Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArnold Fog Redigeret for ca. et år siden
2
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem i lyset – brug det i jeres grundfortælling om efterskolen Vis, at I ikke kun er stedet, hvor man kan få et år til at gå med at udvikle sig personligt og socialt Men – også et år, der kan bidrage med at sætte retning på fremtiden Brug alle kanaler - også til det faglige budskab!
3
Rammen er sat I Efterskoleloven står, at efterskolernes ”hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse” – og ”at efterskoler tilbyder unge elever kurser med henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning samt deres almene opdragelse og uddannelse” Efterskoleforeningen
4
Brug rammen Udfra hovedsigtet – og i mange tilfælde efterskolernes eget værdigrundlag – finder langt den største del af skolerne (97% i 2014) det naturligt at tilbyde vejledning på skolen, som en del af det samlede tilbud Efterskoleforeningen
5
- og bryd rammerne På efterskolerne har I helt unikke muligheder for at tilbyde vejledningen i andre rammer end på folkeskolerne Vejledningen ligger ikke (nødvendigvis) i UU-feltet Vejledningen bliver en del af dagligdagen – samværet og samtalen mellem lærer og elev
6
Nye rammer Når vejledningen ikke foregår i et klasseværelse og i en planlagt periode, så foregår den i stedet: over aftensbordet under cykelturen på sidelinjen – tilskuerrækken – eller når vi lige ses på gangen
7
Ram målgruppen(s) forældre Påstand: En del forældre opfatter efterskoleåret som et ‘(fjumre-)år” undervejs Dét billede skal udskiftes med billedet af ‘en mere kvalificeret vejledning af den unge om fremtiden’
8
Sæt ord på Sæt ord på, at vejledningen: findes er mere kvalificeret (end folkeskolernes) værdsættes og prioriteres Efterskolerne kan noget andet end folkeskolerne, og det skal i italesætte
9
Det skal ud! På hjemmesiden Mange skoler har ‘Vejledning’ med som en egen underside – brug den! Fortæl, at I kan noget mere og andet Og få det frem i lyset – ”Velkommen på forsiden” – gør vejledningen til en del af jeres grundlæggende fortælling Klassisk eksempel: http://midtjyskefterskole.dk/foraeldre/vejledning/
10
Forældrene vil høre det! Den unge er i efterskoleåret ‘ude af forældrenes hænder’ – og forældrene bekymrer sig for fremtiden Italesæt vejledningen – lad forældrene vide, at efterskolen hjælper med at få den unge godt videre
11
Fortæl det til dem… Det skal … med i præsentationen af skolen på ‘Efterskolernes Dag på hjemmesiden på de sociale medier i avisen i mailen …. Efterskoleforeningen
12
Sig det også til de unge! … at du udvikler evner, kompetencer og holdninger og bliver bevidst om forhold af betydning for dit karrierevalg, så du styrkes i at tilrettelægge livsforløb og træffe reflekterede valg Vejledningen styrker dig i din overgang til og deltagelse i ungdomsuddannelse og arbejdsliv Efterskoleforeningen
13
Involver dem… I hverdagen skal de unge opfordres til at tænke videre end dette år Lad dem vide, at deres efterskoleår (også) handler om fremtiden – deres fremtid Tag snakken – den uformelle – med eleverne, og gør det tit (selvfølgelig også den formelle, men det kan alle…)
14
Gør de unge til medspillere… Giv de unge en aktiv rolle i markedsføringen – det er dem, der er hovedpersonerne, når vejen til fremtiden skal findes Det er deres historie, der skal fortælles Så lad dem fortælle den!
16
Sig det her: Facebook – med posts, billeder og film Skolens ‘anden’ hjemmeside – her kommer både de unge (men især måske også forældrene) OFTE Her vil nye elever og forældre også i høj grad tjekke en kommende efterskole ud
17
Og her: Instagram – billeder og # Her er mange af de unge (og nogle af deres forældre) Opfordr de unge til at dele de gode historier #minefterskole #minfremtid
18
Brug levende billeder: YouTube – både de professionelle film og de unges egne film Mange efterskoler bruger i forvejen i høj grad film – i markedsføring/præsentation af skolen, linjer osv. Brug filmene aktivt på alle platforme
19
De gode historier ”Jeg troede, jeg skulle være ingeniør, men nu midt i mit efterskoleår tror jeg mere, at …” ”Det var en snak med min håndboldlærer, der åbnede mine øjne for, at …” ”Og der, lige midt i frikadellerne, gik det op for mig, at …” ”Det var på vej ned for at hente cyklerne, at Ole spurgte …”
20
TAK for jeres opmærksomhed! Marianne Kalb Telefon: 23 73 10 22 marianne@kalb.dk Linkedin
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.