyder rettigheder venter
18
Vejområdet og CRPD’en Vejregler ikke bindende som BR CRPD: skal det ændres? Bliver omfattet af handlingsplaner?
19
BR: Shared space ikke tilladt
På enkeltmatrikler med bygninger Følbar adskillelse nu et krav Kan ikke afviges Areal til adgangsstier skal afsættes Vejregel mht ”parkerings- og opholdsarealer” tilsidesættes
20
Er CRPD’en hermed klaret?
CRPD’en godt integreret i nyere EU-direktiver og beslutninger Lidt andre betegnelser Mange initiativer med og uden CRPD’en
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.