Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterskoleforeningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterskoleforeningen"— Præsentationens transcript:

1 Efterskoleforeningen
Forhandling af lokal løn Christian Petersen Tlf.: Kursus for nye forstandere

2 Kursus for nye forstandere
Disposition Hvad er lokalløn? Forberedelse til forhandlingen Forhandlingen Formalia om aftalerne Kursus for nye forstandere

3 Kursus for nye forstandere
Lærernes lønsystem Lærernes lønsystem står på to ben: Centralt aftalte tillæg Lokalt aftalte tillæg Kursus for nye forstandere

4 Centralt aftalte tillæg
Basisløntrin 1-4 (alle lærere) Kostskoletillæg (alle lærere) Særligt OK 13-tillæg (alle lærere) OK 08-tillæg (ved basisløn 1,2 eller 3) Trin 4-tillæg (enkelte lærere (overgangstillæg)) Stedtillæg (afhængigt af kommuneområde) Pension (alle) Kursus for nye forstandere

5 Kursus for nye forstandere
Hvad er lokalløn? Lokale løntillæg til lærere ud over de centralt aftalte løndele Aftales lokalt på skolen mellem ledelsen og TR (FSL hvis ingen TR) Forhandles årligt med udgangspunkt i skolens lønpolitik Kursus for nye forstandere

6 Kursus for nye forstandere
Skolens lønpolitik 1 Alle skoler skal have en lønpolitik – det har været et krav siden 2006 Styrende for forhandlinger om lokalløn Resultatet af skolens overvejelser om, hvilke principper der gælder for den lokale løndannelse på skolen Beskriver hvordan løn kan understøtte skolens mål, værdier og indsatsområder - skaber sammenhæng mellem løn, udvikling og mål Kan beskrive forhandlingsproceduren på skolen med initiativ og tidsfrister Beskriver hvordan løn kan understøtte skolens mål, værdier og indsatsområder i sammenhæng med personalepolitikken og er dermed et redskab til at skabe sammenhæng mellem løn, udvikling og mål. I forbindelse med udarbejdelse af lønpolitikken og de efterfølgende lokallønsforhandlinger er det vigtigt, at skolens ledelse og tillidsrepræsentant gør sig klart i hvilket omfang, det er hensigtsmæssigt, at pengene fordeles nogenlunde ligeligt mellem lærerne, eller om der er områder, der har brug for særligt fokus og derfor større tillæg. Ud over principper for fordelingen af tillæg kan lønpolitikken også angive skolens niveau for lokale løntillæg i forhold til andre skoler. Kursus for nye forstandere

7 Kursus for nye forstandere
Skolens lønpolitik 2 Må ikke forveksles med de konkrete aftaler om udmøntningen af lokale løntillæg eller med forhåndsaftaler Ledere og TAP bør inkluderes, så skolen har en samlet lønpolitik. Drøftes med personalet, enighed tilstræbes, men ledelsen beslutter endeligt Kursus for nye forstandere

8 Typer af lokallønstillæg
Funktionstillæg Varige eller midlertidige Kvalifikationstillæg Normalt varige Engangsvederlag Resultatløn - Forhåndsaftaler Kursus for nye forstandere

9 Funktionstillæg begrundelser
Funktioner, der understøtter elevernes læring Sammenhæng med skolens egenart Funktioner, der kræver særlig faglig viden Funktioner, der kræver særlig pædagogisk viden Eks: Kontaktlærertillæg, vejledertillæg, teamledelse, fagansvar Kursus for nye forstandere

10 Kvalifikationstillæg begrundelser
Fx Relevante kvalifikationer fra andet job Kompetenceudvikling i relation til stillingen Relevant faglig uddannelse Eks: Rekruttering, Fastholdelse, Særlige kompetencer, Lærer- uddannelse Kursus for nye forstandere

11 Hvordan forbereder lederen sig?
Kend skolens lønpolitik Afklar med bestyrelsen Økonomiske ramme Fokusområder Inviter TR til forhandling Indkald evt. indstillinger fra lærerne Undersøg markedet Udveksl statistik Kursus for nye forstandere

