Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAdam Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dk AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den 30.5.2008 v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Evaluering af AMU Selvevalueringsrapport (udarbejdet af ti udvalgte institutioner) Interview med nøglepersoner på de ti institutioner Interviewundersøgelse i efteruddannelsesudvalg, lokale uddannelsesudvalg og deltagere i AMU uddannelser En survey blandt danske virksomheder med mere end 5 ansatte En redegørelse fra ministeriet
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Formål med AMU: At bidrage til at dække samfundets behov for grundlæggende arbejdsmarkedsrelevante kompetencer At sikre et bredt, samordnet udbud af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, der består af arbejdsmarkedsuddannelser, enkeltfag m.v. med henblik på den private og den offentlige sektors beskæftigelsesområder Bidrage til at vedligeholde, udbygge og forbedre deltagernes kvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov Medvirke til at afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet Give voksne muligheder for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Nyt AMU fra 2004 Ny måde at tænke uddannelse på : ikke enkelt uddannelser med kompetencer, derfor fkb’er med tilhørende uddannelsesmål inden for de enkelte jobområder Større fleksibilitet ifht at dække brugernes behov Individuel kompetenceafklaring som grundlag for uddannelse Fleksibel gennemførelse af uddannelse f.eks. på virksomheder, fjernundervisning samt på forskellige tidspunkter
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hovedkonklusioner FKB og IKV gode redskaber, øger fleksibiliteten og gennemsigtigheden - men anvendes for lidt Stiller store krav til institutionernes strategiske ageren samt til udvikling af lærer- og konsulentkompetencer Inst. mere orienteret mod her og nu efterspørgsel end mod strategisk vurdering af udbud og efterspørgsel Opsøgende over for store og kendte virksomheder i stedet for smv’er og ukendte brugergrupper Stor deltagertilfredshed både blandt virksomheder og deltagere
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Anbefalinger Højere prioritering af det strategiske arbejde hos ledelser og bestyrelser mhp. at gøre udbuddet mere overskueligt og tilgængeligt - mange steder drøftes AMU udbuddet aldrig i bestyrelserne – Behov for styrkelse af inddragelsen af de lokale uddannelsesudvalg Opprioritering af det opsøgende arbejde over for smv’er – herunder også bedre dialog med virksomhederne om AMU udbuddet - praksis nu: prioritering af mellem- og store virksomheder, fordi de små er urentable 27% af virksomhederne med under 10 ansatte er kontaktet, mod 53 % af dem, der har over 100 ansatte
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Resultater Fleksibiliteten: Hovedsageligt splitkurser anvendes Kun sammentænkning af FKB’er og enkeltfag i begrænset omfang Virksomhedsforlagt undervisning kan anvendes meget mere – 48 % af virksomhederne mener AMU fokuserer for mere på generelle kompetencer end på virksomhedens specifikke behov - omvendt vurderer AMU deltagerne, at uddannelsen er relevant for deres job, og at de nye kvalifikationer umiddelbart kan anvendes i varetagelsen af jobbet
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Karakteristika ved AMU deltagere Antallet faldende siden 2004 Største gruppe 35-44 årige 28 % ufaglærte 49 % faglærte Flittigste brancher: Handel og kontor, tranport og industrien Gennemsnitlig udd. længde 24,4 timer 56 % mænd, 44 % kvinder Mænd tager længere uddannelser
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Effekter for deltagerne 74% har fået lyst til at dygtiggøre sig 70% er blevet bedre til at udføre ders job 68% har lyst til nye arbejdsopgaver 65% føler sig bedre rustet til jobskift 60% har fået højere jobtilfredshed
10
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fire typer deltagere Den jobsøgende: forventer udd. fører til job Den karrierreorienterede: udd. mhp at få certifikat eller andet papir på sin kunnen, formål at kunne varetage andet job i samme eller anden virksomhed Den udviklingsorienterede: udd. mhp. at stimulere faglig eller personlig kunnen, mest fokuseret på indholdet, ikke kobling mellem job og uddannelse Den virksomhedsinitierede: udd. initieret af leder, ikke eget valg, udd. konkret ifht job, oplever at få kompetencer der kan bruges i hverdagen, positivt overrasket.
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Anvendelse af forskellige former for kompetenceudvikling 93 % uddanner medarbejderne Sidemandsoplæring (85 og 80%) Intern uddannelse ( 44 og 51 %) AMU (29 og 25 %) Private kurser (24 og 44 %) IDV og andre off. Kurser kuni begrænset omfang
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Virksomhedernes tilfredshed med AMU 71 % finder AMU fleksibel 85 % mener AMU giver medarbejderne de kompetencer, de har behov for – Men 30 % har oplevet behov, der ikke kunne dækkes af AMU Kun 30 % får viden om AMU via kontakt med udd. inst.
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvem bruger AMU Store virksomheder, 63 % mere end 100 ansatte ! 10-19 ansatte udgør 24% Under 10 ansatte udgør 18% Virksomheder over 20 ansatte, fortrinsvis ufaglært beskæftigelse 72% af ikke-brugerne har ikke undersøgt mulighederne i AMU
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.