Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIda Villadsen Redigeret for ca. et år siden
1
1 Karakteristiske træk ved mennesker der evner at forandre sig Shelby Steen (1999) Portland ME, TNT Manual RESSOURCEKORT
2
2 Ressourcekort - instruktion 1.Bed personen om at kigge kortene igennem og udvælge de kvaliteter (5-8 kort) der bedst beskriver personen. 2.Tag et kort ad gangen og bed personen om at fortælle hvad grunden er til at personen har valgt kortet og hvornår personen tidligere har udvist den kvalitet der står på kortet. Spørg f.eks.: ’Fortæl mig om en konkret situation, hvor du udviste denne kvalitet. Hvad skete der? Hvordan var det særligt godt at du besad x-kvalitet i relation til denne situation?’ Forsøg vha. af åbne spørgsmål og reflekterende lytning at ’fortykke’ historien om personen som en ressourcefuld person. Spørg f.eks. ‘Hvad siger det om dig som person at du besidder X-kvalitet’? 3.Bed dernæst personen om at overveje, hvordan vedkommende kan bruge de kvaliteter personen har nævnt i relation til personens udfordring: ‘Så hvordan tænker du umiddelbart du kan bruge X-kvalitet i relation til din udfordring’
3
3 Accepterende
4
4 Aktiv
5
5 Omstillingsparat
6
6 Eventyrlysten
7
7 Engageret
8
8 Kompetent
9
9 Involveret
10
10 Selvsikker
11
11 Hengiven
12
12 Bekræftende
13
13 Agtpågivende
14
14 Levende
15
15 Ambitiøs
16
16 Betænksom
17
17 Modig
18
18 Kreativ
19
19 Beslutsom
20
20 Dedikeret
21
21 Forankret
22
22 Assertiv
23
23 Opmærksom
24
24 Dristig
25
25 Tapper
26
26 Beslutsom
27
27 Viljefast
28
28 Handlekraftig
29
29 Ivrig
30
30 Oprigtig
31
31 Begavet
32
32 Dygtig
33
33 Omhyggelig
34
34 Opmuntrende
35
35 Klog
36
36 Effektiv
37
37 Energisk
38
38 Erfaren
39
39 Loyal
40
40 Frygtløs
41
41 Fleksibel
42
42 Fokuseret
43
43 Fremsynet
44
44 Fri
45
45 Glad
46
46 Udholdende
47
47 Vedholdende
48
48 Magtfuld
49
49 Hurtig
50
50 Sund
51
51 Forhåbningsfuld
52
52 Fantasifuld
53
53 Opfindsom
54
54 Intelligent
55
55 Fair
56
56 Imødekommende
57
57 Afslappet
58
58 Pålidelig
59
59 Ressourcestærk
60
60 Vidende
61
61 Kærlig
62
62 Moden
63
63 Åben
64
64 Optimistisk
65
65 Ansvarlig
66
66 Fornuftig
67
67 Talentfuld
68
68 Robust
69
69 Spirituel
70
70 Ordentlig
71
71 Organiseret
72
72 Tålmodig
73
73 Skarpsindig
74
74 Stædig
75
75 Stabil
76
76 Direkte
77
77 Stærk
78
78 Taknemmelig
79
79 Grundig
80
80 Hårdfør
81
81 Troværdig
82
82 Forstående
83
83 Ustoppelig
84
84 Hensynsfuld
85
85 Tillidsfuld
86
86 Sandfærdig
87
87 Unik
88
88 Livskraftig
89
89 Visionær
90
90 Beredvillig
91
91 Vis
92
92 Hel
93
93 Vindende
94
94 Værdig
95
95 Veloplagt
96
96 Tankpassermodellen – for motivation
97
97 To typer forandringsudsagn der relaterer sig til personens adfærd
98
98 Motivationskoordinatsystemet – motivation er en relation mellem vigtighed og troen på egne evner
99
99 Stages of Change Model Tilbagefalds- stadiet Overvejelses- stadiet Forberedelses- stadiet Handlings- stadiet Vedlige- holdelses- stadiet
100
100 Den Motiverende Samtale Klientcentreret og styrende Klientcentreret: •Samarbejde •Autonomi •Situation •Ønsker •Egne grunde Styrende: •Forandringsudsagn •Spørge •Reflektere •Opsummere •Støtte
101
101 En forbindelse mellem den professionelles adfærd, det personen siger og det personen efterfølgende gør Professionelles adfærd Personens sprog Personens adfærd
102
102 En forbindelseslinje mellem den professionelles adfærd, det personen siger og det personen efterfølgende gør
103
103 Ånden i Den Motiverende Samtale Samarbejde Accept Frembringe Oprigtig interesse MI Spirit
104
104 Den Motiverende Samtales 4 processer som den professionelle veksler mellem Planlæg Frembring Fokuser Opbyg relation
105
105 Beslutningsbalance for Tony RygningIkke rygning Fordele: Hyggeligt Fed følelse Giver et kick Morgensmøgen Slipper for opvask Fordele: Bedre helbred + rollemodel Kontrol Børnebørn Ingen stank Ulemper: Usundt Økonomi Lugter Skal på tanken - rollemodel Ulemper: Vennerne? Hvordan med trangen? Skal jeg så tage opvasken?