12 Oversigt over skolens lærere
Basisløn OK 08 OK 13 Stedtillæg kostskoletillæg Trin 4-tillæg Lokalløn Løn i alt Lærer A x X 30.000 Lærer B 34.000 Lærer C 29.500 Lærer D 31.000 Lærer E 27.000 Lærer F 33.000 Lærer G Lærer H Lærer I 26.500 Lærer J 29.000 Kursus for nye forstandere

13 Kursus for nye forstandere
Relevante spørgsmål Hvad står der i skolens lønpolitik? Kan vi rekruttere? Kan vi fastholde de gode lærere? Hvor mange penge afsættes i budgettet? Hvordan prioriterer vi bedst statens og forældrenes penge? Hvordan fordeler vi tillæggene mellem lærerne? Kursus for nye forstandere

14 Kursus for nye forstandere
Procentforhandling? Størrelsen på den samlede sum til lokalløn fastsættes af bestyrelsen Ledelsen og TR forhandler udmøntningen på lærerne Ingen udmøntning uden underskreven aftale med TR (FSL)! TR/FSL vil så gerne – men har ikke krav på at forhandle hvor mange midler bestyrelsen afsætter til lokalløn… Kursus for nye forstandere

15 Kursus for nye forstandere
FSL Kursus for nye forstandere

16 Forskelle til folkeskolen
Anden overenskomst Færre undervisningstimer Mere forberedelsestid Mindre tilstedeværelsespligt Lave klassekvotienter - Flere lærere pr. elev Lejrskoler og studieture God vikardækning? Mere ”fryns”? Ingen økonomisk koblingsprocent som på de frie grundskoler I øvrigt: 2% besparelse pr. år de kommende 4 år I folkeskolen er der også forskel på lønnen… op til kr. mellem kommunerne. Kursus for nye forstandere

17 Hvor står Efterskoleforeningen?
Efterskoleforeningen anerkender ikke sammenligning med folkeskolen som afgørende for lokallønnen. ”Fordi kulturen, vilkårene og frihedstraditionerne på skolerne adskiller sig så meget fra andre grundskolers.” Kursus for nye forstandere

18 Undersøgelse forår 2016 Væsentlige kriterier i lønpolitikken
Eksempler på kriterier i lønpolitikken: Sikre alle lærere lige andel af lokalløn Honorere varetagelse af særlige funktioner Bringe lærernes løn på niveau med lokale folkeskoler Honorering af særlig indsats Bringe lærernes løn på niveau med lokale efterskoler Honorere særlige kvalifikationer hos medarbejdere Kursus for nye forstandere

19 Undersøgelse 2016: Hvordan er løntillæggene fordelt mellem lærerne?
Lige store tillæg til alle eller næsten alle lærere: 59% Spredning i størrelsen men alle eller næsten alle lærere får tillæg: 38% Tillæggene gives til en mindre gruppe lærere: 3% Kursus for nye forstandere

20 Kursus for nye forstandere
Undersøgelse 2016: Hvor stor en procentdel af lærernes samlede aktuelle lønsum udmøntes pt. som lokalløn? 10% fraktil 3 % Nedre kvartil 4,5 % Median 6,1 % Gennemsnit 6,1 % Øvre kvartil 8 % 90% fraktil 9 % Trin 4-tillæg er ikke med i tallene. Kursus for nye forstandere

21 Kursus for nye forstandere
Forhandlingen Ledelse og TR mødes og forhandler Fordelingen af midlerne forhandles – ikke den samlede tillægssum Aftaler indgås skriftligt Kursus for nye forstandere

22 Kursus for nye forstandere
Manglende enighed Ved manglende enighed kan forhandlingen videreføres i Undervisningsministeriet Og bagefter i Moderniseringsstyrelsen Der er INGEN aftale, før parterne er enige Kursus for nye forstandere

23 Kursus for nye forstandere
Formalia til slut Brug blanketter Beløb i 31/ niv. Pension Hvem får tillæg Begrundelse Starttidspunkt – og evt. sluttidspunkt på aftalen Lønprotokol Kursus for nye forstandere


Download ppt "Efterskoleforeningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google