Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristian Kvist Redigeret for ca. et år siden
1
Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004
2
Fleksibel arbejdspladslæring – et samspilsanliggende ”kun” arbejdspladslæring For specifik I prioriteringsklemme med driftshensyn ”kun” skolebaseret læring For fritsvævende i forhold til arbejdspraksis
3
Samspillets vilkår Uddannelse i vidensamfundet investering i human kapital som udviklingsbetingelse Arbejdsprocesser Arbejdsmarked Samfundet bredt Innovation som ledetråd i erhvervsudviklingen - men langt mere end produktinnovation
4
Samspillets vilkår – fortsat Nye relationer mellem offentlig og privat sektor samfundsmæssige finansieringsansvar for efteruddannelse er vigende serviceydelse ses som samproduktion mellem bruger og uddannelsesinstitution - en udvidet leverance lovimplementering som lokalt anliggende uddannelsesinstitutionerne stærkt markedsafhængige virksomhederne som nøglespillere i netværksimplementeringen
5
Samspil i praksis - den nordjyske elektronikindustri Undersøgelsen "Forbundne Kar og Åbne Sind", oktober 2003, www.uvm.dk Arbejdsmarkedsuddannelse som central brik i opbygningen af det nordjyske elektronikcluster Frugtbar netværksimplementering med symbiotisk præg Fra part til partner - "Forbundne Kar og Åbne Sind" - et spørgsmål om strukturel afhængighed og aktørers tillid i netværket
6
Succesbetingelser En kompetent og dristig udbyder - funderet i et videnscenter Et forpligtende ERFA-samarbejde med engagerede, dygtige og dristige virksomhedsrepræsentanter og lærere En relevant matchende udbudsprofil - kurser på tre niveauer Videnscentret er netværksorganiserende Den dobbelte effekt - kvalificeret efterspørgsel fra virksomhederne og sikkerhed for volumen, varieret udbud og kvalitetsudvikling på uddan- nelsesinstitutionen
7
Ni teser til fremme af symbiosen 1. Erhvervsrettet efteruddannelse er samproduktion - ikke leverance 2. Samproduktion udspiller sig i lokale netværkskonstruktioner - indenfor nationalt afstukne rammer 3. Symbiotiske netværk opstår som frivillige plus-sumsspil - gensidig nytte 4. Netværk drives af aktører med respekt for hinandens egenart - virksomheder og uddannelsesinstitutioner er væsensforskellige 5. Uddannelsesinstitutionen indtager sin styrende plads i kraft af præstationer - må se sig organiseret som et videnscenter
8
Ni teser til fremme af symbiosen - fortsat 6. Uddannelsesudbuddet skal være differentieret - fordi virksomheders forretningssituation og personalesituation giver differentierede behov 7. Netværksaktørerne skal være dristige og have handlemuligheder - at turde forpligte sig 8. Staten og organisationerne må skabe rammer, der fremmer - via lovgivning, overenskomster og påvirkning 9. Fortsat konkurrencekraft og beskæftigelse i vidensamfundet afhænger af kompetenceløft og livslang uddannelse for hele arbejdsstyrken - kommer der et "historisk kompromis", hvor alle forpligter sig på et markant højere ambitions-niveau?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.