106
106 Den motiverende samtale og unge – hvorfor er det et perfekt match? Autonomi og ikke tvang Samarbejde og ikke eksperttilgang Fokus på den unges styrker, i stedet for mangler
107
107 Forandringsudsagn er som toppen af et isbjerg Kan ikke huske Venner Hvor ender jeg? Helbred Familie Job
108
108 Evidensgrundlaget – virker det? Mere end 1000 videnskabelige artikler Mere end 200 RCT Flere metaanalyser Sågar et par cost-benefit analyser
109
109 Effektiv implementering afhænger af samspillet mellem medarbejder-, ledelse- og organisationsniveau Alle tre elementer skal spille sammen Medarbejder LederOrganisation •Inddragelse: rationalet bag indsatsen (vigtighed og mål) og indspark •Træning: tilstrækkelig uddannelse •Opfølgning: feedback/supervision •Tid: oplevet arbejdsbyrde •Åbenhed: for at lære nyt •Involver: skab forståelse og ensartethed (vigtighed) •Opbakning: støtte til medarbejdere •Tid: afsætte tid til at øve •Lytte: til medarbejdernes feedback •Signaler: kontrol (assesment - fidelity) og rekruttering •Stærk ledelse: der kan træffe beslutninger •Prioritering: ressourcer, tid og penge til implementeringen •Kultur: outcome orienteret og ikke metodefrihed •Kontinuitet: i personalet •Struktur: stillingsopslag, bonusordninger, fysiske rammer, MUS, skabeloner og standarder, uddannelse af nye medarbejdere, uddannelse af ’champions’
110
110 Design af læringsforløb med før-under-efter aktiviteter og involvering af medarbejdere, ledelse og organisation Medarbejder Ledere briefes og involveres Implementerings workshop for ledere Leder Fælles kick for alle Møde i lærings- grupper August Forberedelses opgaver AugustSeptember Møde i lærings- grupper Oktober2011 2 dage MI Basic ½ dag Opfølgning ½ dag Opfølgning Spørge- skema om effekt December Organisation Møde med ledere og styregruppe. Udvikling af mål Nye stillings beskrivelser Indarbejdelse af DMS i MUS Møde med andre organisationer Udvikling af skabeloner Møde med styregruppe – evaluering af effekt
111
111 Donald Kirkpatrick’s fire evalueringsniveauer Hvor ønsker du effekt? Does it make a difference to the business (ROI)? Did they learn anything? Are they satisfied? Level 4 Do they use it? Level 3 Level 2 Level 1
112
112 Effekt kan måles på flere niveauer Borger/bruger •Compliance •Fastholdelse •Fremmøde •Effekt af behandling (DD, DDD) •Livskvalitet •Tilfredshed med ydelsen Organisationen Brugerniveau + resultater, - behandlings- og ventetid, + fremmøde, + brugere, - klager/spildtid Medarbejderniveau Sygefravær, personaleomsætning Forretningen + økonomi og midler Samfund •Mindre vold •Færre skilsmisser •Færre på skadestuen •Færre trafikuheld Medarbejder •Medarbejdertilfredshed •Fastholdelse og loyalitet •Employer branding •Bedre og flere ansøgere Effekt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.